kopplingsfråga

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

kopplingsfråga

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu kluvit motorn en sachs kick 2vxl hand. Allt är isär utom kopplingskorgen, frågan är nu hur ska den bete sig när den sitter i den lösa motorhalvan? snurra ska den ju men glapp och sånt hur ska det kännas ska den gå att vicka runt eller sitta stumt i blocket för utom snurrandet då? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glappar kommer den göra om du inte har andra motorhalvan i. För bussningen vid kopplingsarmen stadgar upp allting.

Är allting friskt så ska den vara stum upp och ner/höger vänster. (När halvorna sitter ihop åtskruvat) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska gå och vicka på den lite utan att lagret är dåligt när du har halvan lös. :) <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha jag har aningens glapp axialt med halvorna ihop. Nytt lager då med andra ord?

Rexxy har du fler av ditt fina verktyg det med lamell med fastsvetsad stång? Hade behövt ett sånt, är villig att pröjsa slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En aning glapp tycker jag är acceptabelt. Det är ju en aning glapp med sprillans nya kinalager så. :roll:

Har du inte tillgång till svetsa? :) <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:En aning glapp tycker jag är acceptabelt. Det är ju en aning glapp med sprillans nya kinalager så. :roll:

Har du inte tillgång till svetsa? :)
Nope inge svets :(

kanske kan gå ändå om man sätter ihop lådan och sätter på drevet och håller emot med det som hjälp?

Hade tänkt byta ramlagerna så då tyckte jag det kunde vara på sin plats att byta kopplingslagret med, men det kanske är överkurs svårt att veta hur mycke glapp som e ok :? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa en pinne på en gammal lamell.
Det är glapp i kopplingslagret även om det är nytt.
Svarva en ny bussning vid kopplingsarmen och schimsa upp resten tills det går lite tungt. Det skall gå lite tungt för det sliter snart in sig i nya bussningen. Om man har möjlighet att byta bussningen i kopplingslagret , minskar glappet lite.
Man kan se när motorn är ihopschimsad och skruvarna dragna, att det fins ett glapp mellan julgran och kopplingslagret. Man ser det bäst med kopplingskorgen monterad, för då årkar man vicka lättare på den.
Att byta bussningen på julgran är lite marigt. Den bör svarvas mellan dubbar. Har man otur får man lite kast mellan dubbarna och då sitter julgran på ena sidan i lagret. Det behöver inte vara mycket kast och drevet på högsta växeln spricker. Gäller tre och fyrväxlade. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nu e detta en 2 vxl motor, vågar mig inte på 3 o 4 vxl för mycket kludd med växelinställningar osv. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Ja nu e detta en 2 vxl motor, vågar mig inte på 3 o 4 vxl för mycket kludd med växelinställningar osv.
Glappproblemet är lika, på alla. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg att det säljs 6202 lager nerslipade, på ettans skf märke är det att föredra framför e 15 lager borde hålla bättre och inte vara så känsligt som e 15? Eller har jag fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa nu ikväll att sätta ihop blockhalvorna utan packning. Glappet i veven försvann. Är det tillrådligt att montera halvorna med packning på tub, känns ju fan så mycket enklare än att byta lager o kludda. Kan ju va en lösning så länge i alla fall? Veven snurrar lätt o fint ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör magnetlager istället för omslipade lager.
Sen funkar det utmärkt med riktig anaerob flänstätning, tex Loctite 5208.
INTE den blåa silikonen !! <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja va fan jag testar utan packning kan ju inte gå mer än åt helvete :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->halvorna är nu ihopsatta allt fick plats :D Var ju ganska odramatiskt. Snart åker tändplattan på och kopplingskåpa, I med olja och sen måste den ju prov startas :roll: får se om det blir bra knack knack ta i trä. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ihopsatt och monterad på ramen för jag var ju tvungen o provstarta den, gick igång på första kicken, ganska tillfredställande
:D

Sitter en cyl p¨å med stort rektangulärt insug inne i loppet har aldrig varit plugg samt insugskanalen riktad snett neråt? Verkar vara en trevlig cyl ingen standardknöl iallafall <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Skriv svar