Identifiering (ännu en Monark)

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
JohanS
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2009, 23:00

Identifiering (ännu en Monark)

Inlägg av JohanS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Denna moped lekte jag våldsamt med som pojk.
Nu har jag hämtat hem den och tänkte renovera (efter bästa förmåga).

Har försökt identifiera den, men behöver hjälp.
Skulle gissa på M30 ... men hittar igen bild som stämmer helt överens (speciellt med verktygslådan bak).



Bild <!-- </EdIndex> --></div>
JohanS
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2009, 23:00

Tillägg ...

Inlägg av JohanS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->... vet inte om det hjälper identifieringen, men motorn är en Sachs (pedal). Kan det vara original, fråga till dom som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs är inte original för en så tidig Monark.
Jag misstänker även att verktygslådan kommer från en Motorcykel. Kan det stämma? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
JohanS
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2009, 23:00

Inlägg av JohanS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska försöka syna verktygslådan lite extra, får lov att återkomma.

Jag minns att det satt benskydd (scooter-look) som tyvärr har gett märken på tanken (se bild nedan).
Är det ett hemmabygge?
Det skulle kunna idikera att fler modifieringar gjorts (förrutom motorn, verktygslådan och benskydd).
Det blir det avgörande om jag ska ge mig på att återställa till original eller bruksskick.

Tack för snabbt svar förresten :)

/Johan


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Teedee
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2008, 23:00
Ort: Säter

Inlägg av Teedee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är väldigt lik min M57, fast den har pilotmotor. Men ramen är nästan helt säkert samma. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu vet jag! Det är en M38 eller M39 fr. 1956. M38'an hade Jlo G50 och M39 Jlo Piano. Verktygslådan är original.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom hade den Ilo motorn kedja, inte rem. Aluminiumcylinder med skapligt hål. Strypningen satt i Pallasförgasarn. <!-- </EdIndex> --></div>
JohanS
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2009, 23:00

Inlägg av JohanS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tusen tack ... ja det ser ut som om att det stämmer överens.

Undrar om jag faktiskt kanske har kvar motorn i vedboden uppe i Kramfors :?:

Ser dock till min fasa att jag saknar kåpan som sitter runt motorn (den som kopplar ihop "scooter"-delarna).

Jaha, då var det dags att gå på jakt efter Monark delar.
Finns det någons fotsteg jag gå i ?
Tips uppskattas.

Handen på hjärtat känns det rätt omöjligt att hitta den saknade kåpan.

Finns det någon på det här forumet som har en likadan så skulle jag uppskatta mått och bilder. Borde inte vara helt omöjlig att återskapa.

Stort tack!

/Johan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar