Demontera krympdrev i växellådan?
Demontera krympdrev i växellådan?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag behöver demontera ett drev i växellådan som är krympt dit på axeln.
Jag la hela drevpaketet i frysen och försökte sedan värma bort det med gasolbrännaren men det vill inte lossna, jag vågade inte värma för mycket för att inte påverka härdningen på drevet men jag uppfattade att värmen spred sig för snabbt till axeln och effekten av att drevet skulle expandera mer än axeln uteblev. Jag hade drevet under spänning via en avdragare men det flyttade sig inte ur fläcken.
Drevpaketet ligger åter i frysen för ett nytt försök men jag skulle verkligen uppskatta tips på hur jag skall få drevet att lossna!
Tips någon? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag la hela drevpaketet i frysen och försökte sedan värma bort det med gasolbrännaren men det vill inte lossna, jag vågade inte värma för mycket för att inte påverka härdningen på drevet men jag uppfattade att värmen spred sig för snabbt till axeln och effekten av att drevet skulle expandera mer än axeln uteblev. Jag hade drevet under spänning via en avdragare men det flyttade sig inte ur fläcken.
Drevpaketet ligger åter i frysen för ett nytt försök men jag skulle verkligen uppskatta tips på hur jag skall få drevet att lossna!
Tips någon? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag skulle försöka frysa in axeln i en isklump, och sen värma drevet.
men jag tror inte det lyckas heller.
du får nog tillverka ett specialmothåll och pressa ur drevet med våld, och hoppas att ytorna är tillräkligt hårda så dom inte skär.
jag antar att det är till någon ovanlig moppe, annars skulle jag skaffa en axel till och offra drevet på den ena och axeln från den andra. och på det sättet få ett löst drev och en lös axel.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
men jag tror inte det lyckas heller.
du får nog tillverka ett specialmothåll och pressa ur drevet med våld, och hoppas att ytorna är tillräkligt hårda så dom inte skär.
jag antar att det är till någon ovanlig moppe, annars skulle jag skaffa en axel till och offra drevet på den ena och axeln från den andra. och på det sättet få ett löst drev och en lös axel.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter en natt i frysen så provade igen, gjorde ett foliepaket av hela paketet utom drevet som skulle värmas för att på så sätt kanske isolera kylan på axeln.
Avdragare i spänn så hårt jag kunde och började värma, provade spänna avdragaren ytterligare, inte en chans, drevet sitter där det sitter och till sist så blev axeln också varm och då var det kört.
Nu ligger paketet i frysen igen i väntan på nästa försök, men jag vet inte hur jag skall få det att lossna, verkligen ingen som har något tips?
Behövs det mer våld än en avdragare? <!-- </EdIndex> --></div>
Avdragare i spänn så hårt jag kunde och började värma, provade spänna avdragaren ytterligare, inte en chans, drevet sitter där det sitter och till sist så blev axeln också varm och då var det kört.
Nu ligger paketet i frysen igen i väntan på nästa försök, men jag vet inte hur jag skall få det att lossna, verkligen ingen som har något tips?
Behövs det mer våld än en avdragare? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror du behöver en hetare låga som fixerar värmen till drevet. Försök nånstans där det finns gassvets.
Det går få upp värme med gasol och blåslampa men då måste man isolera runt om med eldfast sten. Den omgivande luften kyler mer än man tror.
Det är heller inte säkert att härdningen går ur drevet om det blir varmt. Det beror på vad det är för stål, en del blir hårda och starka genom legering. Det går t.ex. att rödglödga och böja en blocknyckel och den behåller sin styrka.
Skulle det vara rent kolstål går härdningen ur direkt men det stålet tror jag används sällan numera. <!-- </EdIndex> --></div>
Det går få upp värme med gasol och blåslampa men då måste man isolera runt om med eldfast sten. Den omgivande luften kyler mer än man tror.
Det är heller inte säkert att härdningen går ur drevet om det blir varmt. Det beror på vad det är för stål, en del blir hårda och starka genom legering. Det går t.ex. att rödglödga och böja en blocknyckel och den behåller sin styrka.
Skulle det vara rent kolstål går härdningen ur direkt men det stålet tror jag används sällan numera. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En hydralisk press har jag men det blir lite knivigt att få till mothållet.
Vid återmontering blir det lättare att använda pressen eftersom drevet skall tryckas tillbaka.
Jag har provat ge skruven på avdragaren (treklo) ett par smällar, men drevet rör sig inte ur fläcken. Vågar man använda mutterdragaren tro?
Jag har funderat på tvärtom, att värma hela drevpaketet och sedan kyla axeln (som är ihålig) med kylspray, vad tror ni om det?
Jo, gassvetsen kanske gör susen men jag är lite orolig för att fördärva drevet, nåja det får bli sista utvägen om inget annat fungerar. <!-- </EdIndex> --></div>
Vid återmontering blir det lättare att använda pressen eftersom drevet skall tryckas tillbaka.
Jag har provat ge skruven på avdragaren (treklo) ett par smällar, men drevet rör sig inte ur fläcken. Vågar man använda mutterdragaren tro?
Jag har funderat på tvärtom, att värma hela drevpaketet och sedan kyla axeln (som är ihålig) med kylspray, vad tror ni om det?
Jo, gassvetsen kanske gör susen men jag är lite orolig för att fördärva drevet, nåja det får bli sista utvägen om inget annat fungerar. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 101
- Blev medlem: 01 nov 2011, 00:00
- Ort: Jönköping
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Är du säker på att drevet och axeln inte är samma bit?
