Sachsproblem
Sachsproblem
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var och köpte en "nyrenoverad" moppe med Sachs 2 växlad hand. Tyvärr funkar den inte riktigt, Den trycker ut olja genom det lilla hålet i oljepåfyllnings-skruven. Jag antar att det är en packbox som läcker. Kan det vara något annat? Måste jag dela motorn för att byta packbox? <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om det kommer olja ur det hållet verkar det som det är aldeles för mycket olja ska vara 2 dl. <!-- </EdIndex> --></div>
Har aldrig lyckats få hålet att peka åt något annat håll än det som gängan tillåter.Wiklund skrev:Kolla vilket håll hålet pekar åt, ska stå rakt bakåt.
Om det kommer olja ur det hållet verkar det som det är aldeles för mycket olja ska vara 2 dl. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Har kollat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är snarare för lite olja kvar. Men jag ska kolla åt vilket håll hålet pekar. <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ALDRIG brytt mig om hålet på skruven !Det är för mycket olja om den kommer ut ! Öppna lilla luckan på sidan. Stick ner en mejsel till botten på vx lådan. Det skall vara ca 8-10 mm olja på mejselspetsen.
Men när man just har fyllt på är det mera. <!-- </EdIndex> --></div>
Men när man just har fyllt på är det mera. <!-- </EdIndex> --></div>
-
Varför inte göra som man ska göra? Ställ moppen rakt ej lutande låt stå en timme så oljan hinner jämna ut sig i lådan öppna nivåskruven låt överflödet rinna ut. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Jag har ALDRIG brytt mig om hålet på skruven !Det är för mycket olja om den kommer ut ! Öppna lilla luckan på sidan. Stick ner en mejsel till botten på vx lådan. Det skall vara ca 8-10 mm olja på mejselspetsen.
Men när man just har fyllt på är det mera.
Monark 1237 -74, 44 kmh
- alf-johan
- Forumsponsor
<!-- </EdIndex> --></div>
Jo men visst hur svårt kan det varavolvomannen skrev:Varför inte göra som man ska göra? Ställ moppen rakt ej lutande låt stå en timme så oljan hinner jämna ut sig i lådan öppna nivåskruven låt överflödet rinna ut.Conrad Engström skrev:Jag har ALDRIG brytt mig om hålet på skruven !Det är för mycket olja om den kommer ut ! Öppna lilla luckan på sidan. Stick ner en mejsel till botten på vx lådan. Det skall vara ca 8-10 mm olja på mejselspetsen.
Men när man just har fyllt på är det mera.

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Varför slösa en timme? Använd ett DL mått och häll i 2 DL direkt. Sen tuta och köra! <!-- </EdIndex> --></div>volvomannen skrev:
Varför inte göra som man ska göra? Ställ moppen rakt ej lutande låt stå en timme så oljan hinner jämna ut sig i lådan öppna nivåskruven låt överflödet rinna ut.
-
Är mycket egensnickrade ideer överallt i samhället men jag tycker nog att finns det ett sätt som saker och ting skall göras på så varför inte? <!-- </EdIndex> --></div>
Jovisst men det förutsätter ju att den var tom eller hur? En timme kanske är att ta i men varför inte så bråttom är det väll inteRexxy skrev:volvomannen skrev:
Varför slösa en timme? Använd ett DL mått och häll i 2 DL direkt. Sen tuta och köra!

Är mycket egensnickrade ideer överallt i samhället men jag tycker nog att finns det ett sätt som saker och ting skall göras på så varför inte? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
-
Jag fyller aldrig på med olja, jag byter! 2DL är inte så mycket att bråka om direkt.
Jag brukar ta c:a 2½ DL då. Rätt? Inte vet jag, men det har funkat. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen skrev:Dessutom finns det ju personer på forumet som kö med breddad högersida för att få plats med mer koppling, kan ju inte tänka mig att 2 dl regeln kan stämma där?
Jag fyller aldrig på med olja, jag byter! 2DL är inte så mycket att bråka om direkt.
Jag brukar ta c:a 2½ DL då. Rätt? Inte vet jag, men det har funkat. <!-- </EdIndex> --></div>