Tändkabel storlek???

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Tändkabel storlek???

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I dag på marknaden fick jag se en hel rulle blå tändkabel. NOS!!!!!!!

Sån där blå tändkabel som vissa Monark JLO hade på 60-talet och jag blev eld och lågor.... :drewl:

Sen tog jag upp rullen som såg ut att vara full. Full rulle... :lol: Och tittade lite närmare på den och kunde inte avgöra om det var 5 eller 7 mm kabel. Den var för tjock för 5 mm och för tunn för 7 mm... :?

När jag kollade märkningen på rullen fick jag se det var 6 mm kabel :shock: Har aldrig sett någon sådan förut...

Ett skjutmått har jag alltid med mej på veteranmarknad så jag mätte och fick diametern till 5,5 millimeter och det funkar ju inte på mopedspole och tändhatt så jag la rullen tillbaka :(

Är det nån som har stött på nån sån tändkabel... :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har stött på sån kabel, men den var svart, på den tiden man var heltidsmopedist :) Jag var dock inte så kräsen då så det lilla för tjock den var skalade jag bara bort.

Däremot har jag haft en hel rulle Stefa original blå tändkabel :) Det var då det också, tyvärr var man frikostig med att ge bort och använda själv, så man har ju inget kvar av det :(
Gav hela 40kr för den rullen då, och det var 10m totalt på den har jag för mig.
Hade även en låda av varje med blå och svarta Stefa tändhattar, 10st av varje, plus med den nyare varianten av Stefa tändhattar (i bakelit). Inget kvar av det heller :( <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Har stött på sån kabel, men den var svart, på den tiden man var heltidsmopedist :) Jag var dock inte så kräsen då så det lilla för tjock den var skalade jag bara bort.
Ja, det kanske hade gått... Jag tvekade lite innan jag ställde tillbaka rullen, kanske inte hade kostat så många tior men med begränsad kassa får man ibland prioritera.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blå måste vara Stefa's.
Var inte 6mm vanligt förut? Har det på några moppar <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mät! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar