kopplingsfråga
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
kopplingsfråga
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu kluvit motorn en sachs kick 2vxl hand. Allt är isär utom kopplingskorgen, frågan är nu hur ska den bete sig när den sitter i den lösa motorhalvan? snurra ska den ju men glapp och sånt hur ska det kännas ska den gå att vicka runt eller sitta stumt i blocket för utom snurrandet då? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kanske kan gå ändå om man sätter ihop lådan och sätter på drevet och håller emot med det som hjälp?
Hade tänkt byta ramlagerna så då tyckte jag det kunde vara på sin plats att byta kopplingslagret med, men det kanske är överkurs svårt att veta hur mycke glapp som e ok
<!-- </EdIndex> --></div>
Nope inge svetsRexxy skrev:En aning glapp tycker jag är acceptabelt. Det är ju en aning glapp med sprillans nya kinalager så.
Har du inte tillgång till svetsa?

kanske kan gå ändå om man sätter ihop lådan och sätter på drevet och håller emot med det som hjälp?
Hade tänkt byta ramlagerna så då tyckte jag det kunde vara på sin plats att byta kopplingslagret med, men det kanske är överkurs svårt att veta hur mycke glapp som e ok

Monark 1237 -74, 44 kmh
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa en pinne på en gammal lamell.
Det är glapp i kopplingslagret även om det är nytt.
Svarva en ny bussning vid kopplingsarmen och schimsa upp resten tills det går lite tungt. Det skall gå lite tungt för det sliter snart in sig i nya bussningen. Om man har möjlighet att byta bussningen i kopplingslagret , minskar glappet lite.
Man kan se när motorn är ihopschimsad och skruvarna dragna, att det fins ett glapp mellan julgran och kopplingslagret. Man ser det bäst med kopplingskorgen monterad, för då årkar man vicka lättare på den.
Att byta bussningen på julgran är lite marigt. Den bör svarvas mellan dubbar. Har man otur får man lite kast mellan dubbarna och då sitter julgran på ena sidan i lagret. Det behöver inte vara mycket kast och drevet på högsta växeln spricker. Gäller tre och fyrväxlade. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är glapp i kopplingslagret även om det är nytt.
Svarva en ny bussning vid kopplingsarmen och schimsa upp resten tills det går lite tungt. Det skall gå lite tungt för det sliter snart in sig i nya bussningen. Om man har möjlighet att byta bussningen i kopplingslagret , minskar glappet lite.
Man kan se när motorn är ihopschimsad och skruvarna dragna, att det fins ett glapp mellan julgran och kopplingslagret. Man ser det bäst med kopplingskorgen monterad, för då årkar man vicka lättare på den.
Att byta bussningen på julgran är lite marigt. Den bör svarvas mellan dubbar. Har man otur får man lite kast mellan dubbarna och då sitter julgran på ena sidan i lagret. Det behöver inte vara mycket kast och drevet på högsta växeln spricker. Gäller tre och fyrväxlade. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa nu ikväll att sätta ihop blockhalvorna utan packning. Glappet i veven försvann. Är det tillrådligt att montera halvorna med packning på tub, känns ju fan så mycket enklare än att byta lager o kludda. Kan ju va en lösning så länge i alla fall? Veven snurrar lätt o fint ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ihopsatt och monterad på ramen för jag var ju tvungen o provstarta den, gick igång på första kicken, ganska tillfredställande

Sitter en cyl p¨å med stort rektangulärt insug inne i loppet har aldrig varit plugg samt insugskanalen riktad snett neråt? Verkar vara en trevlig cyl ingen standardknöl iallafall <!-- </EdIndex> --></div>

Sitter en cyl p¨å med stort rektangulärt insug inne i loppet har aldrig varit plugg samt insugskanalen riktad snett neråt? Verkar vara en trevlig cyl ingen standardknöl iallafall <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh