Monarscoot kickmekanism
Monarscoot kickmekanism
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag letar bilder eller annan info om kickmekanismen till Monarscoot med ILO-motor.
Har köpt en 62:a som saknar kedjehjulet och kedjan. Kicken med kedjehjul är intakt.
Gärna tips om delarna finns att köpa. <!-- </EdIndex> --></div>
Har köpt en 62:a som saknar kedjehjulet och kedjan. Kicken med kedjehjul är intakt.
Gärna tips om delarna finns att köpa. <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inget "kedjehjul" utan ett hjul utan kuggar. vet ingen som har något. Rösebäcken har inga iaf.
Leta på marknader eller tillverka själv.
<!-- </EdIndex> --></div>
Leta på marknader eller tillverka själv.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antagligen kan du ta en trampa eller den lilla delen från en Puchkick och svetsa ett mindre drev på. Se bara till att drevet går i linje med drevet på kicken. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag tycker det borde gå att ta en sådan vevarm med drev och sedan kapa vevarmen vid axelfästet och sedan tror jag det går att såga ned drevet tills man får önskad storlek. Dom där kickhjulen på motor var inte runda runt om heller utan det var en bortkapad tangent där inte kedjan låg an. Där var också ett litet hål som kedjan var fastsatt med ett kedjelås.
Jag har inte varit i närheten av en monarscoot på fyrti år men jag kommer ihåg vettu för jag har jobbade i en cykelverkstad som mopedreparatör när jag var femton-sexton...
Vissa 60- 70- 80- och 90-tals cyklar hade vevparti med trampaxel och kilar precis som på JLO Piano motorn. På den högra sidan var drevet fastsatt i vevarmen och det kunde vara på lite olika sätt.Lyllo skrev:Kan någon bidra med mått på dylig mojäng så kan ju tillverka vara ett bra alternativ.
Jag tycker det borde gå att ta en sådan vevarm med drev och sedan kapa vevarmen vid axelfästet och sedan tror jag det går att såga ned drevet tills man får önskad storlek. Dom där kickhjulen på motor var inte runda runt om heller utan det var en bortkapad tangent där inte kedjan låg an. Där var också ett litet hål som kedjan var fastsatt med ett kedjelås.
Jag har inte varit i närheten av en monarscoot på fyrti år men jag kommer ihåg vettu för jag har jobbade i en cykelverkstad som mopedreparatör när jag var femton-sexton...

- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Original har inte något drev alls. Det är en rund "skiva" som kedjan löper emot. Skivan är bred/tunn nog för att kedjan spårar. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en sån här om det kan vara intressant den passar ilo axeln
PM:a om du vill köpa den
PM:a om du vill köpa den

VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74