Sida 1 av 3
EKF motorn?
Postat: 07 maj 2012, 12:13
av Mr F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka modeller satt EKF motorn monterad? Född 1970 o har aldrig sett eller hört en sådan motor

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 maj 2012, 13:52
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den satt inte i någon svensksåld moped, den satt bl a i Hercules mopparna.Dom EKF motorerna som finns här i Sverige är importerade. Den har annan slaglängd än vanliga sachs motorer, 4vxl samt att dom sväljer 80cc cylindrar utan att bearbetning av vevhus, legeringen är tydligen inte samma som i vanliga sachs motorer heller. Här har du en till salu på tyska Ebay.
http://www.ebay.de/itm/Sachs-50-4-EKF-Motor-Supra-4-Lastboy-K50-50-GP-KTM-/251053693566?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3a73f75a7e <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 maj 2012, 14:04
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ska bli kul att se vem av oss som köper den
För den hamnar garanterat i sverge

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 maj 2012, 14:19
av barr3
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad brukar frakt och allt gå på från Tyskland? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 maj 2012, 16:58
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beror på säljaren , ibland bara 250 kr ibland 400 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 maj 2012, 17:18
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Ska bli kul att se vem av
oss som köper den
För den hamnar garanterat i sverge

Inte du i alla fall, du kör ju bara "svenska" motorer..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 maj 2012, 18:34
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe ... undrar hur många motorer det har tagits in dom senaste 5-6 åren ... brukar väl hamna runt 380-450 Euro <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 maj 2012, 05:15
av lillen 761
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En följdfråga på EKF. Är dom så mycket bättre än dom vanliga svenska 3. - växlade?
Kraftigare låda? Ramlager? Koppling? Byter man bara för att få ut mer effekt?
Om man jämför en vanlig 3 vxl mot EKF, hur mycket krämar man ur dom med bearbetade prylar,typ portning och klok fugge?
/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 maj 2012, 05:56
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En EKF med en Athena 80 rakt ur kartong, Mikuni 24, en Zündapp/Portugal pipa så kan man räkna med ca 11 HK oportat.
För mig räckte det till 124 blås på Topspeeden med motorn avslagen över mål (dödmans greppet glappade).
Min 50cc EKF som troligtvis har nån utländsk trimcylinder, är helt underbar att köra, ser väldigt diskret ut, har bra register och toppar över 90.
Innehållet i maskin är samma som i 3-4 pet, så en förstärkt koppling är att rekomendera om det ska vässas.
Jag har tillverkat och sålt ca 25 kopplingar med 4 lameller, men den tillverkningen är nerlagd nu.
Den längre slaglängden ger ju lite mer volym fast det är samma borr som en vanlig Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 maj 2012, 10:30
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
lillen 761 skrev:En följdfråga på EKF. Är dom så mycket bättre än dom vanliga svenska 3. - växlade?
Kraftigare låda? Ramlager? Koppling? Byter man bara för att få ut mer effekt?
Om man jämför en vanlig 3 vxl mot EKF, hur mycket krämar man ur dom med bearbetade prylar,typ portning och klok fugge?
/Magnus
Som sura säger. Det är exakt samma prylar som i en svensk 3-4vxl sachs. Förutom att veven har 44mm slaglängd istället för 42mm.
Samma ramlager, L17, samma koppling (så 4-lamell är ett måste för athena 80!!) och samma låda.
Det intressanta med EKF är bara blocken egentligen, då den sväljer t.ex Athena 80 utan modifikation.
Min Sachs EKF med Athena 80, 21mm Dellorto, jamarcolpipa med 32mm krök och Ducatisystem, gör idag med drevning 12/32 (F50GLX) 96,7km/h. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 maj 2012, 16:20
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sura: du råkar inte ha ett förlängt nav/splineshylsa, eller vad det kallas, till en sån koppling? jag har en förlängd korg jag hittade på en marknad för ett par år sen. jag hade räknat med att få göra en själv men om du har nån kvar kan du ju få en slant för den.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 maj 2012, 16:33
av mbc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var köper man förstärkta kopplingar? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 maj 2012, 16:35
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mbc skrev:Var köper man förstärkta kopplingar?
http://www.stuvstamopedservice.com/index.php?ID=4 kanske har...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 maj 2012, 16:50
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
lillen 761 skrev:En följdfråga på EKF. Är dom så mycket bättre än dom vanliga svenska 3. - växlade?
Kraftigare låda? Ramlager? Koppling? Byter man bara för att få ut mer effekt?
Om man jämför en vanlig 3 vxl mot EKF, hur mycket krämar man ur dom med bearbetade prylar,typ portning och klok fugge?
/Magnus
Skillnaden är grym ... jag åkte med min 600 på en moppe runda , sen körde jag hem min EKF/Athena skillnaden är brutal och bör upplevas <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 maj 2012, 17:20
av lillen 761
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om man inte kör hela det kittet? Andra fjädrar? Lameller?
/M <!-- </EdIndex> --></div>