tips och ideer för krånglande sachs motor emotages tacksamt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
trisse

tips och ideer för krånglande sachs motor emotages tacksamt

Inlägg av trisse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej jag köpte för en tid sen en flakmoped med den vanliga sachsmotorn trepet hand och pedalstart efter lite provkörning kunde följande konstateras
kopplingen är väldigt hård och växlarna går att få i med lite våld har försökt att ställa växlarna så gott det går
De hamnar rätt i lägena med det går tungt att få i växlarna speciellt när man växlar upp ifrån tvåan till friläge
någon som har någon ide vad det kan vara med växlarna vajrar och handtag är ok så förmodlingen är det något med växelkil eller växelhjul
vad det gäller kopplingen så tänkte jag att kopplingsarmen ände kanske har fått en stor urgröpning så den plockades bort den var inte mycket sliten men däremot så höll armen på att gå av så en ny beställdes och stoppades i och efter en provtur på cirka en mil kunde jag konstatera kopplingen var lika dan som innan jag plockade ur kopplingsarmen och kunde nu se att det hade blivit en jättegrop iänden där tryckstången går imot undrar även om hur många kopplingsfjädrar den här motorn skall ha i denna sitter nio stycken men enligt olika sprängskisser på samma motor så verkade det som det har används både 6 och 9 fjädrar någon som vet skillnaden <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det kan vara torkat fett i glidlagret i växelmekanismen.
och det kan ligga brickor under fjädrarna i kopplingen. använder man för tjocka brickor så bottnar fjädrarna. vet du historiken om din packmoppe, har den varit trimmad är det möjligt att man försökt förstärka kopplingen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
trisse

Inlägg av trisse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag vet tyvärr inte mycket om historiken vad det gäller denna moped
säljaren hade gjort i ordning en del på mopeden men han hade inte rört motorn utan en ägare innan skulle haft isär motorn och gjort något vid den. vevlager ramlager verkar helt ok men jag får nog öppna den och ta en ordentlig titt på övriga delar jag har inte kört mycket sachs än mindre skruvat med dessa motorer så jag har inte full koll här så hjälp framöver tages tacksamt emot <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->riv i sär och titta vad den har ätit enda rätta <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
trisse

Inlägg av trisse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->motorn är nu isärplockad jag kunde inte se några direkta fel på kopplingen och några brickor under fjädrarna fanns inte jag för söker lägga in några bilder och se om någon kan se om det är något som inte stämmer.
när det gäller växlarna så ser jag i sprängskisserna att huvudaxeln/drevaxeln skall ha ett drev sittande fast i bak ändan jag verkar ha en annan axel utan detta drev är det något galet här har jag rätt drevaxel i motorn eller är det något som har byts ut <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fanns med eller utan hastighetsmätardrivning. du har bara en distansring i stället för hastighetsmätardrev.
kolla om stållamellen har slitit gropar i kopplingen.
antar att du även sett att verkstadshandböcker ligger på raketsports hemsida.
visserligen inte just den motorn, men kopplingarna är lika.

trisse

Inlägg av trisse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>
trisse

Inlägg av trisse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>
trisse

Inlägg av trisse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok den här är utan hastighetsmätardrivning
kopplingskorgen ser bra ut tycker jag kopplingen fungerade innan den huggde eller ryckte inte men det var väldigt hårt eller tungt att koppla
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag antar att det var dina bilder alla man kunde se på imageshacks fönster.
jag tyckte det såg ut som lådan gått utan olja nån sväng.
det kan ju vara kameran som luras, men det såg ut som kraftigt slitage på utg. axeln efter dreven. och på glidlagerytan på ingående axeln.

och det har ju blivit en jättestor grop i kopplingsarmen.

conrad kanske har nåt att tillägga, men han behöver nog tina upp först, han skulle ju till trollbosjön idag.

Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tinat upp. Dessutom frös jag aldrig.
Om kopplingsarmen är ny, skall dom ha tillbaka den. Den är inte härdad. Ibland råstar tryckpinnen fast i julgran, kopplingsaxeln. Annars ser bitarna fina ut. <!-- </EdIndex> --></div>
trisse

Inlägg av trisse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->japp kopplingsarmen var ny jag får införskaffa en ny förhoppningsvis härdad.
har ni något tips på någon bra firma som inte bara har kinatillverkade sachs delar. Risken är väl annars att man får hem ännu en kass kopplingsarm <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar