<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska försöka få upp Skoteretten i en 40-45 km/h
Vad tror ni bara en planad topp,jackad kolv och en 15 mm förgasare skulle ge? <!-- </EdIndex> --></div>
HVA 2-vxl flinta
HVA 2-vxl flinta
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har här i Finland Husqvarna Lyx -63 med E "Flinta" -motor (4342, finsk exportmodell, 2 vxl hand, original 1,5 hk@5000rpm (hastighet på toppeffekt 30 km/h), 12mm förgasare, original i=20.0, drev fram 14 kuggar, bak 37 kuggar, original topp hastighet kanske ca. 37 km/h tack vare övervarv)
Jag har gjort följande trimningsåtgärder:
- nytillverkat vevparti med 42 mm slag
- planat toppen 1mm
- borrat insugningskanalen till 14 mm
- monterat större 15mm BING förgasare
- ökat av insugsperioden genom filning av kolvskörtet 3mm
- ökat av avgasperioden genom filning avgasporten 1mm uppåt
- förkortat kröken före ljuddämpare ca 11 cm. Kröken är nu ca. 41 cm lång.
- borrat större hål till den lösa instasen i ljuddämparen och ocksä hål i hålskivan (som är fast inne i ljuddämparen)
- drevat till 15 fram / 28 bak.
Nu moppen är urstark (också på låga varvtal) och varvar bra och topp hastigheten är 60 km/timme på vågrät väg, mätat med gps.
Om du har original vevparti med 40mm slag, det är viktigt att plana toppen ca. 2mm, jacka kolvskörtet mot insugsporten 4 mm och också fila avgasporten 2 (-3) mm uppåt. Det verkar bra!
Se video här: http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har gjort följande trimningsåtgärder:
- nytillverkat vevparti med 42 mm slag
- planat toppen 1mm
- borrat insugningskanalen till 14 mm
- monterat större 15mm BING förgasare
- ökat av insugsperioden genom filning av kolvskörtet 3mm
- ökat av avgasperioden genom filning avgasporten 1mm uppåt
- förkortat kröken före ljuddämpare ca 11 cm. Kröken är nu ca. 41 cm lång.
- borrat större hål till den lösa instasen i ljuddämparen och ocksä hål i hålskivan (som är fast inne i ljuddämparen)
- drevat till 15 fram / 28 bak.
Nu moppen är urstark (också på låga varvtal) och varvar bra och topp hastigheten är 60 km/timme på vågrät väg, mätat med gps.
Om du har original vevparti med 40mm slag, det är viktigt att plana toppen ca. 2mm, jacka kolvskörtet mot insugsporten 4 mm och också fila avgasporten 2 (-3) mm uppåt. Det verkar bra!
Se video här: http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo

Re: HVA 2-vxl flinta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Slutresultatet var att filaupp/borra insuget på cylindern - inget snack, det ger effekt.
Jag har även nu honat upp cylindern till 40 mm från 39 mm
<!-- </EdIndex> --></div>
Det kan räcka. jag har en tråd här från i våras där även Husqvarna1963 var behjälplig med många tips och råd att få fart i min "Husky".JRA skrev:Ska försöka få upp Skoteretten i en 40-45 km/h
Vad tror ni bara en planad topp,jackad kolv och en 15 mm förgasare skulle ge?
Slutresultatet var att filaupp/borra insuget på cylindern - inget snack, det ger effekt.
Jag har även nu honat upp cylindern till 40 mm från 39 mm