Min brukis - Puch Maxi

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Min brukis - Puch Maxi

Inlägg av BjörnK »

En liten tråd, troligtvis, om denna bruksmoped, som jag ägt rätt länge.
Är egentligen en KK-modell dvs lättviktsmc:n, som kom i början av 80-talet.
Tyvärr helt borta ur registret, så den får gå som moped istället.
Är inte tänkt att vara en utställningsmoppe, utan får ha lite skavanker.

Bytte till en Airssal-cylinder 50 cc härom veckan och då fick den också en annan ljuddämpare.
Med den här cylindern toppar den strax ovanför 60-sträcket (med 14 mm förgasare och insug), vilket räcker fullt ut. Och har ett gott vrid i det övre registret.

Idag bytte jag till en EBR-framgaffel som liknar originalet. Upptäckte att den undre lagerskålen var sprucken, så den fick bytas ut.
Efter en provtur, tycker jag allt att den blivit stabilare i "framvagnen"!

Bild

Lägger in en liten filmsnutt via tinypics, så får vi se om det fungerar.
Tomgången lite hög, och skulle väl behöva ställa om backarna, så att de greppar först vid lite högre varvtal.
Men det kanske blir senare, vi får se. Pga av det högre varvtalet som denna cylle ger, går baklampan sönder hela tiden. Ska prova med en 12 volts lampa istället, det kan vara en lösning.

View My Video
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå den funka.

Ang bakljuset sätt i med högre watt ej volt. Är det rätt kopplat ska det inte gå sönder, bakljuset skall slockna när du släcker fram annars får du en strömspik var gång du släcker fram eller ändrar från halv till hel.

Annars en MAXImalt fin moppe

:D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, ska leta starkare 6 volts-lampor, så får vi se om dessa håller för det ökade varvtalet. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har samma problem med mina lampor på puch maxin, fast fram lampan går oftast. volt regulator från en dt har sett till att det inte sker längre.

på den andra mopeden sitter det en lampa i från 80 talet, den håller för mer, och i bak sitter det en lampa från en nos 60 tals lampa som ska vara till bubbla. håller också <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag får prova mig fram, helt enkelt. Är ju lite retligt nät lamporna går i ett. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på min black beast funkar lamporna fint på den röde med och jag tycker någ att där är rätt så friskt varv på båda, men elsystemen är genomgångna och uppfriskade på båda. Kan ju var a dålig kontakt eller andra överslag som spökar. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och hå!

Upptäckte att motorn läckte olja vid pluggen.
Lite åtskruvning av pluggen, och ja trodde jag löst problemet.
Icke!
Fortfarande läcka, skruvade lite till.
Fortfarande läcka.
Skruvade lite till, nu med packningscement på bulten.
Väntade några dagar, hällde i lite olja, skruvade till.
Fortafarande läcka.
Skruvade lite till.....och så gick hela systemet sönder, suck!

Håller nu på att sätta ihop en ny motor av två motorer.
Det mesta från en Puch Magnum, inhandlad på Tradera i våras.
Samt vev från den andra.
Fördel Magnum: 4 - lagrad.
Dreven var tvärtom-riktade på Magnumen, så det fick skiftas också.
Kopplingskorgen bytt, backarna skiftade, å hej och hå, vet knapp vad jag håller på med.
Låter det lite rörigt, helt som jag känner mig just nu. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har oxå måtårer med olika skärning på dreven, har slängt i från en 3 lagrad i ett 4 lagrat block varför då då? jo det trelagrade hade skärning som så att vid gaspådrag strävar korgen inåt istället för utåt. Inåt är bättre då korgen har mer att pressa emot, utåt endast en låsring. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, då är det lite olika skärningar i motorerna.
Min ihopplockade är nu ihopsatt, med packning på tub mellan blocken och nya packboxar..

Ska bli klart intressant och se hur denna motor beter sig, jag hoppas på det bästa, förståss. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Ok, då är det lite olika skärningar i motorerna.
Min ihopplockade är nu ihopsatt, med packning på tub mellan blocken och nya packboxar..

Ska bli klart intressant och se hur denna motor beter sig, jag hoppas på det bästa, förståss.
En Maxi måtår är alltid det bästa :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mmmmmmaxi Mmmmmmmåtår <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Satte ju ihop en motor av två härom kvällen, så nu var det dags att plocka bort den trasiga från Maxin.
Sagt och gjort.
Bild

Efter det var det dags att flytta cylinder, kickkåpa och stöd till den "nya" motorn, ett arbete som tar sin tid.
Airsalcylindern kräver en tjockare cylinderfotspackning, vilket jag inte hade utan får använda mig av två packningar istället
Efter detta, så fylldes olja i motorn, så får vi se om den håller tätt.

Bild

Vi kontroll av den gamla motorn, upptäckte jag att packboxen till veven på vänster sida stod snett och läckte olja. Det kanske var bäst det som skedde med oljepluggen, för eller senare hade jag behövt skifta motor ändå.
Nu håller jag tummarna för att allt ska fungera, och att jag får på motorn inom rimlig tid, så jag kan använda den innan hösten går mot vinter. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej hur går det med dina baklampor?

Jag har nu satt i en diodbaklampa på min och det funkar finfint lyser lite svagt på tomgång men så fort det börjar snurra så lyser det fint. Det är ju 12 volt.

Ska testa med en diod lampa fram med för när man kopplar ur framlampan som är en vanlig glödlampa 6 volt idag lyser det utmärkt bak även på tomgång. Tror det beror på att glödlampan drar betydligt mer ström än dioden. (har bara en belysningspole) <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mät hur många volt det blir bak utan lampa fram , det kan bli en hl del på fullt spett <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Hej hur går det med dina baklampor?

Jag har nu satt i en diodbaklampa på min och det funkar finfint lyser lite svagt på tomgång men så fort det börjar snurra så lyser det fint. Det är ju 12 volt.

Ska testa med en diod lampa fram med för när man kopplar ur framlampan som är en vanlig glödlampa 6 volt idag lyser det utmärkt bak även på tomgång. Tror det beror på att glödlampan drar betydligt mer ström än dioden. (har bara en belysningspole)
Jag har inte hunnit testa än. Bytte den utbrunna 12 V lampan innan motorhaveriet, och den höll under de turerna jag gjorde då. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar