Trimnings funderingar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Trimnings funderingar

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är den teoretiska orsaken till att en 2 takts motor "böar"på låga varv istället för att ge effekt?
Vilken insugs duration bör man ej överstiga på en trimmad bruksmoppe?
Hur viktig är insugstiden för effekten? Tänker på alla zundapp som åker kolvstyrt vs Dt o Mt som har reedstyrd intid.

Med vänlig hälsning, Fredde <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den får la för mycket sopp så som den inte orkar förbränna :)
tändnigen står lite för tidigt? för då "böar" den la på låga varv å går bra på höga <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Re: Trimnings funderingar

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mr F skrev:Vad är den teoretiska orsaken till att en 2 takts motor "böar"på låga varv istället för att ge effekt?
Under vilka förutsättningar?

När det handlar om vassa tvåtaktare med kolvstyrt insug hänger mycket på att lite luft som sugits in hinner blåsa ut igen innan insuget stängs på låga varv, för att sedan sugas in en gång till nästa varv. Varje gång luften passerar genom förgasaren tar den med sig en extra laddning soppa, så inte konstigt om den går illa då... Stora förgasare fungerar allmänt dåligt vid låga luftflöden (läs: lågt varvtal) också, så det hjälper inte direkt. <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5956
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jämför med att fylla ex en vattenkanna i en damm, vattnet strömmar in och när kannan är full så fortsätter vattnet in av trögheten för att sekunden senare vända och strömma ut i stället. Bränsleblandningen in i en motor uppför sig likadant så man försöker överladda motorn med porttiderna och en lämpligt avstämt avgassystem. Men det funkar dåligt på låga varv så därför behövs reedventiler eller rörliga portar på en tvåtaktare om man skall kunna få både toppefekt på höga varv och fint vrid på låga varv. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm..... Finns det några formler eller reger som bestämmer Maxeffekt vid ett visst varvtal vid en viss motorvolym?
10hk vid 10000rpm på 50cc är ju ingen omöjlighet men
10hk vid 5000rpm på 50cc det vore ju riktigt gött <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mr F skrev:Hm..... Finns det några formler eller reger som bestämmer Maxeffekt vid ett visst varvtal vid en viss motorvolym?
10hk vid 10000rpm på 50cc är ju ingen omöjlighet men
10hk vid 5000rpm på 50cc det vore ju riktigt gött
glömm båda alternativen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Turbo? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->5000rpm, 50cc och 10hp...?
Lustgas.... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nitrometan! :wink:

Nej, men för att vara lite seriös... Effekten man kan få ut hänger på hur mycket bränsle man kan förbränna. Mängden bränsle man kan förbränna hänger på mängden luft man kan få in och hur mycket avgaser man kan få ut. Tvåtaktaren är inget vidare på att andas bra på låga varvtal. <!-- </EdIndex> --></div>
Boshboo
Inlägg: 25
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Ort: Värmland

Bmep formeln

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tillgänglig effekt:
( Varv x Volym x Komp )/6500 = HP

Varv=Varv/minut
Volym= Volym i Liter
Komp = komp i Psi

Den mattekunniga konverterar eller bryter ut det han är intreserad av antingen från en mätning eller beräkning.


Referens: A Graham Bell.

Boshboo <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är det inte kompet som efterfrågas i formlen utan bromsade medel-
trycket el BMEP om man så vill. <!-- </EdIndex> --></div>
Boshboo
Inlägg: 25
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Ort: Värmland

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och ??? Kompet mäts inte statiskt det heller om du inte har en dyngtät motor förståss och står still i ÖD, däremot läses det vanligtvis av statisk som tex.170 psi eller 11,72 bar.

Obs. formeln stämmer mycket bra från praktisk mätning till faktiska siffror och omvänt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kompet och bmep är olika saker.Så du menar om man ökar
kompet med 50% så skulle effekten öka lika mycket.Håller med om
att siffrorna är väldigt lika, men det är en tillfällighet. <!-- </EdIndex> --></div>
Boshboo
Inlägg: 25
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Ort: Värmland

Inlägg av Boshboo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, som teortisk max effekt. Men inte nödvändigtvis i verkligheten eftersom det är många andra faktorer som spelar in tex soppan, temperaturen mm som drar ner siffrorna. Men räknar man så vet man ganska bra om trimmåtgärderna är rätt när man kör i bänken eller liknande och om det är ide att fortsätta att labba med inställningar.


Mvh Bo E <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den formeln visar inte teoretisk effekt.Ökar du BMEP
50% så ökar effekten 50% i verkligheten också.

Mvh Peter <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar