Ta bort rost på cylinderns utsida

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
juste

Ta bort rost på cylinderns utsida

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en sachs 50/2KS med en ful rostig cylinder (utsida) och en färgflagande (gammal målning) topp. Skulle vilja ha lite tips på hur jag gör för att få den lite snyggare. Både cylindern och toppen. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blästra? <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glasblästra blir ju bra på aluminium men sedan fastnar skiten på nytt.

Cylindern hade jag nog bara strukit med skorstensfärg, svårt att få sprayfärg att sitt på så varma detaljer. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Glasblästra blir ju bra på aluminium men sedan fastnar skiten på nytt.

Cylindern hade jag nog bara strukit med skorstensfärg, svårt att få sprayfärg att sitt på så varma detaljer.
Finns faktiskt färg som tål värmen. Biltemas svarta hotpaint funkar suveränt på cylindrar, och resultatet blir väldigt bra!

Man kan alltid ta en stålborste först och borsta bort det värsta av rosten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Rexxy skrev:
Coolvette skrev:Glasblästra blir ju bra på aluminium men sedan fastnar skiten på nytt.

Cylindern hade jag nog bara strukit med skorstensfärg, svårt att få sprayfärg att sitt på så varma detaljer.
Finns faktiskt färg som tål värmen. Biltemas svarta hotpaint funkar suveränt på cylindrar, och resultatet blir väldigt bra!
Joföralldel, det är ju bara att prova. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
juste

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren.
En bläster har man tyvärr inte tillgång till, så diverse slipborstar till borrmaskin får duga. Hur gör man med toppen?
Skall / bör man måla den när man fått bort all den gamla färgen, eller är det bättre att låta den vara "rå"? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag brukar köpa en färg till cylindern på mekonomen, den skall härdas i 250grader så jag brukar köra dom i ugnen sen tål den värme :D <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Kirre skrev:jag brukar köpa en färg till cylindern på mekonomen, den skall härdas i 250grader så jag brukar köra dom i ugnen sen tål den värme :D
Mhm tänk bara på att göra rent i avgasporten och ha på fläkten fullt drön, annars stinker det fan när man öppnar luckan, jag vet :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Kirre

Inlägg av Kirre »

volvomannen skrev:
Kirre skrev:jag brukar köpa en färg till cylindern på mekonomen, den skall härdas i 250grader så jag brukar köra dom i ugnen sen tål den värme :D
Mhm tänk bara på att göra rent i avgasporten och ha på fläkten fullt drön, annars stinker det fan när man öppnar luckan, jag vet :oops:
det har inte jag lyckats med hmmm än :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
164anders

Inlägg av 164anders »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp saltsyra och låt cylindern ligga och. bada en stund, blir rent ocg rostfritt <!-- </EdIndex> --></div>
juste

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vågar man det? Är fordret (stavas det så?) rostfritt? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fosforsyra tar rosten Coca Cola. Blötläggning som gäller
eller blötläggning i ketsup. Tag inte ketsupen från Felix. Den skall han ha till pannkakan. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fodret är inte rostfritt, men syran angriper rosten låångt innan det gör nått på den friska metallen. Däremot blir det ytrost på grejerna igen så fort dom torkat när man plockat upp och sköljt av dom. 8)

Rostborttagning med citronsyra på Hondacylinder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Edit: Laddade upp bilderna på en annan sida, nu ser det ut att fungera. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar