Sida 1 av 2

Motor typ ?????

Postat: 02 aug 2012, 20:53
av wezze
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Har fått tag på ett litet projekt, dessvärre är det inte mycket kvar av motorn.
Är väl en JLO av något slag, är det någon som vet vad det är för typ.


Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 aug 2012, 21:15
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En motor man kan klyva utan att ta den ur ramen! :D cooolt.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 aug 2012, 21:21
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HPD Satt en Sachs där från början
Puch sitter där nu. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Motor typ ?????

Postat: 02 aug 2012, 21:39
av Junkabilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
wezze skrev:Hej.

Har fått tag på ett litet projekt, dessvärre är det inte mycket kvar av motorn.
Är väl en JLO av något slag, är det någon som vet vad det är för typ.


Bild
NSU motor? :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 aug 2012, 22:41
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad det än är så är det nog enklare att sätta dit en sachs igen, än att renovera det som sitter där.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 06:54
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:HPD Satt en Sachs där från början
Puch sitter där nu.
Eller om det är en Honda. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 08:06
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn är gammal. Det syns på stilen. Jag tycker det är tveksamt om det är ett ombygge (från Sachsmotor) också. De övre "ditsvetsade" motorplåtarna ser pressade och fabriksgjorda ut så jag kan gott tänka mig det är originalmotorn. Men som vanligt får man borsta och kolla efter märkningar Finns ofta på vevaxel, kolv, motorhalvor, skruvskallar m.m. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 08:10
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det ser i alla fall ut som en Crescent2000-ram <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 08:23
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, är det så borde det givetvis vara en Sachsmotor från början om inte fabriken experimenterat med något annat men det låter långsökt tycker jag själv men man vet ju aldrig.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 08:47
av wezze
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:vad det än är så är det nog enklare att sätta dit en sachs igen, än att renovera det som sitter där.

erlan
Jo, lutar ditåt. Är den så hemlig blir det svårt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 10:41
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Puch el tomos. Monarscoot ram? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 12:52
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du visar så lite. :? Vill du ha bättre svar måste du lägga in fler bilder på både helhet och detaljer. :)

Nu har jag inte kollat så noga men jag börjar tro det är NSU 51ZT motorn från sena femtiotalet. Förvisso hade Nymans avtal med Fichtel&Sachs men vad hindrat dom att testa mopederna med annan motor?

Kan då vara prototypbygge du fått tag på.

Varför sabba det i så fall :?:

Jag hade definitivt inte gjort det. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 15:07
av wezze
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sorry tänkte inte på det, här är en bild på hela maskinen.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 15:27
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här snackar vi HPD i den högre skolan.
antingen ser du det som en utmaning att rädda motorn som sitter där.
eller ochså skaffar du någon annan motor och anpassar motorfästena för den.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2012, 15:41
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:här snackar vi HPD i den högre skolan. erlan
Jaa, verkligen.... :shock:

Och härmed ger jag upp mina antaganden om en prototyp :oops: men den är onekligen helt frän som den är. En tvåväxlad Sachs skulle sitta bra på den tycker jag. 8) <!-- </EdIndex> --></div>