Sprayburksfärg?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
volvomannen

Sprayburksfärg?

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena mittbena!
Håller ju på o bruksrenoverar en stockholmare. Den var målad med en otroligt ful hammarlack.

Skall ju målas om vad det lider. Har provat på lös plåtbit grund, lack och klarlack från B-tema, blev skit :evil: Torkat i en vecka så då tänkte jag att bensinbeständigheten måste provas man slpiller ju alltid lite när man tankar ju. Löstes upp direkt, WTF!

Ja jag vet burklack är inte lika bra som 2k men någonting måste ju funka?

Vad har ni som målat med burk använt och hur blev resultatet, var finns det bra färg? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De ggr jag målat med sprayburk har jag sprungit in till lokale färgnasaren och fått färg tillblandad, som han sedan trycker in i burken.
Har bra erfarenheter av denna sort, mkt sämre av multona etc som det är 95%lösningsmedel (aceton) i.

En "blandad på beställning" kostar c:a 180 riksdaler. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltemas tål inte bensin förhuvudtaget!!

Motips klarlack vet jag är bensinbeständig. Har själv lackat grund och basfärg med Biltemas, för att sen avsluta med Motips klarlack. Då håller det mot bensin. Men med tiden så krackelerar färgen och färgflisor lossnar.. Har gjort det på 3 utav 3 moppar jag använt motip på. Kanske jag som gjort fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Biltemas tål inte bensin förhuvudtaget!!

Motips klarlack vet jag är bensinbeständig. Har själv lackat grund och basfärg med Biltemas, för att sen avsluta med Motips klarlack. Då håller det mot bensin. Men med tiden så krackelerar färgen och färgflisor lossnar.. Har gjort det på 3 utav 3 moppar jag använt motip på. Kanske jag som gjort fel?
Använd Motip grund och basfärg så kanske det blir ett bättre resultat, låter som Biltema färg och Motips klarlack inte fungerar tillsammans <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltemas Sprayfärg.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På Autoexperten kan man köpa fin 2K på burk med önskad färgkod och den vi hade på jobbet hade ett mkt bra munstycke enligt dom som brukar spraya ... men priset var nog 200 + moms <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Jerka_59 skrev:

Motips klarlack vet jag är bensinbeständig. Har själv lackat grund och basfärg med Biltemas, för att sen avsluta med Motips klarlack. Då håller det mot bensin. Men med tiden så krackelerar färgen och färgflisor lossnar.. Har gjort det på 3 utav 3 moppar jag använt motip på. Kanske jag som gjort fel?
Använd Motip grund och basfärg så kanske det blir ett bättre resultat, låter som Biltema färg och Motips klarlack inte fungerar tillsammans

Har en med motips rakt igenom, samma resultat efter ett tag. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Rexxy skrev:
Jerka_59 skrev:

Använd Motip grund och basfärg så kanske det blir ett bättre resultat, låter som Biltema färg och Motips klarlack inte fungerar tillsammans

Har en med motips rakt igenom, samma resultat efter ett tag.
OK, trist när man lägger ner en massa jobb och resultatet inte är bestående :( <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Multona (Auto K) är absolut inte bara lösningsmedel som Biltemas, den täcker bra och håller bra. Transportmonarpeden är lackad med Multona, ett par år sedan och den står ute i princip året runt, syns inga defekter alls, och bensinspill tål den. (har zinkbaserad grundfärg, minns inte märket, sedan Multona täckfärg och till sist Multona klarlack i minst 3 lager). <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Amarace skrev:Multona (Auto K) är absolut inte bara lösningsmedel som Biltemas, den täcker bra och håller bra. Transportmonarpeden är lackad med Multona, ett par år sedan och den står ute i princip året runt, syns inga defekter alls, och bensinspill tål den. (har zinkbaserad grundfärg, minns inte märket, sedan Multona täckfärg och till sist Multona klarlack i minst 3 lager).
Köptes var? eller finns idag? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltemas lack går inte ihop med andra lacker, står även på burkarna. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
sachs

Inlägg av sachs »

volvomannen skrev:
Amarace skrev:Multona (Auto K) är absolut inte bara lösningsmedel som Biltemas, den täcker bra och håller bra. Transportmonarpeden är lackad med Multona, ett par år sedan och den står ute i princip året runt, syns inga defekter alls, och bensinspill tål den. (har zinkbaserad grundfärg, minns inte märket, sedan Multona täckfärg och till sist Multona klarlack i minst 3 lager).
Köptes var? eller finns idag?
ok har den <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har skrivit det förut, det handlar om bindemedlet i färgen. :shock:

Akryl/Polyurethan är bra skit!
Alkyd är dålig skit!
Dyr färg är bra! (Handlar bl.a om pigment)
Billig färg är inte bra! (få och dåliga pigment)

Skriv upp det eller ännu hellre tatuera in det på underarmen så slipper
ni bli besvikna vid nästa målningsjobb - för det vill väl ingen!? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått tag i spraymax. (Fick på Hallstamoppers biltemarally) 2-k färg som fatchance sa var väldigt bra!

Det är nu bara grundfärg. Så bas och klarlack ska köpas när ekonomin och värmen tillåter lackering! <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

volvomannen skrev:
Köptes var? eller finns idag?
Säljs lite varstans, en del OKQ8 mackar har det, en del Biltillbehörsfirmor också.
Har för mig det är Hagmans som står bakom AutoK och Multona. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar