Porta en 60 cc sachs cylinder.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Smeden

Porta en 60 cc sachs cylinder.

Inlägg av Smeden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Jag har gjort misstaget att köpt ett 60 cc kitt från Ettansmopeder .
Och dessa cylindrar är inget att ha eftersom när kolven är i botten läget så öppnar den bara ca halva spolportarna. Så nu undrar jag om det är någon som har en bra ide på hur man löster detta enklast ? alternativ är att porta med en roterande fil. Elller jacka ur kolven tills den öppnar fult ?

Kan medela att mopeder har inte varit min grej innan så behöver lite hjälp med just hur jag enklast går tillväga. Ska även säga att jag driver en mekanisk verkstad så har tillgång till allt bra att ha svarv fräs slip maskiner slip stift. Ja det mesta men eftersom jag inte trimmat på mopeder så behövs lite råd. Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Då skulle jag rekomendera att du höjer cylindern så mycket som behövs för att
spolportarna öpnnar helt med en distansplatta under, och svarvar av lika mycket ovanpå.

Det går ju även att svarva "lösa" förbränningsrum som går ner i cylindern
om man inte vill korta av den, liite mer jobb, men det går! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mycket behöver höjden justeras, och var hamnar övriga portar om cylindern höjs så mycket? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du provat att reklamera cylindern?

ett annat alternativ kan vara att sätta i en annan kolv och justera höjden på det sättet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Smeden

Inlägg av Smeden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Jag har ej reklamerat cyllen än pga att jag inte tänkte på att de går göra å det när det är provkörd.

Jag har inte haft tid under kvällen att fila något än.. men Jag flyttade tillbaka tändningen lite som jag fick tips om här på forumet.

Och det gjorde verkligen underverk nu var den rapp och orka varva ur fullt på 3 an .. gick faktiskt förvånansvärt bra.. Jag fick även ett tipps om att istället för att fila sönder en cylle så kunde man fila ner kanterna på kolven vid kanalen så får den tag i gasblandning lite tidigare.

Mvh Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är alldrig förbjudet att försöka reklamera saker.
reservdelar är det ju som regel så att man ska kolla så dom passar, innan man monterar dom. och passar gör den ju. däremot brukar det sällan finnas garantier på trimmningsdelar, utan här är det konsumentköplagen som gäller.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Boshboo

60 cc

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fila inte ner kolven, gör en distans under cyllindern och kapa, svetsa och modda toppen istället då denna ändå inte passar bra på en (55:a). Kapar man cylindern blir gängorna kortare med risk att man drar i för långa skruv och detta delar cylindern i 2 delar Etc.. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lyft cylindern och kompensera insuget i förhållande till lyftet.
Svarvav ett löst förbränningsrum i toppen och låt det gå ner i cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar