<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå! vet att det har varit mycket frågor om min saxonette ett tag nu. men den som inte frågar får inget veta
nu är det såhär att jag har en membrancylinder (som jag Tror är lite kraftigare än orginal 1.5hk) på den sitter det ett 13mm membran. tidigare har jag kört med en 8,5mm fögge, det har funkat bra! men igår bestämde jag mig för att slänga på 12mm. det går inte bra/inte alls. jag kör med ställbart munstycke och 1517 nålmunstycke, och det är här min fråga kommer. såg att det fanns andra sorters nålmunstycken, 270 kan det ha hetat. så alltsp hur ligger det till med nålmunstycken egentligen. ska man ha ett större i 12mm föggen, eller beror det på vilken modell man har?
eftersom jag är väldigt ny när det gäller sachs så har jag måånga frågor, och springer på nya frågetecken hela tiden. Så jag tänkte att jag kunde samla alla små frågor i en tråd istället för att göra nya hela tiden. Hoppas det är lugnt? have patience with me... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På vilket sätt går den dåligt? Låg mellan fullgas? Med ställbart munstycke brukar det inte vara några problem på fullgas om inte munstycket är skadat. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den är otroligt svår att starta, sen går den kanon ett litet tag, sen dör den. men imorse så startade den få första rycket, och gick bra i cirka 1,5 mil.
jag vet inte vad jag ska tro... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla tändstiftet när den dör, se om det är ljust.( mager blandning) eller svart ( fet blandning). Skit i bensinkran eller liknande kan göra att soppan inte rinner ner fort nog. Det kanske räckte för 8.5 an, men 12 mm vill ja mer.. är det samma reed som med orginalförgasaren? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen ventilation i tanklocket. Då funkar det tills vaccumet i tanken blir så stort att bensinen inte rinner till. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk på att Sachsbingen har ett speciellt nålmunstycke med sidohål för tillsatsluft och det måste vara därför det har en eget nummer oftast 1517 <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:Tänk på att Sachsbingen har ett speciellt nålmunstycke med sidohål för tillsatsluft och det måste vara därför det har en eget nummer oftast 1517
det finns alltså bara EN storlek på nålmunstycket? <!-- </EdIndex> --></div>
Tillman skrev:det finns alltså bara EN storlek på nålmunstycket?
På dom svensksålda enhästarna tycks det vara så men när jag kollar i Sachs verkstadshandboken så har 1.8, 2.4 och 2.6 hk motorn nåldysa nr 1717 och 4.3 hästaren 2017 så det verkar som dom två första siffrorna visar storleken då en starkare motor fordrar mer bränsle. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hela dagen igår försökte jag komma på vad felet var, har testat allt (som jag kommer på) till och med testat med en annan 12mm fögge. den blir sur på engång, man bort stiftet kickar ur, det bara flammar och har sig.. destutom så bokstavligt dryper BÅDA förgasarna av bensin men i alla fall när man har fått ur all soppa ur cylinder och vevhus så går det att köra ett litet tag. sen blir den dyngsur igen. är det helt enkelt så att det är fel förgasare kontra för stor reedventil kontra fel cylinder?
sorry för den grötiga texten. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara så at du använder samma flottör till bägge gasarna? Kanske den läcker så den sjunker tillbotten då flödar det hejvilt och surar sig. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen skrev:Kan det vara så at du använder samma flottör till bägge gasarna? Kanske den läcker så den sjunker tillbotten då flödar det hejvilt och surar sig.
Nope, har testat med två flottörer, båda är garanterat täta. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du provat om den koniska spetsen på flottöraxeln tätar mot flottörhuslocket?
Håll den upp i hålet och blås i bensinanslutningen. Det ska vara tätt! Kommer det luft har säkert någon borrat upp det hålet så att flottöraxelns kona inte tätar. Då flödar det över konstant. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60