Crescent compact 1248 1968-69

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Energizer

Crescent compact 1248 1968-69

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter några veckor i garaget har jag då renoverat en compact, sen jag själv köpt den förra året för 300kr har den bara legat ner monterad, tills för en tid sedan då jag fick lust att göra iordning den. nu är den nästan färdig med endast ett par detaljer kvar blandannat:

Montera motorbyglarna, byta fotstegs/broms gummi, montera luftburk (under umbyggnad :wink: ) korta av kablar och justera alla vajrar. eventuellt trycka upp nya dekaler samt polering av krom och diverse annat som kommer upp under montering.
Bilderna får väll förklara resten

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har tyvär inga mer bilder just nu, batteritorsk på kameran :( . Men kommentera gärna dom som finns :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antagligen inte klar, men sista bilden... ingen bult i toppfästet, ingen bult i fram på kåpan, men tvär vinkel på bensinslangen.

lätt fixat men inte snyggt på bilder <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har ännu inte monterat motorbyglarna, dom ska poleras. därför ingen bult i topplocksfästet. tutan ska monteras, den är ännu inte färdig. bensin slangen ska fixas, bara mitt ögon mått som mätte fel längd när jag klep första gången :roll:. hoppas det ger en förklaring på allt.

vet även att kedje skyddet är till en 3 växlad. jag fick inte med någon när jag köpte moppen och den där var den enda jag hade på hyllan så de fick duga.
bilderna ger även lite fel utryck vad det gäller färgen. något mörkare i verklighet. men i överlag är jag ganska nöjd med tanke på resultatet innan och med dom tillgångar till maskiner och verktyg jag har, samt att allt detta har gjorts under kort tid.
Den är sannerligen inte Perfekt, men kan man klaga? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Nice look!

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att den inte är primad som de flesta med det här stuket.
Du har ju fått riktig glans på lacken, skitsnyggt! 2K?
Gillar dina vita däcksidor/sadel/lamplist, lite "classic custom" över det hela.
Nice? Nä supernice :D <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag måste säga att jag har nog aldrig sett en compact som är primad med lite "tufft" custom stuk. Men vsst har man tagit ideér från andra. Färgen är faktiskt inte 2k, det är en lack som används för traktor skopor mm, 90% glans, väldigt hård och inga kräsna arbetsförhållanden. Den tål ganska mycket innan det blir några lackskador, då jag inte har de bästa garaget att lackera i så är den perfekt, 200kr litern.

Lamplisten är en gammal lamp kabel :idea: handtagen är igentligen cykelhandtag. Dom får duga tills vidare, väldigt mjuka och bekväma och framför allt priset, 20kr :wink:

Ett tipps till dom som har bucklig lampsarg, tryck bara med en tång så försvinner bucklorna nästan utan ett spår. Min var väldigt misshandlad, men om ni kollar på bilden så tror jag inte ni ser några bucklor eller märken alls.

Det sitter nu på en redigt portad 3,5hk cylle. Kyrkports insug och kyrports gasare :wink: (hemmafilad 12a) 15/30 drevning. Förlängt original avgassystem och kortad krök. Så vi får se hur första uppstartningen går, dock finns det ingen tomgångsskruv på förgasaren? bara ett hål för munstycke, trodde det bara var 17 Bing som fanns utan :o.

Kommer mer bilder idag det lovar jag, och tack för beröm, det kan behövas lite uppmuntring efter allt slit 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Lyktlist

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att använda kabelhölje var ju rent genitaliskt! Den iden "snor"jag. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild

Bild

Bild

Sorry, försenad med bilderna här som jag lovat. lite krångel med datorn.
bakskärmen under baklampan var väldigt ful och skrapad, jag ville inte kapa den så det blev lite snygg tejp och en reflex som nödlösning. har även lackat baklampan, luftburken och tändhatten vit idag. bilderna är från igår. :P.

Ljuddämparen ska sättas fasst ordentligt, damaskerna i framgaffeln ska sättas fasst. diverse skruvar som ännu inte sitter på platts åker på ikväll. sen funderar jag att tillverka en verktygslåda i rostfritt, vad tror ni om det ?.
Sen vore jag tacksam om någon kan svara hur pakethållaren ska sitta fasst i fästet längst fram, i verktygs lådan? kommer inte ihåg från min andra compact hur det satt, och hittar inget direkt i informations blad :? . antagligen något väldigt simpelt som jag missat :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pakethållaren sitter precis som den ska! Den ska inte vara ankrad i någonting i framkant.
En kromad verktygs"rulle" skulle nog vara snyggt, men lika fint med en lackad tycker jag.
Tycker som "Lord Helmet" snyggt med vita däcksidot och vit list kring lykthuset. Lampkabel var ju ett smart och billigt alternativ. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här ser det ut med en rostfri verktygsrulle, sitter på jäntans zundpact

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ah okej, då kan man fråga sig varför det överhuvudtaget finns ett hål i pakethållaren där i framkant? på min compact som jag använde vid 14 års ålder så satt den fasst där i något. Antagligen något ägaren innan gjort själv.
Men det kan vara bra och göra ett fäste till den därifrån? tex i verktygslådan. Borde bli stabilare då annars skärmen och dom fästerna som offta är spruckna får ta all pres vid tung belastning <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här är det, det är samma pakethållar överdel (sitt el. packyta) som på minicyklar och 1238:or. På bl.a 1238:an används hålet som ram fäste. Se bild. De tillverkade samma till överdel fastän den i slutändan skulle monteras på Compacten.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för dom upplysningarna, varje dag lär man sig något nytt!. nu är det tänkt att mopeden ska säljas och jag undrar då vad den kan vara värd?.
Nästan allting på mopeden är nytt,bytt,renoverat eller nytillverkat. i pengar är det nerlagt cirka 1800kr i delar och färg. + alla timmar i garaget :wink: vilket kanske inte höjjer värdet på den, men iaf.

Är väldigt sugen på att börja med min E-type som ligger i delar och behöver därför pengar. och jag har inte platts med alla projekt, just nu har jag 2F50, 2 Compacter, 1 SM50, 1 E-type, och Nv motorcykeln. sen förståss alla delar och grejjer som tar en väldans platts, i ett väldigt litet garage funkar det inte,

En seriös värdering på mopeden av er skulle vara bra 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Energizer skrev:jag måste säga att jag har nog aldrig sett en compact som är primad med lite "tufft" custom stuk. Men vsst har man tagit ideér från andra. Färgen är faktiskt inte 2k, det är en lack som används för traktor skopor mm, 90% glans, väldigt hård och inga kräsna arbetsförhållanden. Den tål ganska mycket innan det blir några lackskador, då jag inte har de bästa garaget att lackera i så är den perfekt, 200kr litern.
Det låter ju som precis en sån färg som jag behöver. Har du uppgifter på tillverkare och sånt? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar