Vågar man?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Vågar man?

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har aldrig bytt ut någon lödad tändkabel på en tändspole.
Vågar man ge sig på det?
Kan jag fördärva spolen?
Speciella knep? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du måste ha en riktig lödpena och tensug eller tenfläta
sen värmer man lagom och tar bort gamla tennet och samtidigt drar bort gamla tändkabel sen dit med nytt ocl löd på
det som är viktig att värma lagom och lagom är när tänet flyter ut och har en blan färg som krom
värmer man för lite så blir det en kallödnig och för mycke så kan t-spolen ta skada lycka till 8)
ps om du inte vågar så bara att skick till mig så fixar det sig <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
juste

Inlägg av juste »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske testa / träna på något annat först, så att man får lite känsla för hur det funkar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dom gamla lindade tändspolarna som kabeln var lödd på är väl kända för att vara torkkänsliga invändigt. så om tändspolen inte funkar så beror det troligen inte på att du har lött där.
får man fråga vad den är till?
jag skulle bara lägga ner tid på en sån spole om det inte fanns några andra alternativ.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:dom gamla lindade tändspolarna som kabeln var lödd på är väl kända för att vara torkkänsliga invändigt. så om tändspolen inte funkar så beror det troligen inte på att du har lött där.
får man fråga vad den är till?
jag skulle bara lägga ner tid på en sån spole om det inte fanns några andra alternativ.

erlan
Till mina Victoria MS51.
Båda plattorna är ok och ger gnista men t-kablarna är dåliga så jag vill byta dem.
Är det bättre att skarva kabeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns ju ingen anledning att skarva kabeln i stället för att byta.
jag ville bara varna för att dom gamla lindade tändspolarna har passerat bäst före datum. därmed inte sagt att dom måste vara trasiga. dom kan mycket väl funka i många mil till.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går bra att skarva tändkabeln jag skala kabeln flätade ihop dom och lödde fyllde skarven med smält lim och drog vulktejp utan på, nu säger nog någon att motståndett blir för högt men det har funkat i flera år. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tillräckligt stor lödkolv och så ska den vara ordentligt varm och så ska det gå fort.

De e mitt råd :wink:

Jo, en sak till....

Lödvatten!

Jag använder alltid lödvatten och så tvättar jag efteråt med en lagom blöt diskduk. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar