Motor går rappt och fint på alla växlar utom 3 an ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Smeden

Motor går rappt och fint på alla växlar utom 3 an ?

Inlägg av Smeden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej .

Har provkört min motor nu för första gången idag. Och har märk att det är rapp och fin på 1 och 2 an sen när man petar 1 3 an så blir den helt orkeslös och vill inte varva utan typ bluddrar lite försiktigt och går som en påse skit.
Motor går i övrigt väldigt fint och varvar upp fint och är relativt lättstartad.

Min setup på motor är 3 växlad fot med 60 cc cylle 17 kyrkportare ställbart munstycke b6hs stift och max förtändning med 0,4mm öppning i brytare. och drevningen är 14/28.. Tycker den är mycket slö för att vara dessa grejer på kompisen som har en 3,5 hk på sin lika dan upplevs som den går minst lika bra... ska jag ställa tändningen annorlunda ??

tycker detta är mycket konstigt fel, växlarna går förövrigt i och ur sina lägen lätt och är bra inställt.

Någon som har några bra ideer var felet kan ligga ?? drevning <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
glava
Forumsponsor

Inlägg av glava »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova att backa tändningen lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För hög utväxling. Storlek på hjul ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tittar man på dom sämsta nytillverkade 5,5/7,5/60cc cylindrarna så ser dom ut att gå ungefär lika bra/dåligt/fort/sakta som dom bästa s.k. 3.5 hästarna.
du skulle egentligen behöva lägga upp ett foto på undersidan på cylindern. (fästet mot blocket) för att få råd om det är nåt fel.
men det låter som tändningen inte orkar med.
vilket kan bero på t.ex. klen tändspole, fel tändtidpunkt, ogynnsamt abriss, dämpmotstånd i tändhatten, resistorstift. det finns i princip 3 varianter på avgas som funkar. maxrensad orginal/sachs-jamarcool/expansionspipa, köpt eller hemslöjdad.

jag kan nog fundera ut fler förslag. det är bara att börja leta.

14/28 i drevning satt det ofta på compacterna med 5,5a på 70-talet.
med större hjul är det nog lite tungt

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev: 14/28 i drevning satt det ofta på compacterna med 5,5a på 70-talet.
med större hjul är det nog lite tungt

erlan
14/28 :?
hur orkade ni åka med det den måste bli super seg då :roll:
jag åker 13/34 på min compact med 5,5 vilket jag tycker är lagom,
det är mycket roligare med lite mera ax och med 14/28 måste det varigt helt omöjligt att shusa någon.

har du prövat att dra in munstykret låter som den går fet <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det var nästan bara toppfart som räknades på den tiden.
men jag upplever det som att mopederna gick bättre på den tiden. misstänker att en del av förklaringen ligger i att bensinen var bättre då.

jag hade en fyrpet sachs på den tiden. med s.k. 5halva som vi sa då.
19mm dellorto UA och en hemslöjdad pipa. helt amatörmässigt byggd.inte räknad på nått sätt.
den kördes med 17 tums hjul på en stockholmre och 14-34 drevning.
sen hamnade den på en compact med 14-26 drevning (fanns 26 kugg drev till lilla grimeca). väl injusterat, så gott man kunde.

och jag upplevde alldrig den som slö.
största skalpen var en mustang cobra med 70cc-kit.
den killen bör bort cobran mot en compact, och monterade 60-cubikare med kyrkportare. minns inte vad han hade för ljuddämpare eller drevning. menjag åkte ifrån honom upför, utför, och på plan väg. han hade inte lagt ner lika mycket omsorg på finjustering.

Användarens profilbild
glava
Forumsponsor

Inlägg av glava »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har 13/28 på min treväxlade 2000 med oportad 60cc jofrabcylinder ,
15 tumshjul, den är stark .. <!-- </EdIndex> --></div>
Smeden

Inlägg av Smeden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej ..

Jag fick moppen att gå lite bättre efter jag hade gjort detta inlägg, Men tycker ändå den är fruktansvärt slö för att vara den sett uppen som är.
Jag har köpt ett komplett sett från ettans mopeder. Någon som provat deras kitt innan. Märkte när jag monterade cyllen att jag tänkte på att den ej öppnade kolven fullt över spolkanalerna i botten läget . Men det kanske den ej ska heller. Har ej haft tid att kolla över tändningen mer. Ska ta en titt imorrn och flytta tillbaka tändningen lite.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Noterade val av tändstift, kör på B7HS eller B8HS <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tittade in på ettans hemsida och letade på bilden på trimkittet.
och den cylinder som syns på bilten tycker jag ser ut som en av dom sämre gjutningarna. den sämtsta ar väl den som är märkt NTS utvändigt.
jag har en jofrab 3,5a i min samling som ser högvarvig ut. det skulle inte förvåna mig om den 3,5an vore lika snabb som kittet på bild på ettans hemsida. jag tror inte cylindern i det kittet orkar dra den drevningen.
har du ett 12.kuggat framdrev så prova med det.

en "dremelkopia för 300:- och en sats roterande filar från clas olsson
för, om jag minns rätt, 400:- räcker långt för att snygga till portarna med.
grundregeln är: långa mjuka böjar på kanalerna. lättare sagt än gjort i.o.f.s.
du får trösta dig med att på moppemotorn kostar det bara några tjugor för en sotsats att lyfta av cylindern och testa lite mer. på en bilmotor är det inte ovanligt att det kostar en tusenlapp bara att lyfta toppen. och en annan topp kan kosta en tusenlapp och uppåt om man slipar för mycket.

Skriv svar