Sida 1 av 2

Problem med tillotson-förgasare

Postat: 24 sep 2012, 19:58
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just inkommen från garaget där jag mekat fast Tillotson HL360A på KTM med Puch-snurran. Vad som slog mig. Ingen vakuumanslutning på förgasaren. Hyggligt svårstartad också.

Ska det inte sitta vakuumanslutning på membranarna?

Hur ligger det till? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 sep 2012, 20:56
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det lilla hålet på insugssidan är vakuumkanalen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 sep 2012, 20:59
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I insugsflänsen så är det ett litet hål på ca 2-3mm som är vakumanslutningen.
Det är bara att gänga in en liten nippel i en överströmmare, och gänga en motsvarande nippel i insuget som möter det lilla hålet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 sep 2012, 21:00
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fan !
2:a igen..... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 sep 2012, 21:25
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ahajajusstde så det är det det lilla hålet är till för, men måste det nödvändigtvis sitta i en överströmmare? Går det inte bara att skåra i packningsmaterialet (tjock grön egentillverkad pkng ur ark) så hålet kommer i kontakt med insugets undertryck som blivit när kolven går uppåt, eller krävs övertrycket också? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 sep 2012, 22:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du måste ha anslutning till vevhuset för att få rätt pulsverkan!

.... Och det måste vara tillräckligt med undertryck så membranet orkar lyfta nålventilen :idea: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 sep 2012, 10:04
av Zwap
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pulsverkan i insuget räcker inte.
Som övriga säger så måste du plocka pulsen från vevhuset och det enklaste är väl att sätta en nippel på en av överströmmarna för att slippa göra åverkan på blocket.
Jag har använt mig av bromsnipplar till bromsok som nipplar, finns i olika gängor. <!-- </EdIndex> --></div>

Så här kan man göra!!

Postat: 25 sep 2012, 11:07
av sgfoss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 sep 2012, 18:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser snyggt ut. :D Den där idén på kopplingskabeln har jag gått här klämt på och det blir nog så på Sigges Sachsstockholmare. Ända sen 15 års åldern har det kliat i fingrarna att göra vajrarna så osynliga som möjligt... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 sep 2012, 21:03
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enda stället möjligt för mig känns som det är att sätta nippel där motornumret är stansat, blir minst jobb.

Bild

Uploaded with ImageSlack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 07:09
av Zwap
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, lite synd men med tanke på hur kylflänsarna ser ut på en fartvindkyld Puchcylinder så blir det nog det enklaste alternativet.
Annars får det bli rakt in i vevhuset på undersidan av motorn men då kommer nipplen att sitta lite utsatt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 okt 2012, 12:06
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick mig ordnat vakuumanslutningar, men får fortfarande ingen pli på förgasaren.
Tappar tomgången, svårstartad som ett psyk, måste rulla igång för å få någe fart på maskineriet.
Men då den väl går, går den hårt som fan rent utsagt :mrgreen:

Bild

Uploaded with ImageSlow.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 okt 2012, 12:18
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->låter typiskt som otäta vevaxeltätningar. packboxar
då brukar det bete sig så.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 okt 2012, 13:16
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Böt vevaxeltätningarna i våras, sen dess har den gått kanske 5-6 mil på sin höjd. Samtidigt sattes ett nytt vevparti med fasta lager.

Ajusste... Har varit tvungen att choka tidigare (med phbg) för att få igång motorn i sommarväder. Kollat då m. startgas men inga reaktioner.


Samtidigt... Min gamle blådacke har gått tokbra en hel sommar med världens krokigaste vev och otäta packboxar... Inte ens chokning för att starta... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 okt 2012, 19:58
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att den är svårstartad beror på att du inte har choke.
Det är väl en gokart förgasare, dom chokas med handen. <!-- </EdIndex> --></div>