har crescent compact matching numbers

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
simme42

har crescent compact matching numbers

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt en compact säljaren säger den har matching numbers alltså samma ram och motornr kan det stämma ska hämta den imorgon <!-- </EdIndex> --></div>
Smeden

Inlägg av Smeden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej det ända jag kan tänka med matching numbers är väl om det står samma nummer på typ intyget från den var ny. Och sen att motorn inte har blivit utbytt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Re: har crescent compact matching numbers

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
simme42 skrev:Har köpt en compact säljaren säger den har matching numbers alltså samma ram och motornr kan det stämma ska hämta den imorgon
Gjordes de i samma nummerserie?
Min Monark har ett sexsiffrigt ramnummer medan motornummret är sjusiffrigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har aldrig hört talas om matchingnumber på MCB moppar. Bara på Uch-mopeder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer nog inte, nått av nummrena är inslagna i efterhand, har sett att en del har det på Zündapp också och det finns inte på dom heller. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
simme42

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svar tyckte det lät skumt. motorn är svart kanske en EKF ska bli spännande och se vad jag köpt <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kör du den imorgon simme? för du skulle väl till sannerud?! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Rexxy skrev:Har aldrig hört talas om matchingnumber på MCB moppar. Bara på Uch-mopeder.
Nä det var ju ingen ide att göra matchingnumbers på mopeder med Sachsmotor på för motorn behöver ju bytas ut ett par tre gånger ändå under ramens livstid.
:lol:

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förövrigt lägger jag ingen större vikt om någon står å babblar om sina matchingnumbers på sin renoverade moped då jag är övertygad om att det finns filurer som snajsat till nytt passande motornummer.

/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

Patrik skrev:Förövrigt lägger jag ingen större vikt om någon står å babblar om sina matchingnumbers på sin renoverade moped då jag är övertygad om att det finns filurer som snajsat till nytt passande motornummer.

/ P
säger de samma. en puch till exempel. kan man väl enkelt fila bort de gamla vid cyllefoten o snabbt och enkelt banka dit nytt?! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->matching numbers i veteranbilshobbyn innebär ju att bilen ska matcha dokumentationen från när bilen var ny. och det gäller all utrustning, inte bara motor. en bil som är m.n. får inte vara utrustad i efterhand met t.ex större hjul eller drag. för då stämmer inte dokumenten från fabrik.
på en moped som t.ex. en compact så måste ju typintyget finnas kvar och ramnr och motornr stämma med typintyget. och då hr man ju ochså en ungefärlig årsmodell på moppen och är compacten såld t.ex 1970 och utrustad med leleunav så kan den inte vara matching numbers.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men vad skulle man (den som nu filurar till nummren) tjäna på det besväret.
jag köpte en golden champ med samma ramnr och motornummer instansade i blocket och även på typskylten på motorn. jag tog isär motorn och även gjutdateringen på blockhalvorna stämmer.
så för min del tror jag motor och ram hör ihop från fabrik.
har dock inget typintyg som bekräftar det men moppen känns inte som någon bemödat sig att göra ny typskylt samt slagit in med samma typsnitt i blockhalvorna.
jag tror inte moppen blir mer värdefull för detta utan mer att det känns som den inte blivit skruvad med så mycket.
dock hade man ju renoverat motorn någon gång och bytt ut den fyrkantiga cyllen och toppen till den runda gjutjärns 1hk och filat upp den till 12 mm,
och borrat upp en 8,5 bing till 12mm så den gjorde nästan 45 km/h
möjligen gjorde man inte så på tidigare modeller för jag har inte sett så många block med instansade nr, men då har det mest varit äldre block.
EKF fanns väl inte orginal på compact så det verkar lurt, berätta mer när du kollat igenom den. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Snajsa till

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte så lätt att snajsa till nya motornr på en Puch, då motornumret står i en nersänkning i gjutningen.
Har sett motorer där folk försökt, men det syns, kanten är borta. Tror det är få som lyckats, då rätt mycket måste tas bort innan nytt nummer kan slås i. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
simme42

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mysteriet löst fanns ingen bricka på motorn men ramnumret instansat istället.motorn var svart hur kan jag se om det är en EKF ? den är treväxlad <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla hur cylinderfoten ser ut. Är den stor är det en EKF.

EKF är normalt också 4 vxl. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar