frågor om skoterett -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
landqvist
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 apr 2009, 23:00

frågor om skoterett -64

Inlägg av landqvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan, håller på o försöka få ordning på en skoterett -64 och undrar följande...

- Finns det något avgasrör/helt system att köpa nån stans till denne? (har paddsystem som iofs är fräsigt men fungerar tyvärr som en kamin för resten av motorn, dock har jag inte hjärta att kapa det).

- Försöker hitta däck med vit sida, men hittar bara 10x3,5 (på em scooters) (ska va 10x3 tror jag) någon som vet om det får plats eller vart man hittar annars?

- Skruvarna med hål i på styret (för vindrutan) finns sånna att köpa nån stans?

- Viktkompenseringstips mottages gärna... blir hopplöst frånåkt av vespor mm. Har 15kuggs (fram-)drev liggandes hemma... kan det funka om man bara drar pluggen (hva flinta)? (Vågar inte öka kompressionen då hon blir varm som hon är) <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

viktkompensering

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du googlar på husqvarna trimmanual så får du tips på en del modifieringar <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Monarkskoterett
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 mar 2009, 00:00

Svar på Skoterett-frågor

Inlägg av Monarkskoterett »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Avgasrör - http://www.norscand.com/ sök på Husqvarna avgas, där finns både krök och ljuddämpare.
Däck - Beställde däck och innerslag av Dapra AB www.dapra.se - de hade både Continental och Sava med vit däcksida.
Skruvar köpte jag på Rösebäckens Motor http://www.rosebackenscykelomotor.se/ De är riktigt bra att ha och göra med. Har många nya och begagnade delar. Jag köpte två skruvar av dem.

Om du är intresserad kan du läsa om min Skoterett-renovering med rubrik Räddningsauktion för en Skoterett.

Lycka till!

Hälsningar
Mikael <!-- </EdIndex> --></div>
landqvist
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 apr 2009, 23:00

Re: viktkompensering

Inlägg av landqvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HillBilly skrev:om du googlar på husqvarna trimmanual så får du tips på en del modifieringar
Tusen tack... hittade den på följande adress... http://www.ystad.nu/veterandelar/Trimningsatgarder%20hva.pdf
(postar länk för kommande generationer) <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har precis monterat SAVA 3.50/10 med vit sida på gummans Skoterett och de passade bara fint. Köpte på Dapra, billigaste stället jag hittat, finns på Raketsports länkar. <!-- </EdIndex> --></div>
landqvist
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 apr 2009, 23:00

Inlägg av landqvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanon! Tack för alla svar... nu ska jag nog få ordning på gamla bettan. <!-- </EdIndex> --></div>
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Re: Svar på Skoterett-frågor

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Monarkskoterett skrev:Avgasrör - http://www.norscand.com/ sök på Husqvarna avgas, där finns både krök och ljuddämpare.
Passar verkligen den kröken på Skoterett? <!-- </EdIndex> --></div>
901264
Inlägg: 51
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: Stockholm/Haninge

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag undrar oxå över krök till Skoteretten... den ser ut att vara mycket mer "stukad" för att gå ner innanför ram/sving... original alltså...

Säljer du paddavgaset ?

Nytillverkade skruvar i rostfritt brukar finnas på Tradera av profilen "Simtus" <!-- </EdIndex> --></div>
Monarkskoterett
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 mar 2009, 00:00

Krök

Inlägg av Monarkskoterett »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, ni kanske har rätt...jag tog för givet att den skulle passa då det står att den är till Husqvarna Flinta. Någon som vet?

Mikael <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte samma krök och ljuddämparen hamner helt fel med vanliga Flinta kröken. Tyvärr finns den rätta kröken inte nyproducerad. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
landqvist
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 apr 2009, 23:00

Inlägg av landqvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Det är inte samma krök och ljuddämparen hamner helt fel med vanliga Flinta kröken. Tyvärr finns den rätta kröken inte nyproducerad.
Kröken syns ju inte något nämnvärt så den borde ju gå att misshandla till att passa (diametern är ju samma och det skiljer ju inte ljusår i form).
Hade tänkt att köra med paddan men ha ett reserv för långturer i sommarvärmen. <!-- </EdIndex> --></div>
skoterett1
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 feb 2010, 00:00

Re: Krök

Inlägg av skoterett1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Monarkskoterett skrev:ja, ni kanske har rätt...jag tog för givet att den skulle passa då det står att den är till Husqvarna Flinta. Någon som vet?

Mikael
Den passar tyvär inte. Jag bäställde en sådan och den passade inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har åxå köpt ny krök, fast till min Monarscoot. Det krävdes ett par smärre modifieringar för att få in den lika tight som orginalet. Änden som sitter i cyllen har jag kortat ca 3 cm samt snittat röret ungefär mitt på med ett v-snitt, bockat in snittet samt miggat ihop röret. Eftersom svetsen hamnar nästan helt osynligt under fotplattan stör det inte det minsta. <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s
Inlägg: 192
Blev medlem: 20 jul 2008, 23:00
Ort: KÖPING

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tog ett grövre rör o stukade efter eget huvud till Gulfräsern, då kunde jag platta till det lite o få plats med det, plus att jag slipade ur lite i bottenplattan så det fick plats ordentligt, vill inte att det ligger mot o vibrar, det vibrar tillräckligt i en skoterett ändå :shock: Sen svetsade jag fast kröken i ljuddämparen o det blev bra. Det syns ju knappt om man bara tittar från "normal" synvinkel. Själv funderar jag på vad däckens 2.00 2.50 3.00 osv.. motsvarar i riktiga mått som moderna hojhjul har typ 100/80 10" till scooter t.ex. Skulle vilja prova Biltemas scooter däck på Gulfräsern nämligen, man får väl mäta själv kanske. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inget jag skulle rekomendera min egen plastbalja
blir som snor på asfalt bara det blir lite blöt ute :evil:
misstänker grovt att typ biltemas är samma kvalitet :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar