Tips på bra tvåtaktsolja till

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Hoppepoppe
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 feb 2013, 00:00
Ort: Göteborg

Tips på bra tvåtaktsolja till

Inlägg av Hoppepoppe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Köpte i helgen en Monarscooter med kick från, vad jag tror, 1964 eller 1965. Den går som ett spjut och allt fungerar på den, så jag är helnöjd!

Eftersom jag är ganska ny på det här med veteranmoped så tänkte jag om man ska tänka på något speciellt när man blandar soppan till den. Vilka oljor bra resp. dålig? Någon man direkt ska undvika? Fungerar helsyntet? etc..

Tacksam för svar!

MVH Hoppepoppe

[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sök och du skall finna. Bäst att du bildar dig en egen uppfattning om oljor, då åsiktena är lika talrika som användarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken 2-taktolja som helst funkar bra på en otrimmad moppe. Biltema, mackoljor o.s.v <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick nån konstig känsla att den här tråden spårar ur ganska snart :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
glava
Forumsponsor
Inlägg: 172
Blev medlem: 17 aug 2009, 23:00
Ort: Glava, Värmland

Inlägg av glava »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=312441

Funkar perfekt! både till gamla slöa sachsar och lite piggare zündappar :D

Gärna ihop med:http://www.aspen.se/Produkter/Aspen_4 <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->And here we go again!... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Hoppepoppe
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 feb 2013, 00:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Hoppepoppe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok! Tack!

Uppenbarligen så har detta varit på tapeten förut och spårat ur! Ursäkta! Nu vet jag, tack så mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Duger utmärkt med vanlig tvåtaktsolja man köper på macken billigt. Oavsett vad man köper för tvåtaktsolja nu är den garanterat bättre än för 50 år sedan.

(kör själv med OKQ8 tvåtaktsolja som jag köper på lösvikt, kör den i allt som är tvåtaktare)

VIll man så kan man såklart köpa bättre/dyrare olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Olja som olja! :lol: :hide: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänker inte skriva nåt , men lukten som vissa oljor släpper sätter sig i kläderna och kan i västa fall kanske vara skillnaden mellan att få ***** eller inte , ett bra tips till er som har söner och döttrar i moppeåldern. <!-- </EdIndex> --></div>
Hoppepoppe
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 feb 2013, 00:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Hoppepoppe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha! Tack det ska jag tänka på!

Jag har fått mitt svar, och vill man oja sig över ämnet får man det, men då är det i vetskap om att trådstartaren lämnat rummet. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Oavsett vad man köper för tvåtaktsolja nu är den garanterat bättre än för 50 år sedan.
Absolut. Å andra sidan har kanske trimningen också blivit lite bättre än för 50 år sedan också, så belastningen på grejerna ökat... 8)

I en motor med måttlig effekt har jag inget emot att hälla vilken tvåtaktsolja som helst, oavsett vad man fått tag i lär den som sagt vara minst lika bra som när mopeden byggdes.
Till bruksmoppen från sent 90-tal (som ska ge över 8hk ur 50cc ostrypt) används bara "JASO FD"-klassad helsyntet. Inte så mycket för motorns skull, utan avgasröret - helsvetsade avgasrör med mycket böjar, små kammare, småpassager o.s.v. är inte helt smidiga att sota ur, och under dom förutsättningarna väljer jag en olja som sotar så lite som möjligt. En helt delbar veteranljuddämpare har inga såna problem, så där spelar det mindre roll. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Amarace skrev:Oavsett vad man köper för tvåtaktsolja nu är den garanterat bättre än för 50 år sedan.
Absolut. Å andra sidan har kanske trimningen också blivit lite bättre än för 50 år sedan också, så belastningen på grejerna ökat... 8)

I en motor med måttlig effekt har jag inget emot att hälla vilken tvåtaktsolja som helst, oavsett vad man fått tag i lär den som sagt vara minst lika bra som när mopeden byggdes.
Till bruksmoppen från sent 90-tal (som ska ge över 8hk ur 50cc ostrypt) används bara "JASO FD"-klassad helsyntet. Inte så mycket för motorns skull, utan avgasröret - helsvetsade avgasrör med mycket böjar, små kammare, småpassager o.s.v. är inte helt smidiga att sota ur, och under dom förutsättningarna väljer jag en olja som sotar så lite som möjligt. En helt delbar veteranljuddämpare har inga såna problem, så där spelar det mindre roll.
Självklart får man ju välja efter vad man kör också, så är det ju med alla maskiner.
Ja menade på en icke trimmad eller bara moderat trimmad moped/tvåtaktare eftersom det var en Monarscoot som trådskaparen frågade om.
Att då börja med att det ska vara en "värsting"olja är ju inte nödvändigt. <!-- </EdIndex> --></div>
skoog
Inlägg: 54
Blev medlem: 09 aug 2012, 23:00

Inlägg av skoog »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min mack har fortfarande färdigblandad bensin från pumpen.. Det har aldrig varit några problem med den... Undrar vilken olja det i den? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar