nivåpluggen kontra s-skylten

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

nivåpluggen kontra s-skylten

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenix. Undrar över om man ska kolla nivån i växellådan via nivåpluggen eller via s-skylten. Har blivit lite osäker.

om det är via nivåpluggen ska då moppen stå rakt eller på sidostödet? Hälla i olja 2 dl i påfyllningshålet ovanpå motorn som det står i mektips och låta ventuellt överflöd rinna ur genom pluggen?

Och ja den är tömd så gott det går <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öppna s-luckan och vicka i rak 80 olja så att oljenivån täcker kuggen på stora drevet.
Mer olja ska det inte vara, för det kommer piskas runt och hamna där det behövs när man kör. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok men det är väl ett litet hål mellan växelhuset o kopplingshuset samt att det kan rinna genom kopplingsaxeln? mest rätt vore väl att hälla i påfyllningshålet ovanpå motorn och sedan låta det rinna över den mängd som tillåts av hålen mellan husen och sedan rinner överflödet ut genom nivåpluggen, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag häller i 2dl och bryr mig inget mer om det sen. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar