Sida 1 av 2

Trimning Sachs 50/2 KS S

Postat: 21 feb 2013, 20:03
av torewasa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en gammal motor i gott skick som jag tänkt att renovera och trimma så hårt som plånboken tillåter.

Så här går tankarna..
60 cc cyl och kyrkport. Dessutom bygger jag en avgaspipa med hjälp av "Rexxys mopedprogram".
Vevparti av "Race modell" vilken vet jag ej. Tacksam för förslag. Såg även SKF lager som alternativ till ramlager på nån hemsida.
Eventuellt brytarlöst tändsystem.

Vad finns det mer att tänka på inför detta projekt? Var är svagheterna i motorn och vad kan man göra åt dom? Har ni erfarenheter av "Rexxys mopedprogram"? Andra tips och ideer välkommnas. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 feb 2013, 21:33
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåan brukar hoppa ur, med små iriterand ryck. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 feb 2013, 21:41
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som conrad säger men det går att slipa drevaxeln så att man slipper det. Jag har ett bygge på G själv hehe.

filad 1hk cylinder, 16mm mikuni och en topp som conrad har masserat! :wink: hoppas skrotet rör på sig.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 feb 2013, 21:48
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du inte fått ihop skrotet än ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 feb 2013, 21:48
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt med förgasaren i badkaret!! :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 feb 2013, 21:51
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:Snyggt med förgasaren i badkaret!! :thumb:
Ja han ringde och frågade om jag kunde löda "lite"
Löda lite betyder nästan tillverka ett insugningsrör. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 feb 2013, 21:59
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska till garaget och mäta klämspalten imorrn sen ska den i ramen, ramen var krokig i svinginfästningen.. riktat den nu! :wink:

Bild

provstart imorrn! :wink:

jo det vart rätt snyggt med gasaren där och så blev ju insuget kort och fint! :twisted: Jo det vart lite mer jobb än jag tänkte hehe... tack Conrad! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 feb 2013, 22:21
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Ska till garaget och mäta klämspalten imorrn sen ska den i ramen, ramen var krokig i svinginfästningen.. riktat den nu! :wink:

Bild

provstart imorrn! :wink:

jo det vart rätt snyggt med gasaren där och så blev ju insuget kort och fint! :twisted: Jo det vart lite mer jobb än jag tänkte hehe... tack Conrad! :wink:
VAd kul att 1160n ska bli klar!
Jag har nog hittat en bra motor till min också nu!

Ursäkta trådkapningen, lycka till med trimningen! Torewasa <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 01:29
av ughla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tvåan brukar hoppa ur, med små iriterand ryck.
vad gör man åt det, hur slipas drevaxeln? :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 09:09
av torewasa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:
Wiklund skrev:Ska till garaget och mäta klämspalten imorrn sen ska den i ramen, ramen var krokig i svinginfästningen.. riktat den nu! :wink:

Bild

provstart imorrn! :wink:

jo det vart rätt snyggt med gasaren där och så blev ju insuget kort och fint! :twisted: Jo det vart lite mer jobb än jag tänkte hehe... tack Conrad! :wink:
VAd kul att 1160n ska bli klar!
Jag har nog hittat en bra motor till min också nu!

Ursäkta trådkapningen, lycka till med trimningen! Torewasa
Intressant bygge! :D Hur slipar ni drevaxeln för att få kvar 2:an? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 13:27
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är svårt att förklara, men där medbringaren ligger när du lägger i tvåan, där slipar man spår på ribborna som medbringaren går på så att medbringaren trycks mot tvåans drev. :wink: kan ta bild nån dag. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 18:09
av Pierre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Det är svårt att förklara, men där medbringaren ligger när du lägger i tvåan, där slipar man spår på ribborna som medbringaren går på så att medbringaren trycks mot tvåans drev. :wink: kan ta bild nån dag.
:wink: låter intresant de där <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 19:24
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är mitt patent! Det kostar! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2013, 20:28
av MrWalker
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta problem har jag på min 2 vxl sachs också och fått förklarat för mig att man måste schimsa upp drevaxeln! Hade ett duktigt glapp på ca 3-5 mm så schimsningen är nog på sin plats ändå. En bild på din teori skulle vara väldigt uppskattat!
Mvh Jörgen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2013, 23:07
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Som conrad säger men det går att slipa drevaxeln så att man slipper det. Jag har ett bygge på G själv hehe.

filad 1hk cylinder, 16mm mikuni och en topp som conrad har masserat! :wink: hoppas skrotet rör på sig.

Bild

Bild
En två växlad med hemi topp 8)
Vad har gjorts åt cylinder då undrar man ?
Nu börjar det ta sig herr Wiklund :wink: <!-- </EdIndex> --></div>