Trasig växelaxel ILO V50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Johannes97

Trasig växelaxel ILO V50

Inlägg av Johannes97 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Jag ett problem med min ILO (2vxl hand ). Det är så att tydligen så är hela växelaxeln trasig. Vet dock inte varför då mopeden bara har stått i 30 år. Jag var på ronnys cykel och moped i Linköping och han som skulle hjälpa mig hävdade att " det var kört " men det vill jag knappast tro. Borde man inte kunna hitta nån begagnad motor på tradera eller dyl med fungerande växelaxel? Motorn är annars i bra skick, endast 510 mil och låter riktigt bra.

Tack i förhand!
Johannes[/u] <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är garanterat inga problem att hitta delar, men ta isär först så du ser vad som är fel/trasigt. Själv har jag aldrig hört talas om nåt sånt fel på en Ilo. Hur beter den sig? <!-- </EdIndex> --></div>
Johannes97

Inlägg av Johannes97 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skönt att höra ! Jo jag får väl ta en titt. Dessutom så är hela växelarmen uttagbar liksom. Det är som om någon har slitit i den så det har knäckts av nere i motorn. Nu är den fast i friläge. Är inte ILO motorer kända för att ha ett högkvalitets växelsystem ? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såna delar finns det rätt gott om. Köp en eller båda halvorna så har du även reservdelar.

Växelförarens delar sitter låsta med små smala pinnar du får knacka ut och sedan kan du demontera, rengöra, smörja och justera, om du nu vill hålla på med det på de befintliga halvorna och är halvorna för övrigt fina ska du givetvis behålla dem och de är egentligen parade men kan oftast skiftas ändå.

Sätt en annons här under köpes så ordnar det sig nog.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar