Klarlacka polerade delar?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ughla

Klarlacka polerade delar?

Inlägg av ughla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ponera att man har polerat motorkåpor etc. och ej vill att det ser ut som t.ex. mej själv efter en vecka, kan man klarlacka eller liknande för att få ett hållbart resultat eller gäller det att hålla efter som tusan och polera mest hela tiden? Hu! <!-- </EdIndex> --></div>
NV 1127
Användarens profilbild
Kirre

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->WAX :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp

Inlägg av jonTe-Zündapp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min erfarenhet av polerad aluminium som är RIKTIGT blank t.ex efter torrpolering med riktigt slipmedel på riktig maskin är att blankheten försvinner något om man klarlackar det.
Jag gillar att ha det olackat men att hålla efter med vax, autotosol eller 3M yttvätt för polerad metall. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra att frågan kom upp för min Puchmotor blev tråkig efter första turen.
Har nu polerat igen och la på ett lager vax och se om det håller bättre...
Klarlacka tror jag inte på då jag vet hur bilfälgar brukar se ut efter ett tag med stenskott m.m. <!-- </EdIndex> --></div>
h.krusell

Inlägg av h.krusell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Polerar man alu riktigt varmt och med det fina vita torrvaxet håller det utan några problem. När jag säger varmt så är det tjocka handskar som gäller med smed nävar. Man ska knappt kunna hålla i delen.
Imed värmen o tryck sätter sig vaxet ordentligt och ger spegelblank yta samt skydd.
Våtslipa med fint papper innan så får du bästa resultat.
Nu pratar jag om en riktig bänkslip med trissor, inte autosol gnugga... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar