Tips på bra tvåtaktsolja till
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 05 feb 2013, 00:00
- Ort: Göteborg
Tips på bra tvåtaktsolja till
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Köpte i helgen en Monarscooter med kick från, vad jag tror, 1964 eller 1965. Den går som ett spjut och allt fungerar på den, så jag är helnöjd!
Eftersom jag är ganska ny på det här med veteranmoped så tänkte jag om man ska tänka på något speciellt när man blandar soppan till den. Vilka oljor bra resp. dålig? Någon man direkt ska undvika? Fungerar helsyntet? etc..
Tacksam för svar!
MVH Hoppepoppe
[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Köpte i helgen en Monarscooter med kick från, vad jag tror, 1964 eller 1965. Den går som ett spjut och allt fungerar på den, så jag är helnöjd!
Eftersom jag är ganska ny på det här med veteranmoped så tänkte jag om man ska tänka på något speciellt när man blandar soppan till den. Vilka oljor bra resp. dålig? Någon man direkt ska undvika? Fungerar helsyntet? etc..
Tacksam för svar!
MVH Hoppepoppe
[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick nån konstig känsla att den här tråden spårar ur ganska snart
<!-- </EdIndex> --></div>
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=312441
Funkar perfekt! både till gamla slöa sachsar och lite piggare zündappar![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Gärna ihop med:http://www.aspen.se/Produkter/Aspen_4 <!-- </EdIndex> --></div>
Funkar perfekt! både till gamla slöa sachsar och lite piggare zündappar
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Gärna ihop med:http://www.aspen.se/Produkter/Aspen_4 <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 05 feb 2013, 00:00
- Ort: Göteborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Duger utmärkt med vanlig tvåtaktsolja man köper på macken billigt. Oavsett vad man köper för tvåtaktsolja nu är den garanterat bättre än för 50 år sedan.
(kör själv med OKQ8 tvåtaktsolja som jag köper på lösvikt, kör den i allt som är tvåtaktare)
VIll man så kan man såklart köpa bättre/dyrare olja. <!-- </EdIndex> --></div>
(kör själv med OKQ8 tvåtaktsolja som jag köper på lösvikt, kör den i allt som är tvåtaktare)
VIll man så kan man såklart köpa bättre/dyrare olja. <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 05 feb 2013, 00:00
- Ort: Göteborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
I en motor med måttlig effekt har jag inget emot att hälla vilken tvåtaktsolja som helst, oavsett vad man fått tag i lär den som sagt vara minst lika bra som när mopeden byggdes.
Till bruksmoppen från sent 90-tal (som ska ge över 8hk ur 50cc ostrypt) används bara "JASO FD"-klassad helsyntet. Inte så mycket för motorns skull, utan avgasröret - helsvetsade avgasrör med mycket böjar, små kammare, småpassager o.s.v. är inte helt smidiga att sota ur, och under dom förutsättningarna väljer jag en olja som sotar så lite som möjligt. En helt delbar veteranljuddämpare har inga såna problem, så där spelar det mindre roll. <!-- </EdIndex> --></div>
Absolut. Å andra sidan har kanske trimningen också blivit lite bättre än för 50 år sedan också, så belastningen på grejerna ökat...Amarace skrev:Oavsett vad man köper för tvåtaktsolja nu är den garanterat bättre än för 50 år sedan.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
I en motor med måttlig effekt har jag inget emot att hälla vilken tvåtaktsolja som helst, oavsett vad man fått tag i lär den som sagt vara minst lika bra som när mopeden byggdes.
Till bruksmoppen från sent 90-tal (som ska ge över 8hk ur 50cc ostrypt) används bara "JASO FD"-klassad helsyntet. Inte så mycket för motorns skull, utan avgasröret - helsvetsade avgasrör med mycket böjar, små kammare, småpassager o.s.v. är inte helt smidiga att sota ur, och under dom förutsättningarna väljer jag en olja som sotar så lite som möjligt. En helt delbar veteranljuddämpare har inga såna problem, så där spelar det mindre roll. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja menade på en icke trimmad eller bara moderat trimmad moped/tvåtaktare eftersom det var en Monarscoot som trådskaparen frågade om.
Att då börja med att det ska vara en "värsting"olja är ju inte nödvändigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Självklart får man ju välja efter vad man kör också, så är det ju med alla maskiner.G-son skrev:Absolut. Å andra sidan har kanske trimningen också blivit lite bättre än för 50 år sedan också, så belastningen på grejerna ökat...Amarace skrev:Oavsett vad man köper för tvåtaktsolja nu är den garanterat bättre än för 50 år sedan.
I en motor med måttlig effekt har jag inget emot att hälla vilken tvåtaktsolja som helst, oavsett vad man fått tag i lär den som sagt vara minst lika bra som när mopeden byggdes.
Till bruksmoppen från sent 90-tal (som ska ge över 8hk ur 50cc ostrypt) används bara "JASO FD"-klassad helsyntet. Inte så mycket för motorns skull, utan avgasröret - helsvetsade avgasrör med mycket böjar, små kammare, småpassager o.s.v. är inte helt smidiga att sota ur, och under dom förutsättningarna väljer jag en olja som sotar så lite som möjligt. En helt delbar veteranljuddämpare har inga såna problem, så där spelar det mindre roll.
Ja menade på en icke trimmad eller bara moderat trimmad moped/tvåtaktare eftersom det var en Monarscoot som trådskaparen frågade om.
Att då börja med att det ska vara en "värsting"olja är ju inte nödvändigt. <!-- </EdIndex> --></div>