<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaha idag va de då dax att släppa in syster lille i moped värden! effter ett par dam stopp så tog hon sig fram och sen raceade hon på grusvägen i 3 timmar o de ända hon sa när hon stannade va att JAG VILL OXÅ HA EN GAMMAL MOPPE!! hon är dock bara 12 år
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skoj att unga gillar gamla moppar också, det bådar gott för hobbyn.
Compacten var riktigt NICE! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->självklart den har ju vart i familjen sen den va ny! och har gått ca 310mil aldrig stått ute och väl omhändertagen går som en klocka original däcken från 72 sitter på utan en enda torr spricka och är av märket trelleborg moped och den gör 35 kmh på dan och 40 på kvällen hehe <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket fin moppe, inte undra på att syrran vill åka på den, Har jobbat med ungdomsverksamhet, där vi bland mycket annat , mekade med mopeder, ungdomar som vill lära sej att meka och inte bara åka trimmat. tycker om äldre mopeder, för att tekniskt är dom lättare att handskas med, jämfört med dom nyare plastmopederna med mycket mer invecklade motorer, Bevara plåt och metallmopparna , dom har mycket att ge i generationer framöver, man kan ju se hur gemenskapen blommar , kultmoppar har ju erkänts i alla veterankretsar, vilket borgar för fortsatt trevnad, inte minst här på forumet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->japp helt klart...var rädd om era gammla fina moppar...det görs inga nya som ex compakt, e-type, husqvarna apollo mfl dessutom är de vackra att titta på oxå....det är inte nya plastmoppar :meangreen: håller oxå med affe att det är kul med gemenskapen och nya vänner man träffar lite här och där tack vare dessa förträffliga fordon <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:) alf-johan har du nåt mera på gång med mopeder renovering /ombyggnad eller flera Cafe Racer som suzukin <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej inte för tillfället, kan bli till vintern, har lite annat att göra( hembygdsforskning) och så ska man ju hinna åka lite nu när den efterlängtade sommaren är här- <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror även att dom nya reglerna (körkort EU) kommer att gagna plåtmoppar , även såklart priset på försäkringen.
En liten extra morot för unga är ju att dom kan få tillbaka pengarna på moppen , när det är dags för körkort
om man inte behåller den som förälder <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt skrev:Jag tror även att dom nya reglerna (körkort EU) kommer att gagna plåtmoppar , även såklart priset på försäkringen.
En liten extra morot för unga är ju att dom kan få tillbaka pengarna på moppen , när det är dags för körkort
om man inte behåller den som förälder
Njae, tyvärr så gäller ju de nya reglerna om Moped-körkort ALLA moppar, så har man inte fyllt 15 före 1/9 så måste man ta körkort, såväl för EU klass 1 & 2 OCH gamla 30-moppar. Den nya körkortsklassen kommer att heta AM. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt skrev:Jag tror även att dom nya reglerna (körkort EU) kommer att gagna plåtmoppar , även såklart priset på försäkringen.
Njae, tyvärr så gäller ju de nya reglerna om Moped-körkort ALLA moppar, så har man inte fyllt 15 före 1/9 så måste man ta körkort, såväl för EU klass 1 & 2 OCH gamla 30-moppar. Den nya körkortsklassen kommer att heta AM.
Njae2
"Ny körkortsbehörighet
Den 1 oktober 2009 införs körkortsbehörigheten AM, som är en körkortsbehörighet för moped. Moped klass 1 (så kallad EU-moped) ska få köras av den som fyllt 15 år och har ett körkort med behörigheten AM eller ett körkort med annan behörighet."
Njae, tyvärr så gäller ju de nya reglerna om Moped-körkort ALLA moppar, så har man inte fyllt 15 före 1/9 så måste man ta körkort, såväl för EU klass 1 & 2 OCH gamla 30-moppar. Den nya körkortsklassen kommer att heta AM.
Njae2
"Ny körkortsbehörighet
Den 1 oktober 2009 införs körkortsbehörigheten AM, som är en körkortsbehörighet för moped. Moped klass 1 (så kallad EU-moped) ska få köras av den som fyllt 15 år och har ett körkort med behörigheten AM eller ett körkort med annan behörighet."
Njae3
Min information tog jag från en 3 månader gammal print från Transportstyrelsens hemsida och nu verkar de ju faktiskt ha ändrat sig lite men nu står det så här: Saxat från körkortsportalen:
Obs! Från och med den 1 oktober 2009 krävs det körkort för att få köra moped klass 1 och förarbevis för moped klass II.
Njae2
"Ny körkortsbehörighet
Njae3
Min information tog jag från en 3 månader gammal print från Transportstyrelsens hemsida och nu verkar de ju faktiskt ha ändrat sig lite men nu står det så här: Saxat från körkortsportalen:
Obs! Från och med den 1 oktober 2009 krävs det körkort för att få köra moped klass 1 och förarbevis för moped klass II.