Husqvarna Flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
orjanmalm
Kontakt:

Husqvarna Flinta

Inlägg av orjanmalm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är detta vevparti till remtrans? eller går det kör med kuggtrans också?
Som ni ser har någon våldtagit gängorna på ena sidan? Vad är de för snitt? M10-1? Ska de vara avigäng eller vanlig?

http://imageshack.us/photo/my-images/687/20120908145450.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/411/20120908145458.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
orjanmalm
Kontakt:

Inlägg av orjanmalm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Hur kollar jag om en HVA flinta har kugg eller remdrift utan att öppna motorn?

Efter motornummer 90001 (2-växlad motor), och
nummer 42960 på 3-växlade motorer satt det kugg-
transnission. Det fanns även kedjetransmission som
extra tillbehör till rem-motorerna. Extra överkurs:
Om du vill sätta kuggtransmission på din remdrivna
motor gör du detta genom att bulta fast dreven från
en motor som hade kuggtransmission från början,
men krysskilen till svänghjulet måste plockas bort
och svänghjulet flyttas ett halvt varv. Detta pga att
tändpunkten annars hamnar ett halvt varv fel.Krysskilens
funktion är enbart att fixera tändläget, men svänghjulet
sitter fast även utan kilen. Det finns mopeder som inte
har någon krysskil i orginalutförande (t ex äldre Victoria)
"

Enligt motornumret är motorn en remtrans. Men det har setat kuggtrans på, troligtvis bytts någon gång i tiden. Jag har själv kört mopeden med kuggtrans, men inte vridigt svänghulet ett halvt varv så tändningen ställt sej rätt. finns de olika tändplattor eller beror de hur veven ser ut? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1 Lossa oljepluggen och lys ned i motorn med en liten ficklampa så ser du vad det är för transmission.

2 Rotationsriktningen bestäms av svänghjulets konstruktion och det brukar alltid finnas en liten pil som visar åt vilket håll det ska rotera.

3 Jag gillar tidiga Flintamotorer med tandrem de hade en speciell tyst gång och gick mjukt och fint i motorn. Jag har en sån nu som sitter på en Raketare :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar