Ny på bygget.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Torparn
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 mar 2012, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Ny på bygget.

Inlägg av Torparn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har smygit runt här på forumet i ett år nu så det är väl dags att komma in i gemenskapen.
Inhandlade min första moppe förra året då jag uppnått moppeålder x 2.
Bild
Saknar dock lite delar till den t ex kedjeskydd. :(
Årsmodell är jag inte säker på men -59 står det iaf på motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen in Torparn :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är hjärtligt välkommen till oss!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen :)

59 är det inte, motorn är nog bytt på den, och på tok för stort bakdrev sitter det, men den borde ju vara stark som en oxe.
Jag tippar nog på att det är en -57. <!-- </EdIndex> --></div>
Torparn
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 mar 2012, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Torparn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter faktiskt två bakdrev på den, vilket har orsakat lite huvudbry. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är inte det stora svetsat på det mindre eller liknande? Var ju populärt att göra så om man inte fick tag på drev som passar.

Sen kedjeskydd får du nog inte tag på som passar iomed det stora drevet, kedjeskyddet består av flera delar, längst bak sitter ett plåtskydd som går ihop med plåten som ska sitta mellan tank och sadelstolpe, sen sitter ett främre precis bakom motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen !
Den mopen kan man klättra på väggar med. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen Torparn! Kul att du vill skriva här också :D

Moppen är riktigt kultig! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Torparn skrev:Sitter faktiskt två bakdrev på den, vilket har orsakat lite huvudbry. :)
inte alls dumt när man åker långt det lilla drevet för raksträkor å de stora öppför :wink: gäller bara att ha en kedjespännare :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Välkommen :)

59 är det inte, motorn är nog bytt på den, och på tok för stort bakdrev sitter det, men den borde ju vara stark som en oxe.
Jag tippar nog på att det är en -57.
Varför kan inte den här mopeden vara tillverkad 1959?

Jag menar om modellen presenterades 1957 så betyder det inte det i sig att den endast var i produktion det året och ev. året därpå.

På vad grundar du ditt påstående? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag grundar det på att den lackkombinationen försvann till 58, då kom lackeringen på tanken med ett fält som går från ena nederkanten o upp över till andra sidan och ner, med fält sådär fanns just 57.

Modellen som ser ut sådär är M34, som ersattes av 348 -58 som i sin tur ersattes av 349 -59. Skillnaderna är små, men lack är en av dom, bakskärmen en annan.
(man kan ju då anta att 8 och 9 efter 34 är just årtalet, 3:an är ju Ilo, en 2 istället innebär NSU, tex 248, en 4 innebär Husqvarna, tex 448, och en etta framför, t.ex 134, 1349 innebär 3-växlad) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra Amarace! :)

Jag har en sådan där monarped i fastän i något sämre (mer ommålat) skick men jag tror det går att se hur tanken varit lackerad. Jag ska kolla det och vad det står för "baujahr" på motorn.... :idea:

Jag ser att din transportmonarped borde vara nyare än 1957 då den har annorlunda lackering på tanken och även en annan bakskärm :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, den här bakskärmen kom 1958, likaså tanken, jag har den som en 59 på försäkringen, egentligen är det en 61 (syns på framskärmen), så den ska ha pärontanken (jubileumstanken)original. Men då den är som en 59 mer så blev det så på försäkringen.
Med andra ord lite hopplock. Det som suttit sen begynnelsen är ramen o pakethållarna o styre o framgaffel samt hjul samt skärmar. Nån dag ska den bli mer original, men det är tanken som ställer till det, får aldrig tag på nån. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kollat. Min monarped heter Maraton ser precis likadan ut som mopeden överst. Alltså samma färgkombination och färgmönster samt likadan bakskärm. Styret är dock annorlunda och som de äldre monarpederna, bredare och mer rundare till formen.

På motorn står det baujahr 1957

Just nu hjälper jag en man med en JLO Piano motor till hans monarped. Skulle tro det är en 1959 eller 1960. I.a.f. inte nyare för den saknar bromsljus. Det är Bosch tändning med enkellindad belysningsspole. Pallas P8/2 förgasare och aluminium cylinder. Vevaxeln har koniska tappar på båda sidor och tandrulle med stålnav.

Det konstiga med den här motorn är att den har nållagrad kolvbult. Jag har aldrig sett det förut om man bortser de tidiga G50 motorerna med kedjetransmission.

Någon som kan förklara? (en bit av motorhalvan är borta där typbrickan suttit)

....... Förresten välkommen till forumet Torparn! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar