har crescent compact matching numbers
har crescent compact matching numbers
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt en compact säljaren säger den har matching numbers alltså samma ram och motornr kan det stämma ska hämta den imorgon <!-- </EdIndex> --></div>
Re: har crescent compact matching numbers
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Min Monark har ett sexsiffrigt ramnummer medan motornummret är sjusiffrigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Gjordes de i samma nummerserie?simme42 skrev:Har köpt en compact säljaren säger den har matching numbers alltså samma ram och motornr kan det stämma ska hämta den imorgon
Min Monark har ett sexsiffrigt ramnummer medan motornummret är sjusiffrigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer nog inte, nått av nummrena är inslagna i efterhand, har sett att en del har det på Zündapp också och det finns inte på dom heller. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Nä det var ju ingen ide att göra matchingnumbers på mopeder med Sachsmotor på för motorn behöver ju bytas ut ett par tre gånger ändå under ramens livstid.Rexxy skrev:Har aldrig hört talas om matchingnumber på MCB moppar. Bara på Uch-mopeder.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förövrigt lägger jag ingen större vikt om någon står å babblar om sina matchingnumbers på sin renoverade moped då jag är övertygad om att det finns filurer som snajsat till nytt passande motornummer.
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
säger de samma. en puch till exempel. kan man väl enkelt fila bort de gamla vid cyllefoten o snabbt och enkelt banka dit nytt?! <!-- </EdIndex> --></div>Patrik skrev:Förövrigt lägger jag ingen större vikt om någon står å babblar om sina matchingnumbers på sin renoverade moped då jag är övertygad om att det finns filurer som snajsat till nytt passande motornummer.
/ P
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->matching numbers i veteranbilshobbyn innebär ju att bilen ska matcha dokumentationen från när bilen var ny. och det gäller all utrustning, inte bara motor. en bil som är m.n. får inte vara utrustad i efterhand met t.ex större hjul eller drag. för då stämmer inte dokumenten från fabrik.
på en moped som t.ex. en compact så måste ju typintyget finnas kvar och ramnr och motornr stämma med typintyget. och då hr man ju ochså en ungefärlig årsmodell på moppen och är compacten såld t.ex 1970 och utrustad med leleunav så kan den inte vara matching numbers.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
på en moped som t.ex. en compact så måste ju typintyget finnas kvar och ramnr och motornr stämma med typintyget. och då hr man ju ochså en ungefärlig årsmodell på moppen och är compacten såld t.ex 1970 och utrustad med leleunav så kan den inte vara matching numbers.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men vad skulle man (den som nu filurar till nummren) tjäna på det besväret.
jag köpte en golden champ med samma ramnr och motornummer instansade i blocket och även på typskylten på motorn. jag tog isär motorn och även gjutdateringen på blockhalvorna stämmer.
så för min del tror jag motor och ram hör ihop från fabrik.
har dock inget typintyg som bekräftar det men moppen känns inte som någon bemödat sig att göra ny typskylt samt slagit in med samma typsnitt i blockhalvorna.
jag tror inte moppen blir mer värdefull för detta utan mer att det känns som den inte blivit skruvad med så mycket.
dock hade man ju renoverat motorn någon gång och bytt ut den fyrkantiga cyllen och toppen till den runda gjutjärns 1hk och filat upp den till 12 mm,
och borrat upp en 8,5 bing till 12mm så den gjorde nästan 45 km/h
möjligen gjorde man inte så på tidigare modeller för jag har inte sett så många block med instansade nr, men då har det mest varit äldre block.
EKF fanns väl inte orginal på compact så det verkar lurt, berätta mer när du kollat igenom den. <!-- </EdIndex> --></div>
jag köpte en golden champ med samma ramnr och motornummer instansade i blocket och även på typskylten på motorn. jag tog isär motorn och även gjutdateringen på blockhalvorna stämmer.
så för min del tror jag motor och ram hör ihop från fabrik.
har dock inget typintyg som bekräftar det men moppen känns inte som någon bemödat sig att göra ny typskylt samt slagit in med samma typsnitt i blockhalvorna.
jag tror inte moppen blir mer värdefull för detta utan mer att det känns som den inte blivit skruvad med så mycket.
dock hade man ju renoverat motorn någon gång och bytt ut den fyrkantiga cyllen och toppen till den runda gjutjärns 1hk och filat upp den till 12 mm,
och borrat upp en 8,5 bing till 12mm så den gjorde nästan 45 km/h
möjligen gjorde man inte så på tidigare modeller för jag har inte sett så många block med instansade nr, men då har det mest varit äldre block.
EKF fanns väl inte orginal på compact så det verkar lurt, berätta mer när du kollat igenom den. <!-- </EdIndex> --></div>
Snajsa till
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte så lätt att snajsa till nya motornr på en Puch, då motornumret står i en nersänkning i gjutningen.
Har sett motorer där folk försökt, men det syns, kanten är borta. Tror det är få som lyckats, då rätt mycket måste tas bort innan nytt nummer kan slås i. <!-- </EdIndex> --></div>
Har sett motorer där folk försökt, men det syns, kanten är borta. Tror det är få som lyckats, då rätt mycket måste tas bort innan nytt nummer kan slås i. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89