Scoterett-64

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
122S

Scoterett-64

Inlägg av 122S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hepp. Nyregistrerad på forumet. Så det kan komma en hel del märkliga frågor...
Suktat till och från efter en Scoterett. Så när det dök upp en i närheten blev det ett impulsköp utan dess like.
Tydligen renoverad för ett par år sedan. Lite vag berättelse från säljaren som verkade rätt ohändig.
Verkar omlackad. Rätt fin lack om jag får säga det själv.

Har ingen erfarenhet av mopedmek förutom när man var 15 år (24 år sedan) och blåste rent det ställbara munstycket minst en gång i veckan.

Bytt tändstift, bränsleslang och filter. Och sedan startade den. Bingförgasare med ställbart munstycke känns inte som original men verkar funka.
Gick igenom elen så belysningen började fungera. Återstår att få tutan och bromslyset att fungera.

Till problemet...
Framgaffeln verkar vara snodd fel väg. Måste justeras 90 grader. Men är ju rätt försiktig av mej så jag provade lossa den översta bulten på styret men verkar ändå inte gå att sno på grejjerna. Törs ju inte lossa för mycket. Har blivit varnad för kullager som dräller ut på golvet och gör en olycklig.
Tips vore tacksamt...

Hur snor man på framgaffel på enklaste sätt?

Några bilder kanske...
Här ser man att framgaffeln är felmonterad...
Bild

Bild

Rätt sjyst lack ändå.
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förfärlig kamera till att göra allt blankt å fint :shock:
En sånn ska man nog ha när man säljer grejjer.... 8)

Det där med gaffeln var knepigt.... Jag hade nog inte lagt märke till det om du inte berättat det... :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->e de en cooper som trängs med moppen? eller vad e de för bil?? ang gaffeln så e de lite pyssel för o vända den. har haft samma problem med scoteretten ja hade. av med hjulet till o börja med. sen lossa lite här o var. men som sagt akta dig för kulor som kan rulla iväg. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
122S

Inlägg av 122S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fullödigt svar där " 56:an". Jag ber verkligen om ursäkt för min S3:as mediokra bildpresterande. :?
La inte heller märke till den felvända gaffeln vid köpet.

Niklas...- Ja det verkar inte bättre än att man får chansa och skruva isär skiten...
Håll tummarna :wink:
Amazon 122S som också står i garaget... <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
122S skrev:fullödigt svar där " 56:an". Jag ber verkligen om ursäkt för min S3:as mediokra bildpresterande. :?
La inte heller märke till den felvända gaffeln vid köpet.

Niklas...- Ja det verkar inte bättre än att man får chansa och skruva isär skiten...
Håll tummarna :wink:
Amazon 122S som också står i garaget...
håller tummarna. samla samtliga kulor. sen kan du montera ihop o fetta in allt rejält så stannar dem på sin plats. oki inte dumt me amazon i garaget. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jamen jag tycker det är finfina bilder det är som allt vore glaserat :D

Jag vet inte vad en S3:a är man jag antar det är en mobiltelefon, eller kanske inte? :roll:

Så dum är jag på såna grejer... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad får du för spännande köregenskaper pga framgaffelmonteringen?
Det ser ju enligt mitt tycke mer rätt än fel ut haha :)

Bild

Edit: antar att dej ej fungerar som tänkt med img-taggen även om man kollar på en dator? Postat med en s3 men jag fick det inte att fungera ;D <!-- </EdIndex> --></div>
NV 1127
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Kul att se en Skoterett till här! Jag har en 65a som jag just nu håller på att helrenovera. Har mest pysslat med gamla bilar tidigare så det är ju en dröm att pyssla med små mopeder :) Din ser ju jättefin ut! Är der en 64a? Såg att du hade dom senare gälarna på motorkåpan och vad jag har hört så kom dom -67 tror jag.... <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
122S

Inlägg av 122S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den tanken slog mej också. Att det ju ser mer rätt än fel ut med framgaffeln fel väg :roll:
Inte provkört ännu. Bara haft den på tomgång. För mycket snö här uppe i norr.

JRA- Ja, såg i någon tråd att du också håller på och pysslar med en Scoterett. Det är som en smidig storlek att grejja med en moppe.
Funderar om en lyft så man slipper vara nere på golvet och meka hela tiden. Med ålder blir det som längre och längre ner till backen :oops:

Tror faktiskt den är i rätt fint skick. Men som sagt, det var ett impulsköp utan dess like.
Intressant iakttagelse (som jag givetvis inte sett) att motorkåpan är en senare historia.
Tja, den såldes på Blocket som en 64:a, men kan ju vara en annan årsmodell ändå...
Hittade en "how to do" för att få lös framgaffeln när jag letade lite.

http://www.raketsport.com/styrdemontering.htm

Blir nog ner i garaget och prova ta lös framgaffeln idag. <!-- </EdIndex> --></div>
122S

Inlägg av 122S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är ju även några fler småjusteringar som måste göras.
Tycker kopplingen inte frikopplar ordentligt. Har lust och dra lite när man petar in ettan. Med lite tur kanske bara en vajerjustering behövs.

Undrar sen vad det är för dekal som ska sitta fram på moppen? Alltså på sidan där gashandtaget sitter... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

122S skrev:Är ju även några fler småjusteringar som måste göras.
Tycker kopplingen inte frikopplar ordentligt. Har lust och dra lite när man petar in ettan. Med lite tur kanske bara en vajerjustering behövs.

Undrar sen vad det är för dekal som ska sitta fram på moppen? Alltså på sidan där gashandtaget sitter...
Hej, välkommen och grattis till en fin Skoterett!

Testa ett oljebyte och en justering av kopplingen. Har du otur är lamellerna trötta och måste bytas, har du tur räcker oljebytet.

Dekalen ska det nog stå Crescent på, tror det finns nytillverkade av rätt modell. Googla så finner du nog en bild på hur det ska se ut original.

Fin amazon, den har man ju sett ett OTAL bilder av på amazonklubbens forum genom åren :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Sylvester

Inlägg av Sylvester »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också haft en skoterett med framgaffeln vriden på samma sätt, och jag blev också konfunderad över detta, då alla andra tycks vara vridna tvärtom.
PS: Jag antar att du menar 180 grader, annars blir den svårkörd. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
122S

Inlägg av 122S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret Pälle. Ska prova ditt tips. Har köpt SAE30 olja. Hm... Hur man nu kommer åt att tömma ut den gamla oljan och fylla på ny :roll: Snyggt med kåpor överallt men kanske inte så praktiskt...
Och många bilder har det blivit på Amman :roll:

Sylvester- Hahaha. 180 grader ska det ju vara. Annars blir det knepigt :oops:
Åtgärdade du problemet eller körde du bara på?

Gick ner i garaget och tänkte låtsas vara lite händig i em. Gick sådär bra :roll:
Lossade den översta bulten och gav den en smäll. Funkade finfin. Problemet är ju bara att man inte kan sno gaffeln 180 grader utan att den tar i piggen som ska förhindra att man JUST ska kunna sno gaffeln 180 grader...
Med rädsla för att plocka isär för mycket funderar jag starkt på att (utan att berätta det för någon 8) ) bågfila bort piggen. Och vips så var framgaffeln rätt väg :wink:
Tja vi får se... <!-- </EdIndex> --></div>
Sylvester

Inlägg av Sylvester »

122S skrev:
Sylvester- Hahaha. 180 grader ska det ju vara. Annars blir det knepigt :oops:
Åtgärdade du problemet eller körde du bara på?
Jag ändrade aldrig på min, utan körde med den som den var.
nu hade jag ju inte något att jämföra med, men jag upplevde den som lite svajig.
Jättefin Skoterett du har fått tag i, hoppas du får ordning på kopplingen. :) <!-- </EdIndex> --></div>
122S

Inlägg av 122S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Framgaffeln är nu vänd rätt väg.
Har justerat kopplingen men den vill inte riktigt frikoppla. Ska byta olja till helgen får man se om det blir bättre. Återstår även att få bromsljuset och tutan att fungera.

Tog en liten testtur runt kvarteret i kväll. -10 grader och ordentligt med snö. Inga långkallingar, mössa eller handskar. Fy fan vad kul!

Verkar puttra på fint. Upptäckte att den tydligen är treväxlad. Förmodligen inte original?

Kändes långt till våren nu. Att man inte köpt gammelmoppe tidigare :roll:
Det här kommer bli kul! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar