Sida 1 av 1
kopplingsfråga
Postat: 13 okt 2012, 17:28
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu kluvit motorn en sachs kick 2vxl hand. Allt är isär utom kopplingskorgen, frågan är nu hur ska den bete sig när den sitter i den lösa motorhalvan? snurra ska den ju men glapp och sånt hur ska det kännas ska den gå att vicka runt eller sitta stumt i blocket för utom snurrandet då? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 19:18
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glappar kommer den göra om du inte har andra motorhalvan i. För bussningen vid kopplingsarmen stadgar upp allting.
Är allting friskt så ska den vara stum upp och ner/höger vänster. (När halvorna sitter ihop åtskruvat) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 19:21
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska gå och vicka på den lite utan att lagret är dåligt när du har halvan lös.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 19:41
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha jag har aningens glapp axialt med halvorna ihop. Nytt lager då med andra ord?
Rexxy har du fler av ditt fina verktyg det med lamell med fastsvetsad stång? Hade behövt ett sånt, är villig att pröjsa

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 19:50
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En aning glapp tycker jag är acceptabelt. Det är ju en aning glapp med sprillans nya kinalager så.
Har du inte tillgång till svetsa?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 19:55
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:En aning glapp tycker jag är acceptabelt. Det är ju en aning glapp med sprillans nya kinalager så.
Har du inte tillgång till svetsa?

Nope inge svets
kanske kan gå ändå om man sätter ihop lådan och sätter på drevet och håller emot med det som hjälp?
Hade tänkt byta ramlagerna så då tyckte jag det kunde vara på sin plats att byta kopplingslagret med, men det kanske är överkurs svårt att veta hur mycke glapp som e ok

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 19:56
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa en pinne på en gammal lamell.
Det är glapp i kopplingslagret även om det är nytt.
Svarva en ny bussning vid kopplingsarmen och schimsa upp resten tills det går lite tungt. Det skall gå lite tungt för det sliter snart in sig i nya bussningen. Om man har möjlighet att byta bussningen i kopplingslagret , minskar glappet lite.
Man kan se när motorn är ihopschimsad och skruvarna dragna, att det fins ett glapp mellan julgran och kopplingslagret. Man ser det bäst med kopplingskorgen monterad, för då årkar man vicka lättare på den.
Att byta bussningen på julgran är lite marigt. Den bör svarvas mellan dubbar. Har man otur får man lite kast mellan dubbarna och då sitter julgran på ena sidan i lagret. Det behöver inte vara mycket kast och drevet på högsta växeln spricker. Gäller tre och fyrväxlade. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 20:02
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nu e detta en 2 vxl motor, vågar mig inte på 3 o 4 vxl för mycket kludd med växelinställningar osv. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 20:07
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Ja nu e detta en 2 vxl motor, vågar mig inte på 3 o 4 vxl för mycket kludd med växelinställningar osv.
Glappproblemet är lika, på alla.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 20:10
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg att det säljs 6202 lager nerslipade, på ettans skf märke är det att föredra framför e 15 lager borde hålla bättre och inte vara så känsligt som e 15? Eller har jag fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 20:54
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa nu ikväll att sätta ihop blockhalvorna utan packning. Glappet i veven försvann. Är det tillrådligt att montera halvorna med packning på tub, känns ju fan så mycket enklare än att byta lager o kludda. Kan ju va en lösning så länge i alla fall? Veven snurrar lätt o fint ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 21:05
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör magnetlager istället för omslipade lager.
Sen funkar det utmärkt med riktig anaerob flänstätning, tex Loctite 5208.
INTE den blåa silikonen !! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 okt 2012, 21:11
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja va fan jag testar utan packning kan ju inte gå mer än åt helvete

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 okt 2012, 19:54
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->halvorna är nu ihopsatta allt fick plats

Var ju ganska odramatiskt. Snart åker tändplattan på och kopplingskåpa, I med olja och sen måste den ju prov startas

får se om det blir bra knack knack ta i trä. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 okt 2012, 20:06
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ihopsatt och monterad på ramen för jag var ju tvungen o provstarta den, gick igång på första kicken, ganska tillfredställande
Sitter en cyl p¨å med stort rektangulärt insug inne i loppet har aldrig varit plugg samt insugskanalen riktad snett neråt? Verkar vara en trevlig cyl ingen standardknöl iallafall <!-- </EdIndex> --></div>