<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har börjat renovering av en ilo tramp motor (G50 tror jag den kallas) så nu lite funderingar... ram lagren som satt i motorn var inte märkta C3 men det ska tydligen vara C3 lager enligt expertis utsagor, eller kanske det inte behövs det spelet i dom!?
sen var p.boxen på rem/olje sidan vänd utåt, så den tätar mot oljan. på tänd sidan så var den vänd ("rätt"?) så den tätar från veven , ska den vara så? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förr i värden talades det inte om C3 lager, vi monterade vanliga.
Angående tätringar så satt det orginal, en dubbel på transsidan och en enkel på magnetsidan, med leppen innåt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har alltid kört med vanliga lager på Ilo och aldrig haft några problem.
Och tätningen på transsidan har jag satt som på magnetsidan, ansåg det vara bättre att OM det skulle ta sig förbi något är det bättre olja tar sig in än att bränsleluftblandning tar sig ut. (Dock har jag inte haft några såna problem) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Förr i värden talades det inte om C3 lager, vi monterade vanliga.
Angående tätringar så satt det orginal, en dubbel på transsidan och en enkel på magnetsidan, med leppen innåt.
Jag kunde lika gärna sagt det själv
Men det var då det....
I dag är motorerna 50 år gamla och kan ha varit vattenfyllda eller stått fuktigt. JLO Piano ramlager sitter i lagerlägen av stålringar pressade i motorhalvorna. Mellan stålringen och motorhalvan kan med tiden bildas korrosion som pressar ihop stålringen så lagerspelets ändras.
Vill man vara riktigt noga tar man ur stålringen och putsar rent och sedan oljar in och pressar tillbaka den igen och då tror jag det kvittar med C3 eller inte. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för svaren! då var precis som jag trodde med lagren och tätningarna, men det är alltid bra att få sina tankar bekräftad av någon som vet. har beställt en p-box sats så med lite tur så är det en dubbeltätad p-box med, annars så vänder jag dom lika (som på tändsidan) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en annan sak som jag funderat på är kopplingslagret på handväxlade sax motorer, varför är dom så dyra?? förstår att det är nått special men går det att göra nått av nått standard lager??
p.s angående att ta ur stålfodringarna till lagren, om det har blivit mycket ärga mellan fodringen och blockhalvan, är det inte då dumt att plocka ur den? för efter rengöring blir det väll dålig passning, och jag kan tro att det är lika bra at den sitter fastägad som att den är limmad med locktite eller nått sånt, att det invändiga måttet hat påverkats har jag svårt att tro borde heller vara lättmetallen som gervika? men går ytterbanan lätt i lagerläget så borde det väll vara ok? (skulle tro att passningen i ringen ska vara +0.015 +0.025 ?) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om kullagret passar i lagerläget med *normal* presspassning är det förstås OK.
Jag menade inte att det är oxiderat vid lagerringarna på varenda motor bara att det kan vara det.
Med normal passning menar jag att det hyggligt lätt att pressa i lagret med ett vanligt skruvstycke.
Tänk på att alla roterande axlar i motorn ska snurra lätt och det kollar man innan packboxar är monterade. Givetvis måste all fjäderpåverkan från växelarmar och dylikt avlastas. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok, mätte passningen i ringen i dag och den låg +0.005 (35,005mm) och vid närmare eftertanke kan det nog vara lämpligt eftersom diametern bara är 35mm. och omgivningen runt lagret är som det är.. <!-- </EdIndex> --></div>