Ta bort rost på cylinderns utsida
Ta bort rost på cylinderns utsida
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en sachs 50/2KS med en ful rostig cylinder (utsida) och en färgflagande (gammal målning) topp. Skulle vilja ha lite tips på hur jag gör för att få den lite snyggare. Både cylindern och toppen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Man kan alltid ta en stålborste först och borsta bort det värsta av rosten. <!-- </EdIndex> --></div>
Finns faktiskt färg som tål värmen. Biltemas svarta hotpaint funkar suveränt på cylindrar, och resultatet blir väldigt bra!Coolvette skrev:Glasblästra blir ju bra på aluminium men sedan fastnar skiten på nytt.
Cylindern hade jag nog bara strukit med skorstensfärg, svårt att få sprayfärg att sitt på så varma detaljer.
Man kan alltid ta en stålborste först och borsta bort det värsta av rosten. <!-- </EdIndex> --></div>
Joföralldel, det är ju bara att prova. <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Finns faktiskt färg som tål värmen. Biltemas svarta hotpaint funkar suveränt på cylindrar, och resultatet blir väldigt bra!Coolvette skrev:Glasblästra blir ju bra på aluminium men sedan fastnar skiten på nytt.
Cylindern hade jag nog bara strukit med skorstensfärg, svårt att få sprayfärg att sitt på så varma detaljer.
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren.
En bläster har man tyvärr inte tillgång till, så diverse slipborstar till borrmaskin får duga. Hur gör man med toppen?
Skall / bör man måla den när man fått bort all den gamla färgen, eller är det bättre att låta den vara "rå"? <!-- </EdIndex> --></div>
En bläster har man tyvärr inte tillgång till, så diverse slipborstar till borrmaskin får duga. Hur gör man med toppen?
Skall / bör man måla den när man fått bort all den gamla färgen, eller är det bättre att låta den vara "rå"? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<!-- </EdIndex> --></div>
Mhm tänk bara på att göra rent i avgasporten och ha på fläkten fullt drön, annars stinker det fan när man öppnar luckan, jag vetKirre skrev:jag brukar köpa en färg till cylindern på mekonomen, den skall härdas i 250grader så jag brukar köra dom i ugnen sen tål den värme

Monark 1237 -74, 44 kmh
<!-- </EdIndex> --></div>
det har inte jag lyckats med hmmm änvolvomannen skrev:Mhm tänk bara på att göra rent i avgasporten och ha på fläkten fullt drön, annars stinker det fan när man öppnar luckan, jag vetKirre skrev:jag brukar köpa en färg till cylindern på mekonomen, den skall härdas i 250grader så jag brukar köra dom i ugnen sen tål den värme

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fodret är inte rostfritt, men syran angriper rosten låångt innan det gör nått på den friska metallen. Däremot blir det ytrost på grejerna igen så fort dom torkat när man plockat upp och sköljt av dom. 
Rostborttagning med citronsyra på Hondacylinder:

Edit: Laddade upp bilderna på en annan sida, nu ser det ut att fungera. <!-- </EdIndex> --></div>

Rostborttagning med citronsyra på Hondacylinder:

Edit: Laddade upp bilderna på en annan sida, nu ser det ut att fungera. <!-- </EdIndex> --></div>