Sachsproblem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
60+

Sachsproblem

Inlägg av 60+ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var och köpte en "nyrenoverad" moppe med Sachs 2 växlad hand. Tyvärr funkar den inte riktigt, Den trycker ut olja genom det lilla hålet i oljepåfyllnings-skruven. Jag antar att det är en packbox som läcker. Kan det vara något annat? Måste jag dela motorn för att byta packbox? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla det kanske är för mycket olja i den <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla vilket håll hålet pekar åt, ska stå rakt bakåt. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Kolla vilket håll hålet pekar åt, ska stå rakt bakåt.
Har aldrig lyckats få hålet att peka åt något annat håll än det som gängan tillåter.

Om det kommer olja ur det hållet verkar det som det är aldeles för mycket olja ska vara 2 dl. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Shimsa med packningar. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
60+

Har kollat

Inlägg av 60+ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är snarare för lite olja kvar. Men jag ska kolla åt vilket håll hålet pekar. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Wiklund skrev:Shimsa med packningar. :wink:
Som Homer skulle sagt DOH <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ALDRIG brytt mig om hålet på skruven !Det är för mycket olja om den kommer ut ! Öppna lilla luckan på sidan. Stick ner en mejsel till botten på vx lådan. Det skall vara ca 8-10 mm olja på mejselspetsen.
Men när man just har fyllt på är det mera. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Conrad Engström skrev:Jag har ALDRIG brytt mig om hålet på skruven !Det är för mycket olja om den kommer ut ! Öppna lilla luckan på sidan. Stick ner en mejsel till botten på vx lådan. Det skall vara ca 8-10 mm olja på mejselspetsen.
Men när man just har fyllt på är det mera.
Varför inte göra som man ska göra? Ställ moppen rakt ej lutande låt stå en timme så oljan hinner jämna ut sig i lådan öppna nivåskruven låt överflödet rinna ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

volvomannen skrev:
Conrad Engström skrev:Jag har ALDRIG brytt mig om hålet på skruven !Det är för mycket olja om den kommer ut ! Öppna lilla luckan på sidan. Stick ner en mejsel till botten på vx lådan. Det skall vara ca 8-10 mm olja på mejselspetsen.
Men när man just har fyllt på är det mera.
Varför inte göra som man ska göra? Ställ moppen rakt ej lutande låt stå en timme så oljan hinner jämna ut sig i lådan öppna nivåskruven låt överflödet rinna ut.
Jo men visst hur svårt kan det vara :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

volvomannen skrev:
Varför inte göra som man ska göra? Ställ moppen rakt ej lutande låt stå en timme så oljan hinner jämna ut sig i lådan öppna nivåskruven låt överflödet rinna ut.
Varför slösa en timme? Använd ett DL mått och häll i 2 DL direkt. Sen tuta och köra! <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Rexxy skrev:
volvomannen skrev:

Varför slösa en timme? Använd ett DL mått och häll i 2 DL direkt. Sen tuta och köra!
Jovisst men det förutsätter ju att den var tom eller hur? En timme kanske är att ta i men varför inte så bråttom är det väll inte :D

Är mycket egensnickrade ideer överallt i samhället men jag tycker nog att finns det ett sätt som saker och ting skall göras på så varför inte? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom finns det ju personer på forumet som kö med breddad högersida för att få plats med mer koppling, kan ju inte tänka mig att 2 dl regeln kan stämma där? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

volvomannen skrev:Dessutom finns det ju personer på forumet som kö med breddad högersida för att få plats med mer koppling, kan ju inte tänka mig att 2 dl regeln kan stämma där?

Jag fyller aldrig på med olja, jag byter! 2DL är inte så mycket att bråka om direkt.

Jag brukar ta c:a 2½ DL då. Rätt? Inte vet jag, men det har funkat. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tar lite mer än 2 dl :D
Jo !!sprutar ur hålet gör det allt som dom visa säger, när nivån är för hög.
Mindre olja så slutar det.
Har även märkt att det börjar komma ut där när man varvar styggt mycket.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar