Få bort rost inuti bensintanken

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Monarkskoterett
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 mar 2009, 00:00

Få bort rost inuti bensintanken

Inlägg av Monarkskoterett »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Är det någon som har ett bra tips på hur man ska/kan gå tillväga? Det är viss rost i delar av tanken och det vore trevligt att slipa bort det. Hälsningar Mikael <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar skicka i en näve mutter och skruv, gipsskruv eller vad som finns tillhands. I med vatten och skaka om, upprepa flera gånger, avsluta med några vändor skruv och lacknafta. Därefter brukar jag rigga upp en varmluftspistol i tanklocket och låta den bli riktigt varm och go så att den förhoppningsvis torkar ordentligt. Låt stå med bortplockad kran och tanklock på nåt varmt ställe för att vara riktigt säker. <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s
Inlägg: 192
Blev medlem: 20 jul 2008, 23:00
Ort: KÖPING

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar ta bort rost PÅ saker med att lägga i citronsyra/vatten blandning, en påse (sån liten från affärn) till 1-2l vatten brukar funka bra. Fräter duktigt om det är mycket rost sen är det bara ren yta/porer kvar. Skulle inte det funka o hälla i en tät tank för att få ur rosten??? Eller blir det hål på fel ställen då :shock: :? ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
monark 50s skrev:Jag brukar ta bort rost PÅ saker med att lägga i citronsyra/vatten blandning, en påse (sån liten från affärn) till 1-2l vatten brukar funka bra. Fräter duktigt om det är mycket rost sen är det bara ren yta/porer kvar. Skulle inte det funka o hälla i en tät tank för att få ur rosten??? Eller blir det hål på fel ställen då :shock: :? ?
Det beror ju på mängden citronsyra och hur länge det ligger i. Men ja, det skulle fungera. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Mattis
Forumsponsor
Inlägg: 180
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Backen / Åsensbruk

Inlägg av Mattis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har testat citronsyra i tanken. Mopeden hade stått länge och det ville gärna tättna i förgasaren av rostslem. Testade först att skaka med skruv och annat småskrot. Sköljde rent ett antal gånger. Kändes bara som att det rev loss mer skit som senare fastnade i filter. Köpte 3 påsar citronsyra på Konsum och slog i med vatten. Tanken var på 7 liter. Skakade runt med lite skruvar igen och lät stå ett dygn och tappade ur. Tanken blev som ny inuti :) Man ser tydligt gränsen i röret som går ner 4 cm från tanklocket. Där citronsyran verkat är det plåtrent och ovanför rödbrunt. Så det kan rekommenderas om inte tanken är för rostig. Vore ju typiskt om det är rostgoja som håller den tät. Å andra sidan har du en ren yta att täta på om det blir hål. <!-- </EdIndex> --></div>
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bland recepten på P-O:s pyttipanna (www.mopedmuseum.se) finns en bra länk till hur man gör:
http://www.scooterbattalion.com/allstate/

/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Monarkskoterett
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 mar 2009, 00:00

Inlägg av Monarkskoterett »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad bra, tack för era tips! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar