60 cc på Sachs, vilka är bra eller mindre bra?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

60 cc på Sachs, vilka är bra eller mindre bra?

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som rubriken säger, vilka är bra och vilka skall man undvika, hur känner man igen dom?

Jag hade en på min 50S i mitten på sjuttiotalet och den gick ordentligt fort, med 14(tror jag)-30-drevning gjorde den 85 "ärliga" och var snabbast i byn...vad den verkligen gjorde är ju dolt i det förgångna. 8)

Funderade på att backa tillbaka till 1976 och skaffa en likadan moppe och ett likandant trim men man vill ju inte att den skall gå sämre... :lol:

Så, vilka cylindrar var det från början och vilka nytillverkade finns nu?
Ser man skillnad på dom från utsidan eller måste man se på kanalernas gjutning underifrån för att se dåliga gjutningar och snea kanaler?
JOFRAB hör man ibland, är det något mellanting eller var det originalen?

Seriöst, vilken speed kan man få ut av en sådan setup, givetvis med kyrkportare men med treväxlad motor?

Hur lätta eller svåra är de att porta till bättre prestanda, är det kanske bättre att inte modda dom för mycket? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du ska akta dig för dagens NTS 60cc. Dom har för tunn vägg mellan cylinderlopp och "utsidan". Så risken är att cylindern bokstavligen lyfter på hatten och säger hejdå. Sen är inte portformarna det bästa i dom heller, men det går ju att justera.

Jofrabs 60cc är betydligt hållbarare, och går att porta rätt friskt. Dock finns det inte nytillverkade idag, så det blir att leta begagnat.

Ska du åka bra 60cc, leta fram en gammal tysk 60cc. Dom går rätt bra orört!

Toppfart mellan 60-65 kan du räkna på med orörd Jofrab 60cc. (med "effektrör" och 17 bing, samt omdrevning) Vad NTS ger vet jag inte, förmodligen lite under.

En tysk 60cc kan göra 70+ <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här gäller principen att: ju äldre desto bättre.
den här bilden har cirkulerat på flera forum.

Bild

den lägst till vänster är bäst, men den fanns aldrig ny med 41-borr
om du köpte din 60cc färdig som 60cc på 70-talet var det förmodligen en ZETA som den andra från vänster.
den i mitten ger ett härligt bottendrag.
nr 2 från höger är den bättre jofrab. den som utgick ur sortimentet senast.
modellen före känns igen på att kanalerna är olika stora, och ser bedrövliga ut.
den längst till höger är till en högerdrevad motor.

att lära sig känna igen cylindrarna från utsidan är mycket svårt och kräver ingående studier.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant information, tack för det.

Jag får helt enkelt ta fotot till hjälp och leta cylindrar med detta som beskrivning.

Intressant att JOFRAB-cyllarna finns i en bra och en mindre bra version, då kan man inte gå efter namnet utan måste inspektera kanalerna ordentligt också. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jofrab cylindrar är märkta med jofrab på cylinderfoten.
sachs orgina 4,3/5,5 är märkta med ett gjutnr på cylinderfoten.
ZETA har/hade en liten dekal på översta kylflänsen.

Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det här tro då?

Bild

/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->någon av dom nytillverkade varianterna.
står det NTS gjutet på utsidan så säger ryktet att den lämpar sig bäst som blomvas.
annars är den väl fullt körbar

sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev: Jofrabs 60cc är betydligt hållbarare, och går att porta rätt friskt. Dock finns det inte nytillverkade idag, så det blir att leta begagnat.
fel fins nya nu :D

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11081&art=11449051 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

erlan skrev:någon av dom nytillverkade varianterna.
står det NTS gjutet på utsidan så säger ryktet att den lämpar sig bäst som blomvas.
annars är den väl fullt körbar

erlan
Oki, hade inget för mig å kikade lite på ebay å tjyvade ovanstående bild från denna annons:
http://www.ebay.de/itm/Zylinder-Kolben-Hercules-Lastboy-R50S-Roller-Sachs-50-4-3-LKH-Motor-4-3-PS-NEU-/110850273494?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item19cf30f0d6#ht_1156wt_698

Har annars en 41mm'are på min Kroon 4vxl som går bra, har dock tyvärr ingen närmare bild på den cyllen än den här:
http://www.alabamas.se/galleri2/albums/Stubbrace091128/DSC_0297.jpg :x

Däremot har jag en oanvänd 38mm i kartong som jag inte luskat i vad det kan vara, skall se om jag kommer ihåg att fota den senare i em.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Patrik skrev: Däremot har jag en oanvänd 38mm i kartong som jag inte luskat i vad det kan vara, skall se om jag kommer ihåg att fota den senare i em.

Mvh Patrik
Så där:

38mm
Bild

/ Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

Patrik skrev:
Patrik skrev: Däremot har jag en oanvänd 38mm i kartong som jag inte luskat i vad det kan vara, skall se om jag kommer ihåg att fota den senare i em.

Mvh Patrik
Så där:

38mm
Bild

/ Patrik
står det något på cylinder foten?
om det inte gör det troligen en zeta :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

sachs skrev:[

står det något på cylinder foten?
om det inte gör det troligen en zeta :D
Ok, finns ingen märkning på cylinderfoten alls. :)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ser bara en massa kanter och onödigt materal i den cylindern. Med det menar jag inte att den är dålig! Ett fint filarämne. :D <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

Conrad Engström skrev:Jag ser bara en massa kanter och onödigt materal i den cylindern. Med det menar jag inte att den är dålig! Ett fint filarämne. :D
jag har just en sådan cylinder på hyllan men saknar kunskaperna för att klara av att fila till den och ingen tysk på hyllan att titta på :?
.är det någon som har en bra bild på en äkta tysk som på Zeta cyllen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Patrik skrev:

Mvh Patrik
Så där:

38mm
Bild

/ Patrik
Jo, den såg ju trevlig ut, hör av dig om du vill slippa ha den liggande till ingen nytta. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Skriv svar