Typ av packbox till vevhustätning
Typ av packbox till vevhustätning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken typ av packbox ska man köpa till vevhuset på motorn? Motorn i fråga är en Pilot 1 växlad från 1954. Kollat i momentums katalog och det finns bara en typ som klarar lite högre tryck (upp till 10 bar). Funkar det med en vanlig som enligt spec då klarar upp till 0.5 bar. Står ju inte vilket tryck de som säljs av t.ex. alvars klarar.
//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu beställt specifika läpptätningar/packboxar från Alvars. Jag hade ju helst köpt en standardartikel från Momentum som de har på hylla och som jag skulle kunnat få redan samma dag. Pratade med Momentum och den info jag fick därifrån var att det inte är optimalt med deras standardartiklar pga att de utsätts för bensin. Om jag skulle ta dem från Momentum så krävdes viton-gummitätningar och de var väldigt dyra (150kr/st).
Vad var det som blev hett i den förra diskussionen? Hittade inte den när jag sökte.
/Christian <!-- </EdIndex> --></div>
Vad var det som blev hett i den förra diskussionen? Hittade inte den när jag sökte.
/Christian <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det handlade väl mest om att folk säger packbox om det som egentligen heter radialtätning. Tillsätt en handfull personer som inte ger sig (oavsett om dom har fel eller inte) och låt koka på högsta värme så har du ett utmärkt recept på en urspårad forumtråd.
Det händer då och då på de flesta forum, oftast med ett nytt ämne och nya åsikter om vad som är rätt eller fel. <!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
därav att jag specificerar ytterring i stål.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
om kvaliten på momentums tätningar kan jag inte uttala mig. dom son jag kört med längst har bara gått i tre år nu. men det är inga vitontätningar i alla fall. rag säger bara att jag ska ha en dubbelläppad radialtätning med ytterring i stål, till moppen, så har jag fått och monterat och det har funkat hittils. men jag har ingen aning om den exakta beteckningen. däremot fick jag några gånger tätningar helklädda med "gummi". en sådan kröp ut ur sitt läge. på en otrimmad trepet sachs. naturligtvis på en av dom få kundmotorer jag åtagit mig.cll05002 skrev:Har nu beställt specifika läpptätningar/packboxar från Alvars. Jag hade ju helst köpt en standardartikel från Momentum som de har på hylla och som jag skulle kunnat få redan samma dag. Pratade med Momentum och den info jag fick därifrån var att det inte är optimalt med deras standardartiklar pga att de utsätts för bensin. Om jag skulle ta dem från Momentum så krävdes viton-gummitätningar och de var väldigt dyra (150kr/st).
Vad var det som blev hett i den förra diskussionen? Hittade inte den när jag sökte.
/Christian

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lärt mig att det heter läpptätning, men jag säger packbox för att folk ska förstå vad jag menar...
Det som momentum hade i lager var varianten med ytterdel i gummi, så det gick bort. Bra att veta att de kan beställa hem med ytterring i stål också.
//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
Det som momentum hade i lager var varianten med ytterdel i gummi, så det gick bort. Bra att veta att de kan beställa hem med ytterring i stål också.
//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vem var det du pratade med i E-tuna ?
Roger eller Danne ?
Dom borde veta att det funkar hur bra som helst med en helt vanlig radialtätning i Nitril.
Viton känns som kraftig överkurs, då den mest är avsedd att sitta där det blir riktigt varmt.
En tätning med plåt utvändig heter hos oss B1.
En likadan med extra dammläpp heter B1SL.
En likadan med tätläpp och fjäder åt bägge hållen heter B1DUO.
En vanlig enkel läppad med gummi utvändigt heter BA.
Med dammläpp BASL.
En tätning som tål lite mer tryck än dom vanliga heter BABSL.
Tätningarna med stål utvändigt (B1) är dom enda jag kör med, och jag har aldrig haft några bekymmer trots att jag använder mina maskiner hårt
Dom kan rent tekniskt läcka lite mer än dom som är gummiklädda, pga att om det är repor i blocken, så kan det läcka lite där, men dom i gummi tätar även mot blocket.
Sen gäller det ju även att smörja läpparna på tätningen vid montering, för annars så smälter läpparna vid första uppstarten.
Vi har några gokart nissar som handlar tätningar på jobbet, och dom lägger tätningarna i ett oljebad i 1 år så dom blir "marinerade" och ger mindre friktion.
Dom brukar även ta bort fjädrarna på en del......
Det blev ett lite långt inlägg, men det kanske kan hjälpa nån i valet av tätningar i fortsättningen.
/ Momentum slav i Västerås..... <!-- </EdIndex> --></div>
Roger eller Danne ?
Dom borde veta att det funkar hur bra som helst med en helt vanlig radialtätning i Nitril.
Viton känns som kraftig överkurs, då den mest är avsedd att sitta där det blir riktigt varmt.
En tätning med plåt utvändig heter hos oss B1.
En likadan med extra dammläpp heter B1SL.
En likadan med tätläpp och fjäder åt bägge hållen heter B1DUO.
En vanlig enkel läppad med gummi utvändigt heter BA.
Med dammläpp BASL.
En tätning som tål lite mer tryck än dom vanliga heter BABSL.
Tätningarna med stål utvändigt (B1) är dom enda jag kör med, och jag har aldrig haft några bekymmer trots att jag använder mina maskiner hårt

Dom kan rent tekniskt läcka lite mer än dom som är gummiklädda, pga att om det är repor i blocken, så kan det läcka lite där, men dom i gummi tätar även mot blocket.
Sen gäller det ju även att smörja läpparna på tätningen vid montering, för annars så smälter läpparna vid första uppstarten.
Vi har några gokart nissar som handlar tätningar på jobbet, och dom lägger tätningarna i ett oljebad i 1 år så dom blir "marinerade" och ger mindre friktion.
Dom brukar även ta bort fjädrarna på en del......

Det blev ett lite långt inlägg, men det kanske kan hjälpa nån i valet av tätningar i fortsättningen.
/ Momentum slav i Västerås..... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant 
När jag jobbade i cykelaffären i början av sjuttiotalet kom packboxarna (som vi sa då
) från MCB och det var dubbelläppade med stålring utvändigt. Själva gummidelen var blå och mycket dålig kvalitet. Smörjde man inte tätningen vid monteringen blev det blått damm bakom tändplattan efter ett tag och den började läcka. Senare köptes packboxarna från Duells och dom var svarta och gummiklädda runt om. Dom var av bra kvalitet men kunde som sagt lossna av sig självt om dom inte blev ipressade tillräckligt eller på rätt sätt.
Då liksom nu såg jag kvalitetsskillnader på tyska (och svenska) originaldelar men det var ju betydligt bättre priser på reservdelar som inte var original reservdel och packboxar köptes aldrig så heller. <!-- </EdIndex> --></div>

När jag jobbade i cykelaffären i början av sjuttiotalet kom packboxarna (som vi sa då

Då liksom nu såg jag kvalitetsskillnader på tyska (och svenska) originaldelar men det var ju betydligt bättre priser på reservdelar som inte var original reservdel och packboxar köptes aldrig så heller. <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja dom motorerna har så hög friktion och går därför så varmt att de måste ha vitonzappafan skrev:Pontiacs ersättnings-vevaxeltätning är gjord av Viton...

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Sura för en fin guide! Då vet jag nästa gång jag ska ha tag i tätningar.
Nästa fråga blir då hur man vet hur en dubbeltätad radialtätning ska vändas när man monterar den? Har man en läpp med fjäder ska ju fjädern vändas inåt motorn. Om man har två läppar spelar det ingen roll? Eller är det skillnad ändå?
//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
Nästa fråga blir då hur man vet hur en dubbeltätad radialtätning ska vändas när man monterar den? Har man en läpp med fjäder ska ju fjädern vändas inåt motorn. Om man har två läppar spelar det ingen roll? Eller är det skillnad ändå?
//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är 2 läppar med fjäder på bägge spelar det ingen roll hur dom sitter.
Om det är 1 fjäder så ska den sitta mot den sidan det ska täta, och den lilla dammläppen ska sitta utåt.
En radialtätning ska alltid läcka lite, för annars så blir det ingen smörjfilm på axeln, och det är den som gör att det tätar.
Men det är så lite läckage så det ska man inte kunna se, utan det ska bara märkas om man drar med fingret eller en trasa att det tinns en liten hinna på axeln.
Om axeln är väldigt sliten, så att inte det tätar så går det lätt att fixa.
Vi säljer nått som heter Speedi-Sleeve och det är en lövtunn bussning som man knackar in på axeln och låter raddisen täta mot den nya ytan istället för den slitna. <!-- </EdIndex> --></div>
Om det är 1 fjäder så ska den sitta mot den sidan det ska täta, och den lilla dammläppen ska sitta utåt.
En radialtätning ska alltid läcka lite, för annars så blir det ingen smörjfilm på axeln, och det är den som gör att det tätar.
Men det är så lite läckage så det ska man inte kunna se, utan det ska bara märkas om man drar med fingret eller en trasa att det tinns en liten hinna på axeln.
Om axeln är väldigt sliten, så att inte det tätar så går det lätt att fixa.
Vi säljer nått som heter Speedi-Sleeve och det är en lövtunn bussning som man knackar in på axeln och låter raddisen täta mot den nya ytan istället för den slitna. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)