Victoria MS50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Holländaren

Victoria MS50

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tänkte bygga/renovera en motor till Frammen och har idag plockat isär min reservmotor..

När jag fick isär halvorna så förstod jag varför det gick tungt att dra runt veven....
Bild

Det mesta ser faktiskt ut att ha klarat sig bra, men alla lager förutom 1 är helt slut och så ser blockhalvorna ut såhär:
Bild

Veven ser ut att ha klarat sig bra däremot.. Men vad sägs om blockhalvorna? Är det värt att satsa på eller är det soptunnan som gäller?
Alla lagerytor och packboxytor verkar vara okej men man blir ju lite skeptiskt när det ser ut såhär i ett vevhus...

Sen så undrar jag hur det är tänkt att jag ska få ut den där axeln som sitter kvar, och lagret som axeln sitter i då.. Är det bara värma och sen dra/banka? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ligger en sån snurra ute i vedtraven, men den är inte min. Den har legat där ett år, sedan jag renoverade en åt en granne. Under tak förståss. <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, kan den tänkas vara till salu? Du får gärna höra med ägaren :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla PM <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Re: Victoria MS50

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Holländaren skrev:Jag tänkte bygga/renovera en motor till Frammen och har idag plockat isär min reservmotor..

När jag fick isär halvorna så förstod jag varför det gick tungt att dra runt veven....
Bild

Det mesta ser faktiskt ut att ha klarat sig bra, men alla lager förutom 1 är helt slut och så ser blockhalvorna ut såhär:
Bild

Veven ser ut att ha klarat sig bra däremot.. Men vad sägs om blockhalvorna? Är det värt att satsa på eller är det soptunnan som gäller?
Alla lagerytor och packboxytor verkar vara okej men man blir ju lite skeptiskt när det ser ut såhär i ett vevhus...

Sen så undrar jag hur det är tänkt att jag ska få ut den där axeln som sitter kvar, och lagret som axeln sitter i då.. Är det bara värma och sen dra/banka?

Du får hålla i axeln och slå med träkloss på blocket så kommer den sakta men säkert. Har gjort det två gånger och senast idag. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Holländaren

Re: Victoria MS50

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Du får hålla i axeln och slå med träkloss på blocket så kommer den sakta men säkert. Har gjort det två gånger och senast idag. :D
Då så, det var den tekniken som gällde för flera saker i motorn men jag var lite skeptisk just här när man inte ser vad man håller på med :) <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick inte ur axeln så det blir nog att tillverka nån slags avdragare.

Höll på inventera vilka lager och packboxar jag behöver.. Och där kom ju genast en överraskning, det högra vevlagret kostar minst 380 spänn (billigaste jag har hittat hittills). SKF 393065 heter det och är ett 15x35x8 spårkullager. I fall nån vet av en billigare så tar jag gärna emot tips :)

Sen på samma sida så satt det en packbox som heter 20-30-7 vilket låter konstigt när både lagret och veven är 15mm.. Jag ser inga hylsor eller liknande på sprängskissen och storleken på packboxen står inte där. Är det nån som vet om det där måttet verkligen stämmer? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skogen kallar.... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tittar man på veven så ser det ut som vanligt magnetlager E15 <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Anglia59

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående högra ramlagret så har det samma dimension som ett E15, har själv flera gånger funderat på att montera ett sådant istället men har aldrig provat.

Men det jag har kommit fram till är att man får ta bort den invändiga segersäkringen som låser lagret för annars får man inte in den inre lagerbanan med kulhållaren på. Vill man vara riktigt noga kan man limma
den yttre lagerbanan (som sitter i blocket) med tex loctite.

Angående packboxens dimension så tätar den mot själva transdrevet som sitter på vevaxel, men tyvärr är ofta själva ytan på drevet "spårig" efter
den gamla packboxen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->BO15 samt ett 15x35x8 (eller ett nedslipat 6202) <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just ja, drevet sitter ju där också. Höll ju faktiskt i den idag... :roll:

Jag la blockhalvan i ugnen på 75 grader en halv timme och då kom axeln ut iaf! Nu måste jag bara få av lagret från axeln, har du nå tips för det pangerva? Eller nån annan såklart.
En vanliga lageravdragare funkar inte för lagret ligger kloss mot ena drevet, går inte att få nånting emellan. Men i värsta fall får man väl he sönder lagret så man kan ta innerbanan med en avdragare.

Jag slipade till vevhusen idag och dom blev faktiskt rätt okej. Lite ärgat men inte alls lika farlig som det var på bilden högre upp. Tror nog det ska gå bra att köra med iaf!
Det var nästan som betong det mörkgråa på bilderna. Det blev bara damm av det så fort man rörde i det.

Jag har satt en kompis på att hitta ett lager åt mig på hans jobb, han sa att dom hade en hel del gamla och udda dimensioner där. Annars går det kanske att fila bort 3 mm på ett 6202 lager också. Man är ju snål :wink:
Edit: Pangerva var visst 14 sek före med 6202 idéen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett nedslipat lager <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelaxelns lager sitter ibland kvar i blocket så det borde inte vara så svårt att få bort. Ska själv utföra detta men det blir inte förrän till helgen så innan dess har jag inget tips. Av skall det i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Menar du att sälja, eller att du kör med ett sånt?
Om du har å sälja och har rätt pris så är jag intresserat iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar