Trimning Sachs 50/2 KS S

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
torewasa
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2013, 00:00

Trimning Sachs 50/2 KS S

Inlägg av torewasa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en gammal motor i gott skick som jag tänkt att renovera och trimma så hårt som plånboken tillåter.

Så här går tankarna..
60 cc cyl och kyrkport. Dessutom bygger jag en avgaspipa med hjälp av "Rexxys mopedprogram".
Vevparti av "Race modell" vilken vet jag ej. Tacksam för förslag. Såg även SKF lager som alternativ till ramlager på nån hemsida.
Eventuellt brytarlöst tändsystem.

Vad finns det mer att tänka på inför detta projekt? Var är svagheterna i motorn och vad kan man göra åt dom? Har ni erfarenheter av "Rexxys mopedprogram"? Andra tips och ideer välkommnas. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåan brukar hoppa ur, med små iriterand ryck. <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som conrad säger men det går att slipa drevaxeln så att man slipper det. Jag har ett bygge på G själv hehe.

filad 1hk cylinder, 16mm mikuni och en topp som conrad har masserat! :wink: hoppas skrotet rör på sig.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du inte fått ihop skrotet än ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt med förgasaren i badkaret!! :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:Snyggt med förgasaren i badkaret!! :thumb:
Ja han ringde och frågade om jag kunde löda "lite"
Löda lite betyder nästan tillverka ett insugningsrör. <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska till garaget och mäta klämspalten imorrn sen ska den i ramen, ramen var krokig i svinginfästningen.. riktat den nu! :wink:

Bild

provstart imorrn! :wink:

jo det vart rätt snyggt med gasaren där och så blev ju insuget kort och fint! :twisted: Jo det vart lite mer jobb än jag tänkte hehe... tack Conrad! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Ska till garaget och mäta klämspalten imorrn sen ska den i ramen, ramen var krokig i svinginfästningen.. riktat den nu! :wink:

Bild

provstart imorrn! :wink:

jo det vart rätt snyggt med gasaren där och så blev ju insuget kort och fint! :twisted: Jo det vart lite mer jobb än jag tänkte hehe... tack Conrad! :wink:
VAd kul att 1160n ska bli klar!
Jag har nog hittat en bra motor till min också nu!

Ursäkta trådkapningen, lycka till med trimningen! Torewasa <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tvåan brukar hoppa ur, med små iriterand ryck.
vad gör man åt det, hur slipas drevaxeln? :) <!-- </EdIndex> --></div>
NV 1127
torewasa
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jan 2013, 00:00

Inlägg av torewasa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Naeri skrev:
Wiklund skrev:Ska till garaget och mäta klämspalten imorrn sen ska den i ramen, ramen var krokig i svinginfästningen.. riktat den nu! :wink:

Bild

provstart imorrn! :wink:

jo det vart rätt snyggt med gasaren där och så blev ju insuget kort och fint! :twisted: Jo det vart lite mer jobb än jag tänkte hehe... tack Conrad! :wink:
VAd kul att 1160n ska bli klar!
Jag har nog hittat en bra motor till min också nu!

Ursäkta trådkapningen, lycka till med trimningen! Torewasa
Intressant bygge! :D Hur slipar ni drevaxeln för att få kvar 2:an? <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är svårt att förklara, men där medbringaren ligger när du lägger i tvåan, där slipar man spår på ribborna som medbringaren går på så att medbringaren trycks mot tvåans drev. :wink: kan ta bild nån dag. <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Det är svårt att förklara, men där medbringaren ligger när du lägger i tvåan, där slipar man spår på ribborna som medbringaren går på så att medbringaren trycks mot tvåans drev. :wink: kan ta bild nån dag.
:wink: låter intresant de där <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är mitt patent! Det kostar! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
MrWalker
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 okt 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av MrWalker »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta problem har jag på min 2 vxl sachs också och fått förklarat för mig att man måste schimsa upp drevaxeln! Hade ett duktigt glapp på ca 3-5 mm så schimsningen är nog på sin plats ändå. En bild på din teori skulle vara väldigt uppskattat!
Mvh Jörgen. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Som conrad säger men det går att slipa drevaxeln så att man slipper det. Jag har ett bygge på G själv hehe.

filad 1hk cylinder, 16mm mikuni och en topp som conrad har masserat! :wink: hoppas skrotet rör på sig.

Bild

Bild
En två växlad med hemi topp 8)
Vad har gjorts åt cylinder då undrar man ?
Nu börjar det ta sig herr Wiklund :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar