Skillnader på Sachsmotorer?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se

Skillnader på Sachsmotorer?

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en liten fundering över längden på olika Sachsmotorer.
Jag har märkt att det verkar finnas två längder på motorerna och jag har bara erfarenhet av den 2-växlade motorn med kick och trampor och dom verkar lika.
Sen har jag en 3-växlad med trampor och fläktkylning och den verkar lika lång.
Utöver detta bygger jag om denna motor till trampor men fratvindskyld och då är ju denna lika lång också.

Problemet är att alla cylindrar men kyrkport verkar ha förgasaren längre bak idag och sätter man dessa cylindrar och förgasare på dessa motorer jag har hamnar förgasaren längre bak än hålet i blocket!?
Jag har inget minne av att detta var ett problem när jag hade 60cc cylinder när jag skruvade Sachs för 20 år sedan... :shock:

Är den 3-växlade motorn med fotväxel längre eller finns det olika längder på dom motorerna jag skrivit om ovan???
Läste på någon sida att cylindrarna med kyrkport passade motorer fom. -68 eller nåt sådan...

Kan någon snäll person reda ut ur det ligger till med längderna på olika motorer?
(Skriv helst vad det är för motrorer då beteckningarna är svåra att tyda)

Sen undrar jag om anslutningen för förgasaren alltid varit så långt bak på cylindrarna med kyrkport eller om det finns modeller där förgasaren inte hamnar så långt bak? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är lur på att 60 kubik cylindrarna placerar förgasaren längre "bak"... :hmm: (som du säger..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Mattis
Forumsponsor

Inlägg av Mattis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min 3 vxl från-72 är det ont om plats för att hänga på förgasaren när det sitter kyrkport på. Måste liksom lyfta cyl lite för att få på den. Har filat ur lite i bakkant på "baljan" för att kunna lossa förgasaren med cylindern på.
Har sett på LKH motorn som hade kyrkport på från fabrik att det är en liten avfasning i baljan på ena blockhalvan för att flottörhuset inte ska ta i när man hänger på den. Men om det bara är på LKH den finns vågar jag inte svara på. Iofs enkelt att sätta dremeln i baljan och skava av lite. Lägg spånet i en liten hög och fjutta på så får du ett fint litet fyrverkeri på köpet :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror det brukar följa med en ritning på att du måste karva ur lite i blocket (om man köper ny 17mm) men jag har haft problem med att luftfiltret tar i bak-kant mot blocket då man ska "snäppa" tillbax det.. :shock: (ja med rätt (korta) luftfilter & inte speciellt tjock insugspackning..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På originalmotorn med 4,3hk, LKH är vänster motorblock upptaget i "gropen" för att förgasaren ska få plats. Inget problem om man tar loss cyl och förgasare i paket men man kan inte sätta dit cyllen först och gasaren sen om man inte tagit upp blocket. Det är flottörhuset som hamnar längre bak med Bing 17. jag har inte kollat om det är gasaren som är längre eller om insuget på cylindern är det som ställer till det. Om man tittar på Ritningen till MCB:s ombyggnadssats till lätt mc så ser man hur mycket som ska tas bort. Detta problem följer givetvis med på "piratkopiorna" eftersom det är just kopior :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar