Frågor ang sachs 50s
Frågor ang sachs 50s
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Går i tankarna om att köpa en sachs 50s motor. En femväxlad med drev på högersida. Det jag undrar är:
Passar sachs 80cc kittet från mopshop rakt på eller är det några olika faktorer som avgör det? kolven är 38 mm om det kan säga något.
Är det svårt att får tag i delar till dessa? Svänghjulskåpan är nämligen borta.
Vad är dom i för värde? den här motorn har motoplatsystem, en cylinder samt kolv som är i nyskick. Motorn har fungerat och körts med. <!-- </EdIndex> --></div>
Passar sachs 80cc kittet från mopshop rakt på eller är det några olika faktorer som avgör det? kolven är 38 mm om det kan säga något.
Är det svårt att får tag i delar till dessa? Svänghjulskåpan är nämligen borta.
Vad är dom i för värde? den här motorn har motoplatsystem, en cylinder samt kolv som är i nyskick. Motorn har fungerat och körts med. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Jag sitter och väntar på ett paket med en 50s från tyskland och har kollat lite på motorerna ett tag. Så på fråga 1 ja 80 cc passar direkt. Nu vet jag ju inte om kolvbullten på 50s är 14mm som på EKF men jag antar det. Delar ska inte vara några problem, det är bara att vässa skoltyskan och beställa från våra grannar i söder. Svänghjulskåpor har jag sett massa av på ebay.de. Värdet är svårare det verkar som de inte är lika mycket värda som en EKF på ebay, men en komplett motor kostar mellan
2500-3500 beroende på skick. En motor utan kåpa samt förgasare ca 2000-2500 alt beroende på skick. Detta är vad jag observerat nu efter några månaders kollande, renoverade är betydligt dyrare högsta pris som jag sett är runt 8000 då från Portugal. <!-- </EdIndex> --></div>
2500-3500 beroende på skick. En motor utan kåpa samt förgasare ca 2000-2500 alt beroende på skick. Detta är vad jag observerat nu efter några månaders kollande, renoverade är betydligt dyrare högsta pris som jag sett är runt 8000 då från Portugal. <!-- </EdIndex> --></div>
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja visst verkar de häringa höger drevade motorer vara grejen! Vilken ram ska du använda? Jag tänkte använda en DBS då dessa i norge har denna typ av motor och en svensk panter har jag. Bara motorn landar på trappen så börjar projektet! <!-- </EdIndex> --></div>
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åh fan är det sånt värde i dom motorerna, men inte i Sverige va? Jag blev nu i veckan erbjuden att köpa tio stycken 5-växlade sådana motorer men passade på dom. Nöjde mig med att köpa 22 stycken andra motorer. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej i Sverige verkar det inte vara några motorer som skapar köpfeber! Men i Norge och Tyskland verkar motortypen vara vanlig på Tempo (DBS)
och Hercules mopeder. Det är väll bara Monark 50 crossar som haft motortypen orginalmonterad i Sverige och sådana ser man ju inte varje dag.
Du kanke skulle ha köpt och lagt ut på Finn.no! <!-- </EdIndex> --></div>
och Hercules mopeder. Det är väll bara Monark 50 crossar som haft motortypen orginalmonterad i Sverige och sådana ser man ju inte varje dag.
Du kanke skulle ha köpt och lagt ut på Finn.no! <!-- </EdIndex> --></div>
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär! nu har ett paket landat! Ett styck 50s! Men på motorn sitter ju typ skylten på svänghjulskåpan, och trotts att jag köpt en 50 s med 80 cc cylinder (den tyska orginal sorten) så är pinnbultarna m7. Det borde bara vara 80 motorn som har sådana. Men det kan ju vara en ordentlig tysk som uppgraderat! Jag får kika vidare på motorn vid tillfälle. Men som vanligt saknades ett par väsentliga delar. Så långt jag kommit -lågfartsskruv till förgasaren saknas och huvudmunstycket var avvridet.
Är det någon som har en lågfartsskruv över/ett som jag kan ta mått på för att tillverka ett eget är jag tacksam för svar! Huvudmunstycket finns att köpa i tyskland för 4,99eur men vart ska jag börja? Brukar vara enklare om man har ett att utgå från, så om någon har ett lämpligt så blir jag glad! Jag får nog övergå till en renoverings/köpes tråd härifrån för det börjar likna ett projekt! <!-- </EdIndex> --></div>
Är det någon som har en lågfartsskruv över/ett som jag kan ta mått på för att tillverka ett eget är jag tacksam för svar! Huvudmunstycket finns att köpa i tyskland för 4,99eur men vart ska jag börja? Brukar vara enklare om man har ett att utgå från, så om någon har ett lämpligt så blir jag glad! Jag får nog övergå till en renoverings/köpes tråd härifrån för det börjar likna ett projekt! <!-- </EdIndex> --></div>
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej inget uttag vatten pump vad jag kan se men jag har ej öppnat vänstersidan och kikat, det är väll där ev. drivning sitter? <!-- </EdIndex> --></div>
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se där ! Så många CC hade jag ju inte räknat med! Men är orginal cylindern något att räkna med eller? Den är ju inte vacker direkt, men är det något som är provat på forumet? <!-- </EdIndex> --></div>
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha ,i allafall inte ett dåligt köp hoppas jag, jag har aldrig bytt vevstake men det ska väll inte vara omöjligt. Jag tror iallafall att jag testar orginal cylindern till att börja med. Det om jag får tag på det som saknas till förgasaren. Men jag har ju inte börjat med ramen än. väntar på de övre motorfästerna som det utav en flax finns körnat för på dbsramen.
Om någon har mer info om 80 motorn så blir jag tacksam!
Återkommer på söndag då jag ska iväg på 80års firande i morgon.
Tack Conrad för infon hitills! Hoppas på mer för google ger inte tillräckligt
(om man inte är superbra på tyska)
<!-- </EdIndex> --></div>
Om någon har mer info om 80 motorn så blir jag tacksam!
Återkommer på söndag då jag ska iväg på 80års firande i morgon.
Tack Conrad för infon hitills! Hoppas på mer för google ger inte tillräckligt
(om man inte är superbra på tyska)

Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60