Problem med tillotson-förgasare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Problem med tillotson-förgasare

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just inkommen från garaget där jag mekat fast Tillotson HL360A på KTM med Puch-snurran. Vad som slog mig. Ingen vakuumanslutning på förgasaren. Hyggligt svårstartad också.

Ska det inte sitta vakuumanslutning på membranarna?

Hur ligger det till? <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det lilla hålet på insugssidan är vakuumkanalen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I insugsflänsen så är det ett litet hål på ca 2-3mm som är vakumanslutningen.
Det är bara att gänga in en liten nippel i en överströmmare, och gänga en motsvarande nippel i insuget som möter det lilla hålet. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fan !
2:a igen..... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ahajajusstde så det är det det lilla hålet är till för, men måste det nödvändigtvis sitta i en överströmmare? Går det inte bara att skåra i packningsmaterialet (tjock grön egentillverkad pkng ur ark) så hålet kommer i kontakt med insugets undertryck som blivit när kolven går uppåt, eller krävs övertrycket också? <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du måste ha anslutning till vevhuset för att få rätt pulsverkan!

.... Och det måste vara tillräckligt med undertryck så membranet orkar lyfta nålventilen :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pulsverkan i insuget räcker inte.
Som övriga säger så måste du plocka pulsen från vevhuset och det enklaste är väl att sätta en nippel på en av överströmmarna för att slippa göra åverkan på blocket.
Jag har använt mig av bromsnipplar till bromsok som nipplar, finns i olika gängor. <!-- </EdIndex> --></div>
sgfoss
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 jun 2009, 23:00
Ort: Umeå

Så här kan man göra!!

Inlägg av sgfoss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser snyggt ut. :D Den där idén på kopplingskabeln har jag gått här klämt på och det blir nog så på Sigges Sachsstockholmare. Ända sen 15 års åldern har det kliat i fingrarna att göra vajrarna så osynliga som möjligt... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enda stället möjligt för mig känns som det är att sätta nippel där motornumret är stansat, blir minst jobb.

Bild

Uploaded with ImageSlack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, lite synd men med tanke på hur kylflänsarna ser ut på en fartvindkyld Puchcylinder så blir det nog det enklaste alternativet.
Annars får det bli rakt in i vevhuset på undersidan av motorn men då kommer nipplen att sitta lite utsatt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick mig ordnat vakuumanslutningar, men får fortfarande ingen pli på förgasaren.
Tappar tomgången, svårstartad som ett psyk, måste rulla igång för å få någe fart på maskineriet.
Men då den väl går, går den hårt som fan rent utsagt :mrgreen:

Bild

Uploaded with ImageSlow.us <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->låter typiskt som otäta vevaxeltätningar. packboxar
då brukar det bete sig så.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Böt vevaxeltätningarna i våras, sen dess har den gått kanske 5-6 mil på sin höjd. Samtidigt sattes ett nytt vevparti med fasta lager.

Ajusste... Har varit tvungen att choka tidigare (med phbg) för att få igång motorn i sommarväder. Kollat då m. startgas men inga reaktioner.


Samtidigt... Min gamle blådacke har gått tokbra en hel sommar med världens krokigaste vev och otäta packboxar... Inte ens chokning för att starta... <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att den är svårstartad beror på att du inte har choke.
Det är väl en gokart förgasare, dom chokas med handen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar