Sach originalkoppling, tips&tricks?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Sach originalkoppling, tips&tricks?

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ju en Monark med treväxlad LFS-motor, är försedd med en Zeta-60cc cylinder och kyrkportare.

Skall behållas som sleeper med originalstuk och inget extra mer än lite finputs, brytarlös tändning och små justeringar för att gå så bra som den kan.
Ingen sugande avgaspipa utan bara en originalstukad sak.

Kopplingen lär ju vara ett område som kan behöva lite hjälp även om jag inte märkte det för 37 år sedan då jag hade samma utrustning (i allafall på mopeden :lol: ).

Vad finns att göra för att hålla kopplingssliret på avstånd?

Kraftigare fjädrar?
Fler fjädrar?
Brickor under fjädrarna?
Vilken olja funkar bäst? (har försökt läsa och förstå, blir bara förvirrad...)
Blästrade stålskivor?
Speciella lameller?

Något jag missat? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har grejat en del med koppligen på sax detta har jag lärt mig förstås nya lameller blästra stål platorna se till att du inte har förslitnigar på kopplings kårgen .och nu kommer det värst oljan har provat rak 30 inte bra 75w90 castrol syntrax inte bra castrol 20w50 clasik bra olja redline 75w90geroil bra olja och nu har vi öppnat för diskution :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

obs det är min erfaren het av koppling på sax och om olja :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öhhh... Dom säger att verkligheten inte alltid överensstämmer med teorin men blir inte friktionsytan mindre med massor av små håligheter i stålplattorna där lamellen går mot oljan.

Jag menar en dragster har ju slicks för att få bra grepp eller är det mönster i vanliga däck för det inte ska slira :?: Bild :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kraftigare fjädrar ger lite bättre koppling, men det går bra mycket tyngre att koppla.
Jag har via en fjädertillverkare lindat upp ett gäng med kraftigare fjädrar som du kan få köpa om du vill.

Det bästa sättet för att få en koppling som går lätt, men ändå håller i för en massa pulver, är att lägga dit fler lameller, och få större yta som överför kraften.
Men det går att få en original att orka med förvånansvärt mycket,på min "Finnholmare" har jag blästrat korgen, plåtarna som jag vattenskar nya, och även tryckplattan.
Det tillsammans med rak 80 olja så håller det i fast det är skapligt ös i den 50cc EKF. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->In på min hemsida Rexxysmopeder.info.se. In under Sachs, guider och sen färstärka sachskoppling. Jag har kört i 100km/h med dom metoderna! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:In på min hemsida Rexxysmopeder.info.se. In under Sachs, guider och sen färstärka sachskoppling. Jag har kört i 100km/h med dom metoderna!
Låter intressant men jag kommer inte vidare från öppningssidan, knapparna leder mig inte vidare.

Har jag fel inställningar i IE8 eller vad beror det på? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Forumsponsor

Rexxy skrev:In på min hemsida Rexxysmopeder.info.se. In under Sachs, guider och sen färstärka sachskoppling. Jag har kört i 100km/h med dom metoderna!
Jä... fin hemsida Rexxy thumb_up den ska jag kolla närmare på... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Coolvette skrev:
Låter intressant men jag kommer inte vidare från öppningssidan, knapparna leder mig inte vidare.

Har jag fel inställningar i IE8 eller vad beror det på?
Jag har haft problem att få det att funka i IE.. Funkar fint i Mozilla, Opera, GOogle Chrome och Safari. Men INTE IE...

Kan direktlänka när jag kommer hem. Surfar på Iphone nu! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den som har brått kan googla på "förstärka sachskoppling" så öppnar google en direktlänk.
jag funderar på att ta det ett steg långre och fräsa spår i stållamellen
och hålborra eller fräsa spår i korgen och tryckplattan.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Friktionen borde öka om ytorna är helt släta, men sen kommer faktorerna olja och smuts.
Precist som bildäck så har man släta däck under torra förhållanden och mönstrade vid regn!

Så i teorin så borde det bästa vara repor i skivorna så oljan slungas ut så blir friktionen högre.

Med bläst porer så borde oljan stanna kvar och bilda en film av olja som minskar friktionen

Helt släta ytor borde det också bli en oljefilm som kläms fast som gör att det slirar.

Men som vanlig fungerar det väll inte så i praktiken! fins nog massor av andra faktorer som jag inte tänkt på! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men vars är alla som hävdar Sachs aldrig brukar ha kopplingsproblem? :roll: staff_italiamac_fastidioso.gif staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

erlan skrev:den som har brått kan googla på "förstärka sachskoppling" så öppnar google en direktlänk.

erlan
Jodå, det funkade att söka på det sättet.

Tommy, bry dig inte om att länka, har hittat sajten... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Coolvette skrev:
erlan skrev:den som har brått kan googla på "förstärka sachskoppling" så öppnar google en direktlänk.

erlan
Jodå, det funkade att söka på det sättet.

Tommy, bry dig inte om att länka, har hittat sajten... :lol:

För dom som inte orkar söka! :roll:

http://hem.bredband.net/rexxy/Forstarka%20sachskoppling.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag funderat lite... :D

Jag tror på grovblästrad yta och sedan bör det vara radiella spår i alla stålytorna som absorberar och kastar ut oljan eftersom det är stålytorna som snurrar men lamellerna (med de radiella spåren) är ju still vid start och kan inte kasta undan oljan... <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar ta ett kulstift på dremeln och rensa ur i spåren på lamellerna, brukar vara lite ''skägg'' i ändorna av spåren. polarens farsa har gjort nya stålskivor till sachs, finns både ''vanliga'' och lika som ekf som har dubbelvikta klackar längst ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar