Sachs 2handvxl fläktkyld går inte längre. elfel?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ziddan

Sachs 2handvxl fläktkyld går inte längre. elfel?

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute en sväng i söndags, på väg hem igen så lossnade avgasmuttern och det varvade friskt i kanske tio sekunder innan jag fick stopp på motorn.

Sen när kröken var tillbakaskruvad varvade motorn som om det var halvgas på tomgång och dog precis innan jag kom hem.

Den ville inte starta direkt efter det så jag gick upp å fixade lite annat jag behövde få gjort hemma.

Kollade igen lite senare å då tände motorn en gång per kick men startade inte ordentligt, det gick att rulla igång men då var det nästan full varv hela tiden fast helt utan ork.

Trodde det kunde vara något med skit i förgasaren så den plockades ner, rengjordes ordentligt å sattes tillbaka.

Samma som tidigare, tänder en gång per kick, gick att rulla igång, då varvar den som fullgas på tomgång men är helt kraftlös.

Sen dog den igen efter att jag rullat igång, nu tänder inte längre.

Något elfel måste det vara eller?

Detta skulle dock inte förklara att den varvar som fan tycker jag.

Har filat brytarspetsarna men ingen förändring.

Om det skulle vara så att jag behöver byta något, vad är vanligaste delarna som pajar där omkring? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjuvluft kring cylinderfoten eller förgasaren kan förklara höga varv men ingen kraft. Om den startar så kan du testa att spreja med startgas vid cylinderfoten på tomgång och varvar den upp så är det läckage. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:hmm: Ta en noggrann titt på packboxen svänghjulssidan! <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska lossa cylindern å kolla lite på packningen där, den startade inte senast jag kollade.

Packbox är jag inte helt införstådd vad det är dock så det blir svårare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bakom svänghjulet såsitter det en packbox på axeln ( i motorhalvan) det är där det kan vara så att den suger luft, det brukar resultera i att motorn går på onormalt höga varv men årkar ingenting, eller så går den inte alls. :close_call: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fick inte arslet ur vagnen idag heller så det har inte hänt något alls ännu.

Borde det inte läcka olja från bakom svänghjulet ifall packboxen är knas där? såg ingen olja när jag hade den kåpan bortplockad för att fila brytarspetsarna. <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fixade sig idag, felet var helt å hållet mitt, muttrarna lunt cylinderfoten hade gängat upp sig lite så det var ingen komp alls cocos_acc.gif

Nu går den ännu bättre än den gjorde tidigare, beror nog på att förgasaren e genomgången och att det kanske e ännu bättre komp än när jag körde den tidigare :)

Undrar hur fort den går nu :?:

Räknade på svängen på 1.5 mil jag tog ikväll i ganska backig terräng så borde jag snittat runt 35 vilket inte alls e illa med tanke på att jag var inne på macken å fyllde lite luft i bakhjulet och hämtade tidrapporter hos chefen inräknat i tiden turen tog. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar