Sida 1 av 1
Ta bort rost på cylinderns utsida
Postat: 22 okt 2012, 11:18
av juste
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en sachs 50/2KS med en ful rostig cylinder (utsida) och en färgflagande (gammal målning) topp. Skulle vilja ha lite tips på hur jag gör för att få den lite snyggare. Både cylindern och toppen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 okt 2012, 11:39
av Peppe^
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blästra? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 okt 2012, 11:54
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glasblästra blir ju bra på aluminium men sedan fastnar skiten på nytt.
Cylindern hade jag nog bara strukit med skorstensfärg, svårt att få sprayfärg att sitt på så varma detaljer. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 okt 2012, 13:09
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Glasblästra blir ju bra på aluminium men sedan fastnar skiten på nytt.
Cylindern hade jag nog bara strukit med skorstensfärg, svårt att få sprayfärg att sitt på så varma detaljer.
Finns faktiskt färg som tål värmen. Biltemas svarta hotpaint funkar suveränt på cylindrar, och resultatet blir väldigt bra!
Man kan alltid ta en stålborste först och borsta bort det värsta av rosten. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 okt 2012, 14:40
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Coolvette skrev:Glasblästra blir ju bra på aluminium men sedan fastnar skiten på nytt.
Cylindern hade jag nog bara strukit med skorstensfärg, svårt att få sprayfärg att sitt på så varma detaljer.
Finns faktiskt färg som tål värmen. Biltemas svarta hotpaint funkar suveränt på cylindrar, och resultatet blir väldigt bra!
Joföralldel, det är ju bara att prova. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 okt 2012, 16:56
av juste
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren.
En bläster har man tyvärr inte tillgång till, så diverse slipborstar till borrmaskin får duga. Hur gör man med toppen?
Skall / bör man måla den när man fått bort all den gamla färgen, eller är det bättre att låta den vara "rå"? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 okt 2012, 17:27
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag brukar köpa en färg till cylindern på mekonomen, den skall härdas i 250grader så jag brukar köra dom i ugnen sen tål den värme

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 okt 2012, 17:51
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:jag brukar köpa en färg till cylindern på mekonomen, den skall härdas i 250grader så jag brukar köra dom i ugnen sen tål den värme

Mhm tänk bara på att göra rent i avgasporten och ha på fläkten fullt drön, annars stinker det fan när man öppnar luckan, jag vet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 okt 2012, 21:02
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Kirre skrev:jag brukar köpa en färg till cylindern på mekonomen, den skall härdas i 250grader så jag brukar köra dom i ugnen sen tål den värme

Mhm tänk bara på att göra rent i avgasporten och ha på fläkten fullt drön, annars stinker det fan när man öppnar luckan, jag vet

det har inte jag lyckats med hmmm än

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 okt 2012, 10:15
av 164anders
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp saltsyra och låt cylindern ligga och. bada en stund, blir rent ocg rostfritt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 okt 2012, 11:18
av juste
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vågar man det? Är fordret (stavas det så?) rostfritt? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 okt 2012, 11:54
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fosforsyra tar rosten Coca Cola. Blötläggning som gäller
eller blötläggning i ketsup. Tag inte ketsupen från Felix. Den skall han ha till pannkakan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 okt 2012, 12:32
av G-son