Oljepåfyllning ILO G50 (Kedjedrift)??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Amarace

Oljepåfyllning ILO G50 (Kedjedrift)??

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har just gjort en upptäckt, på bägge mina kåpor på transsidan för kedjedrift finns ingen påfyllningsskruv eller avtappningsskruv, inte heller på iaf högre blockhalva, men nivåskruv finns där.

Hur är det tänkt man ska kunna fylla på olja på dom? Hade tänkt renovera upp en nu framöver så det var därför jag upptäckte det, aldrig tänkt på förut. (och sist jag körde med en var för 24 år sedan, så jag minns inte hur det var då, kan ju ha haft fel kåpa).

(edit, och ju mner jag gräver bland alla ilo-delar jag har ju mer kommer jag på som man glömt. FInns iaf minst 3 transkåpor, 4 om man räknar kickkåpa, och svänghjulskåpor finns iaf minst 5st ) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad som är tänkt vet jag inte men möjligheten är i så fall fylla på olja genom nivåpluggen i framkant på högra motorhalvan.

Jag har en (1) transkåpa för JLO kedjedrift och den har påfyllning resp. avtappningsplugg och då M8 sådana till skillnad mot Piano som oftast är M10 i.a.f. påfyllningen. I reservdelskatalogen för JLO G50 visas kåpan och motor med kåpa utan pluggar så det är nog G50 kåpor du har.

JLO G50 försvann ju snabbt från Monarks mopeder och ersattes med Piano och tandrem men jag tror transportmopederna, de 3-hjuliga, hade motor med kedjetransmission även fortsättningsvis så det kan ju vara en sådan kåpa jag har.

På den JLO motorn jag gjort iordning nu fyllde jag helt enkelt på oljan från en literflaska innan jag monterade kåpan och motorn lutade mot magnetsidan då förstås. Jag orkade helt enkelt inte springa och leta efter en tratt som skulle passa i det lilla påfyllningshålet i transkåpan. På det viset är Sachs bra för där går enkelt att fylla genom S-luckan. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ju tyvärr inte reservdelskatalogen för G50, men då är det iaf bekräftat att det är så.

Hmm, så vitt jag vet försvann kedjedriften 56 på alla, det är inte borrat upp o gängat i en vanlig kåpa på den du har? För i dom kåpor jag har så finns gjutningen där, precis som på Pianokåpor, t.om lilla hålet för avtappningen, men det är inte borrat o gängat bara.

Vad är det för nummer på din kåpa på insidan?

Mina är: 481.01-042-10

(baskat, såg nu att iaf ena var sprucken :( ) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rotade i mina pärmar och hittade en beskrivning på oljebyte, man ska skruva ur nivåpluggen och lyfta upp bakänden på mopeden så att oljan rinner ut, sen ställer man den plan och fyller på genom nivåpluggen.

Hittade även en kopia jag hade av Cykel och sporthandlarnas lista, och där listas faktiskt G 50 på Monarped M36 -55 och M38 -56, men även 57 på model M31 (alltså sportmonarpeden), sen om det är felskrivet vet jag inte. Den är ju så ovanlig att man aldrig stött på den.

Så den levde tydligen till 1957 trots allt, men inte konstigt den är ovanlig då den inte satt på så många modeller. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Båda mina kedjetransmissionsmotorer har påfyllning och avtappning men inte nivåhål. Båda M10 som det ser ut, ej M8 iaf.
Båda har en liten knopp som bromsarmsstopp, liten och kort, ca 12 mm.
Båda har en gjutning på insidan som matchar blocket för kedjans väg.
Dock är det ändå olika gjutningar som tyder på att JLO haft minst två leverantörer.

Har inte kabel med så att jag kan få över bilder men när jag kommer hem så kan det bli möjligt ikväll. Annars kan jag MMS'a till mobil om jag har nummer. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Per, vad har du för nummer på dina kåpor?

Märkligt dom saknar nivåskruv, instruktionen jag har för oljebyte är till Monarped M36, alltså första med G50 i Sverige.

Men jag misstänker många fick hål fixade för påfyllning/avtappning eftersom det är förberett för det, sen kan ju andra marknader (tyskland m.fl) ha haft hålen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild

Bild

Bild

och så tre bonusbilder tagna från Ramberget i Göteborg

Bild
Jag bor precis längst till höger på nedanstående bild
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för bilderna (inklusive bonusbilderna :) )

Då är iaf den ena av dina uppborrad då den har samma nummer som mina som inte är borrad.
Är den omärkta kåpan månne från en utländsk motor? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den märkta kommer från en Tyskmotor 2 hk.

Den andra har jag köpt här men den kan ju komma från utlandet för det.

BTW
Har en NOS vev för nållager och en med ny vevstake likvärdig med NOS, visserligen med kolvbultsbussning. Detta ska in i motorerna. Har en NOS kedja och ett NOS lilla drevet till en. Det jag har annars är helt ok. :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med andra ord samma på utlandet som här då, och ytterligare en kåpa som fanns till Ilo (4 transkåpor + kick minst finns det).

Inte dåligt att ha det liggandes :)

Själv hade jag NOS bägge dreven och kedja och väldig fin Vev, som jag sparat sedan jag var 14 år, tyvärr har det försvunnit (tillsammans med en motor) i nån städning som inte jag var med på. Hade inte ens gett några pengar för det då jag fick det då jag köpte en massa NOS remmar o förgasaredelar o tändningsdelar m.m. till Ilo. Allt det är borta då det inte värdesattes då (kedjedriften värdesattes dock, därför sparades det, förgäves), hade inget förstånd då så remmarna for ju då och då eftersom man körde på fel olja, o mycket såldes vidare.

Och nu har jag faktiskt en uppsättning fräscha drev och kedja (som är kvar sedan den tiden också, men legat bland allt annat så det blitt kvar i alla städningar osm skett), och veven hoppas jag är bra, känns bra då den sitter i motorn iaf. Sen har jag en motor där allt är totalt utslitet också. Men huvudsaken jag får ihop en motor så är jag nöjd. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du nållagret?
Om det är original så undrar jag hur brett det är.
Det jag köpt är 14,5 mm och torde funka bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jep, sitter kolv på den utslitna motorn (den motorn tror jag inget någonsin är bytt på då allt är otroligt slitet i tändning och transdrev o kedja), så då jag tar loss kolven ska ja mäta nållagret.

Av nån konstig anledning känns veven riktigt bra på den motorn, likaså kolvbultslagret, mitt intryck av Ilo är att det sällan blir glapp i vevstakslager, utan dom ger sig på grund av rost o liknande. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->JLO har kraftig lagring i hela motorn tycker jag... :D

... att det sedan är 15 mm vevtappar har väl med åldern att göra... :lol:

Jag kollade min kåpa och den ser ut som pangervas utan nummermärkning invändigt. Motorbrickan är tyvärr borta men JLO vevaxlar har ibland datering men inte just den här, det stod bara 7704 på båda vevslängarna och det borde vara ett nummer för att utmärka paret. Det var i alla fall nållagrad kolvbult.

JLO Piano motorn jag gjort iordning nu har också nållagrad kolvbult. Jag tror det är -58 eller -59 års modell och dom brukar väl alltid ha bussning?

Hur förklarar ni det här?

Tidigare utbytt vevstake kanske??? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla piano jag stött på har då haft bussning, 57 o nyare, däremot hade jag en 56 Piano, den hade nållager, men då även veven för kedjedrift med annan tandrulle. Har haft en tandrullen sparad men hittar den inte igen :( (också en ungdomssynd, för det vevpartiet finns kvar, helt ihoprostat o bortom räddning). Så 56 tror jag man kan hitta dels den med äldre vevpartiet, dels så om det är kona så sitter det ingen stålhylsa i tandrullen.

Så det är nog bytt. Såg vevstaken ut som den som hade nållager också, eller som den med bussning? (tänkte mest ifall det var omgjort).
Att det inte var gamla vevpartiet antar jag eftersom du bytt lager o borde ha sett det isåfall. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig vevaxeln är daterad 06/61 och mopeden verkar vara av modell 349. Lilländen på vevstaken är av sådan typ för nållager med en skåra 180 grader i mitten för smörjning. Vevtappen är märkt "JLO" i ändarna vilket kanske kan tydas att just vevstaken är till en tidigare G50 och således utbytt för jag har inte sett den märkningen på vevaxlar för senare Pianomotorer. Mopeden har varit nerrisad och sönderskruvad i bl.a. motor och baksving/bakhjul men jag tror inte den har gått så värst många mil för Magurareglagen är fina och inte alls slitna som de ibland kan vara. Det är originalvajrar också.

I kväll har jag provstartat mopeden. Jag kollade först gnistan och den var blå och fin. Brytaravståndet är 0.4-0.45. Chokespjället saknas men jag flödade över förgasaren och trampade till och den gick igång direkt. Lite trög och orkeslös först men efter ett varv runt kvarteret kändes den bättre. Klockan var då 01.30 och beckmörkt så jag kunde inte göra några mer noga kontroller mer än att ställa in tomgångsskruven.

Motvilligt har jag filat ett 3 mm högt och 9 mm brett jack i kolven vid insuget men något räseråk blev det inte. Svårt att uppskatta men kanske 30-35 innan den började 4-takta. Det är 48:ans munstycke i Pallasen och det tycker jag ska sitta kvar tills motorn blivit lite inkörd och sedan kan han nog prova med något nummer mindre så kanske det blir ett par kilometer till.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar