Kompression sachs 50/2KS

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
juste
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 aug 2012, 23:00

Kompression sachs 50/2KS

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en sachs från -72 som jag måste byta packbox till utgående drev och lameller på. Gjorde ett kompressionsprov innan jag plockade av motorn och fick 9,7kg/cm2. Slog i lite olja och fick sedan 10,2kg/cm2.
Har ingen erfarenhet av detta, men det känns som att jag inte har någon anledning att ta av cylindern. Finns det någon som vet vad som är normalt eller har andra synpunkter? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du måste riva hela motorn för att kunna byta den packboxen.
sitter monterad innifrån.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
juste
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 aug 2012, 23:00

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tack, då vet jag att allt måste delas iallafall. Någon som har pejl på vad kompressionen bör vara för en frisk cylinder+kolvringar. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det sägs man inte mäter kompressionstrycket i tvåtaktare men jag vet inte... :?

Men om man ändå skulle göra det bör nog det finnas ett visst motorvarvtal när provet görs. På bilar är ju detta självklart då provet alltid görs vid startmotorvarvtal d.v.s. c:a 200-300 r/m.

Är det sedan en så pass liten motor som 50cc får det heller inte finnas för stor komprimeringsvolym i mätutrustningen för då blir provet missvisande.

Jag har funderat lite på det här själv och det blir nog att jag gör en egen kompressionsmätare och som har en blixtventil från en cykelslang som backventil. Fördelen är små areor och att den är enkel att ersätta om den skulle bli otät eller gå sönder. <!-- </EdIndex> --></div>
juste
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 aug 2012, 23:00

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På mätaren som jag har finns ju redan en backventil. Varje gång kolven har mer tryck än mätaren släpper ventilen in lite luft till. Man får kicka några gånger. Jag är inte proffs på det här, men jag tycker väl att man borde kunna se hur bra cylinderväggar och kolvringar tätar och om det är dags att renovera någon av dem. Om man sen i steg 2 häller i lite olja i cylindern och kickar igen så tätar denna och ger en något att jämföra med. Är det stor skillnad är det nog dags... <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 6071
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->10% skillnad i tryck med oljedos är tumregeln innan man börjar byta kolvringar. Men på en moped är ringarna så billiga och enkla att byta att det är läge att byta så snart motorn känns slöare. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns sällan nån anledning att bara byta kolvringarna i en tvåtaktare, kolven slits också ganska fort och har man lyckats köra slut på ringarna lär kolven inte må bra heller. Att en mopedkolv komplett med ringar många gånger bara kostar 2-3 gånger vad enbart ringarna gör det bara ännu mindre begripligt att försöka spara några kronor på att behålla en gammal sliten kolv.

Har man cylintern loss är det rätt tillfälle att stoppa i ny kolv & ringar. Undantaget är väl om man gjorde det förra veckan så det är helt friska grejer där redan... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byta kolv varje gång man tar väck cylindern verkar för mig iaf vara "overkill". Fram med micrometern och mät istället hur stort slitaget är, och byt om spelet är för stort och toleranserna är överskridet. :)

Dessutom är de nya kinatillverkade kolvarna klart sämre än de tyska. Slarvigt tillverkade många gånger! En del är inte ens runda! :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis vad jag tänkte säga innan... Jag har av någon anledning fått ihop några nya eller nästan nya nytillverkade Sachskolvar. Vilket land dom kommer från vet jag dock ej. Vad jag konstaterat däremot är att dom inte håller samma mått. Några glappar i en cylle, någon känns OK och ytterligare någon är rätt tajt. Dom har inte samma diameter helt enkelt.

I Sigges moppe satt en Sachs originalkolv, kanske något sliten i spåren men jag behöll den där och nu går den mopeden jättebra.

Jag kunde också konstatera att vissa nytillverkade kolvringar inte passar på en Sachs originalkolv då de var för tjocka så kolven gick inte att få in i cylindern.

Kolla man på gamla originalkolvar, oftast Sachs eller Zundapp, så är diametern ofta utsatt och då med två decimaler, ex. vis 37,96, det var tider det.... :D <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hansleopold skrev:Byta kolv varje gång man tar väck cylindern verkar för mig iaf vara "overkill".
...
En del är inte ens runda! :shock:
En liten överdrift, men det beror ju också på hur mycket man kör vs. mekar. När man var 15 kunde man skifta cylinder flera gånger per vecka, nu för tiden föredrar jag att köra och lyfter bara av cylindern om det är en motor i okänt skick som ska kontrolleras, en jag har kört länge och känner att det är dags för nya friska grejer i, eller för att komma åt att laga/byta något. Om jag lägger tid och bränner pengar på t.ex. packningar kan jag lika gärna byta andra slitdelar som blivit åtkomliga för att slippa tänka på dom under flera hundra mil framöver. Särskilt om det gäller bruksmoppen som ställer till ganska stora problem om den helt plötsligt inte går köra och jag måste åka nånstans.

Sedan blev jag lite yrkesskadad av att jobba på verkstad också, debiterar man en timkostnad över 700kr för att laga mopeder blir ett par hundralappar för en kolv inte särskilt mycket av slutsumman. Kostnaden för en ny kolv vs. kostnaden för exempelvis arbetstid för att skrapa gammalt sot ur ringspåren så nya ringar går montera gör att besparingen med en gammal kolv blir ännu mindre. Så länge ägaren till moppen inte har någon annan åsikt stoppar man i nya bitar när motorn ändå är öppen, så det inte behöver göras om snart igen.

Kolvar ska inte vara runda. Dom svarvas ovala för att bli runda vid drifttemperatur - värmen sprider sig ojämnt genom kolven och den utvidgas olika mycket på olika platser. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är klart att det är lättare o billigare att byta, än att fixa till o laga. Det var också länge sedan som verkstäderna lagade någonting. Forna tiders bil/MC/moped/cykel-mekaniker är nuförtiden bara komponentbytare. :?

Visst kan det vara en idè att byta ut en äldre kolv när man har motorn isär eller cylindern avtagen, men grejen är ju den, att den nyinköpta kolven kanske inte är så bra som man tror. Rent av sämre än den gamla som satt där tidigare! Och det beror på bristande tillverkningsmetoder, dålig kvalitèt och ringa produktkontroll.

Beträffande rundhet och ovalitet på kolven, så är det ju bra om de finns på de ställen där det var tänkt från början..... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar