
Hårdförkromad cylinder
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 05 feb 2012, 00:00
- Ort: Kalix
Hårdförkromad cylinder
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej jag har varit medlem på forumet i ca ett halvår och det här blir mitt första inlägg.Köpte en Puch M-motor för ett tag sedan och när jag började riva i den så ser jag att hårdförkromningen har släppt vid avgasporten.Min fråga är är det någon firma i Sverige som ni vet omförkromar en cylinder.Har Googlat och det är ca 10 firmor som hårdförkromar.Vad är skillnaden på hårdförkromning resp. nicasil behandling som många moderna cylindrar har.Eller ännu bättre är det någon som har en cylle till salu.
<!-- </EdIndex> --></div>

-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hårdförkromning av cylinderlopp är inte så enkelt som det verkar vid första tanken. Först måste kromet sitta fast ordentligt så det inte släpper bitar när cylindern värms och kallnar och sedan är blankt krom inte bra då det inte håller kvar oljan så kolven får smörjning. Därför måste man vid kromprossesen lägga till ett steg som ger en yta som oljefilmen kan fästa på, ungefär som man honar en gutgärnscylinder av samma skäl. Så att få en bra hårdförkromning i en cylider är mycket svårare än nikasilaltenativet. Annars anser jag nog att krom är bättre i en ALU-cylinder. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja,min erfarenhet kommer ju i första hand från mina år med modellflygmotorer. På dessa andvänder man ofta kolvar utan kolvring och förkromade foder för att få bästa tätning och högsta efekt för tävlingsändamål. Man väljer matrialkombinationer så fodret utvidgar sig mer än kolven vid uppvärmning, då kan inte kolven skära eller nypa vid hög belastning. Och där har kromade foder längre livslängd än nikasil. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>