<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har här i Finland Husqvarna Lyx -63 med E "Flinta" -motor (4342, finsk exportmodell, 2 vxl hand, original 1,5 hk@5000rpm (hastighet på toppeffekt 30 km/h), 12mm förgasare, original i=20.0, drev fram 14 kuggar, bak 37 kuggar, original topp hastighet kanske ca. 37 km/h tack vare övervarv)
Jag har gjort följande trimningsåtgärder:
- nytillverkat vevparti med 42 mm slag
- planat toppen 1mm
- borrat insugningskanalen till 14 mm
- monterat större 15mm BING förgasare
- ökat av insugsperioden genom filning av kolvskörtet 3mm
- ökat av avgasperioden genom filning avgasporten 1mm uppåt
- förkortat kröken före ljuddämpare ca 11 cm. Kröken är nu ca. 41 cm lång.
- borrat större hål till den lösa instasen i ljuddämparen och ocksä hål i hålskivan (som är fast inne i ljuddämparen)
- drevat till 15 fram / 28 bak.
Nu moppen är urstark (också på låga varvtal) och varvar bra och
topp hastigheten är 60 km/timme på vågrät väg, mätat med gps.
Om du har original vevparti med 40mm slag, det är viktigt att plana toppen ca. 2mm, jacka kolvskörtet mot insugsporten 4 mm och också fila avgasporten 2 (-3) mm uppåt. Det verkar bra!
Se video här:
http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo 
<!-- </EdIndex> --></div>