Kan du borra ett litet hål i drevet så nära axeln du bara kan? När du har ett hål kan man prova olika saker.
1. Testa igen så som du gjort innan. Hålet kan ha gjort att klämmkraften minskat något.
2. Fila med en rundfil eller motsvarande för att komma ännu närmre axeln. Testa samma sak igen.
3. Använd en skruvutdragare ( grispitt) att dra in i borrhålet, tillsammans med det du provat innan.
Funkar inte detta så ...
Lägg gärna upp en bild.
Lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>
Är du säker på att drevet och axeln inte är samma bit?
Kan du borra ett litet hål i drevet så nära axeln du bara kan? När du har ett hål kan man prova olika saker.
1. Testa igen så som du gjort innan. Hålet kan ha gjort att klämmkraften minskat något.
2. Fila med en rundfil eller motsvarande för att komma ännu närmre axeln. Testa samma sak igen.
3. Använd en skruvutdragare ( grispitt) att dra in i borrhålet, tillsammans med det du provat innan.
Funkar inte detta så ...
Lägg gärna upp en bild.
Lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fatchance -> jag vet inte, de "spännande" sakerna handlar mest om japanska motorer och här handlar det mest om allt annat med all rätt, det är trots allt ett Crescent forum, men ett av de mest seriösa och aktiva moped forum på svenska, Hallsta är också ett lika seriöst forum men inte lika aktivt. Hur som helst, jag håller mig lite i bakgrunden men eftersom tekniken att bygga t.ex. växellådor, allmän 2-takts optiomering osv. inte är speciellt unikt så borde vi kunna dela erfarenheter oavsett vart motorerna härstammar ifrån vilket jag tycker fungerar mycket bra, jag har fått en hel del nyttiga tips.
par_christensson -> Jag förstår din tanke men jag är 100% säker på att drevet och axeln inte är samma bit. Att borra nära axeln hade säkert kunnat hjälpa till att få bort drevet, men eftersom jag skall använda det igen så är jag tveksam till att det sitter tillräckligt fast efter montering med ett borrhål intill axeln.
Synd att forumsystemet inte stödjer direkt uppladdning av bilder utan måste gå via en imagehost, det gynnar inte att få upp bilder på forumet precis... Men bild kommer... <!-- </EdIndex> --></div>
par_christensson -> Jag förstår din tanke men jag är 100% säker på att drevet och axeln inte är samma bit. Att borra nära axeln hade säkert kunnat hjälpa till att få bort drevet, men eftersom jag skall använda det igen så är jag tveksam till att det sitter tillräckligt fast efter montering med ett borrhål intill axeln.
Synd att forumsystemet inte stödjer direkt uppladdning av bilder utan måste gå via en imagehost, det gynnar inte att få upp bilder på forumet precis... Men bild kommer... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japanska "Vintage" tvåtaktare har ju i stort sett samma teknink som dagens
moderna maskiner, om man bortser från "överdelen" på dom.
Vidare tror jag inte att det är tabu att publicera lite modern växellådsteknologi
på den här sidan heller, bara man lägger det under rätt trådar - så "Shoot" vettja!
Tror din kunskap berikar fler än mig här på sidan, och dom som kan "mer"
kan ju bara som ett exempel: fylla på med lite nödvändig info och
låta bli att kritisera, då alla inte är bäst på allt!
<!-- </EdIndex> --></div>
moderna maskiner, om man bortser från "överdelen" på dom.
Vidare tror jag inte att det är tabu att publicera lite modern växellådsteknologi
på den här sidan heller, bara man lägger det under rätt trådar - så "Shoot" vettja!
Tror din kunskap berikar fler än mig här på sidan, och dom som kan "mer"
kan ju bara som ett exempel: fylla på med lite nödvändig info och
låta bli att kritisera, då alla inte är bäst på allt!

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ungefär som Stefan skrev. Varför jag kommer med mina lurviga ben i spenaten, är för att jag är nyfiken och intreserad att lösa tekniska problem.
När jag renoverar vevaxlar tillverkar jag grova plåtar som passar in mellan skinkorna.
Kan det vara tänkbart ? Två grova plåtar som är som u och går in under drevet. Sedan har man ett rör lika stort som det närliggande drevet och sedan in i pressen. Om det behövs svetsar man ihop plåtarna för att dom inte skall glida isär. Om drevet är påkrymt eller pressat med presspassning är det lite skinnad att få isär. Ett påpressat drev vänder på ytan i stålet och vid demintering skall man vända tillbaka dom små "hullingarna" Det kann även skurit på axeln.
Sedan kan drevet vara friktionssvetsat och då sitter det kvar. alltså man snurrar drevet eller axeln och har elström på var del. <!-- </EdIndex> --></div>
När jag renoverar vevaxlar tillverkar jag grova plåtar som passar in mellan skinkorna.
Kan det vara tänkbart ? Två grova plåtar som är som u och går in under drevet. Sedan har man ett rör lika stort som det närliggande drevet och sedan in i pressen. Om det behövs svetsar man ihop plåtarna för att dom inte skall glida isär. Om drevet är påkrymt eller pressat med presspassning är det lite skinnad att få isär. Ett påpressat drev vänder på ytan i stålet och vid demintering skall man vända tillbaka dom små "hullingarna" Det kann även skurit på axeln.
Sedan kan drevet vara friktionssvetsat och då sitter det kvar. alltså man snurrar drevet eller axeln och har elström på var del. <!-- </EdIndex> --></div>