Återfallsmopedist

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Lyllo

Återfallsmopedist

Inlägg av Lyllo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte i somras en Raket som hade stått i en vedbod i tjugo år. Pumpade däcken och gjorde ren förgasaren, sen puttrade den på tjugo år gammal bensin. Häftig att på några sekunder kastas 40 år tillbaka i tiden, samma känsla som då. Raketen kommer att få åldras vidare utan större renoveringar.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Fick blodad tand och ramlade över en Monarscoot för några veckor sedan.
Den behöver lite omvårdnad och framför allt motorn behöver en genomgång som pågår för närvarande.
Benskyddsplåten har tyvärr kapats och kommer att bytas om någon lämpligt ersättare dyker upp.

Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
simme42

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till två fina mopeder det är ett gift med gamla mopeder lätt att dom ökar i antal <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att motorn skulle starta på tjugo år gammal bensin tror jag inte riktigt på.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Att motorn skulle starta på tjugo år gammal bensin tror jag inte riktigt på.... :wink:
VIlken tur att det är skillnad på att tro och veta då :)

Har själv startat bil som stått längre än så på den bensin som var i tanken sedan den ställdes undan (den gick inte så bra, men startade gjorde den, att den gick styggt berodde nog på kondensvatten i bränslet)

Till trådstartaren, fina moppar :) Då man väl börjar med moppar igen kan man aldrig sluta. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Amarace skrev:
56:an skrev:Att motorn skulle starta på tjugo år gammal bensin tror jag inte riktigt på.... :wink:

Har själv startat bil som stått längre än så på den bensin som var i tanken sedan den ställdes undan (den gick inte så bra, men startade gjorde den, att den gick styggt berodde nog på kondensvatten i bränslet)

Till trådstartaren, fina moppar :) Då man väl börjar med moppar igen kan man aldrig sluta.
Saken gällde en moped och inte en bil!

JAg är fortfarande helt övertygad om att någon eller några liter bensin i en avluftad mopedtank som stått i tjugo år inte fungerar att starta (moped)motorn med. <!-- </EdIndex> --></div>
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensinen för 20 år sedan var stabilare än idag! Dagens teknologi för att ta fram bensin utnyttjar råoljan mycket hårdare så både lättare och tyngre föreninga ingår på ett helt annat sätt än förr. Därför så tål dagens bensin inte lagras lika länge. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

simme42 skrev:Grattis till två fina mopeder det är ett gift med gamla mopeder lätt att dom ökar i antal
Kan bara hålla med! Fina moppar! Ett skojigt gift är det! För min egen del så började det med en i Oktober 2012 och sen dök det upp 2 stycken till i Januari... Kan bli fler! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:
Amarace skrev:

Till trådstartaren, fina moppar :) Då man väl börjar med moppar igen kan man aldrig sluta.
Saken gällde en moped och inte en bil!

JAg är fortfarande helt övertygad om att någon eller några liter bensin i en avluftad mopedtank som stått i tjugo år inte fungerar att starta (moped)motorn med.
Jag tror annorlunda.

Moped är det nog 14 år som jag vet stått med samma bensin som den ställdes undan med, och det var den saxoped jag köpte den dag jag fyllde 15 år, den starta direkt efter tändstiftsbyte, fanns inte ens en beläggning i förgasaren. Röjsåg har jag också startat på gammal bensin.

Hur många gånger har du testat att starta på gammal brnsin och misslyckats? (bensinfrån början av 90-talet o äldre då)

En biltank är ju avluftad också, så jag förstår inte hur du tänker ens. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->släpade hem en Amazon från en loge o den hade stått 25 år mer eller mindre glömd. o ta mig tusan att den starta på den slatten som va i tanken. men fy faen va de luktade. så nog va de stabilare soppa förr med er klös i! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tumme upp för dina fynd...Raketen gillar jag.... :cool2:

Ja nu e du väl inte så gammal Nicke....men håller med om att bensin luktade som benis ska göra förr... :shock:

Luktar inte besin nu mera..... :? :? :?

Kanske kan det vara att inte den ej inhåller bly nu mera...som smörjde bra enligt mig iaf... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

billykid skrev:Ja nu e du väl inte så gammal Nicke....men håller med om att bensin luktade som benis ska göra förr... :shock:

Luktar inte besin nu mera..... :? :? :? Kanske kan det vara att inte den ej inhåller bly nu mera...som smörjde bra enligt mig iaf... 8)
ne så gammal e ja ju inte men har haft moped sen 11 års ålder o fyller i år 29. o nog va de annan soppa då man skaffade mopd mot va de e nu 18 år senare. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
tommyå

Inlägg av tommyå »

Det är möjligt att starta fordon på mycket gammal bensin,Har gjort det många gånger då jag ägt ett 35tal mopeder,Men på dagens skit går det nog inte att göra det <!-- </EdIndex> --></div>
Lyllo

Inlägg av Lyllo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja, jag kan ju inte vara hundra på att bensinen var 20 år gammal men säljaren sa att dom hade kört den för tjugo år sen och sedan har den stått i vedboden. Jag startade och åkte på soppan som var i tanken och det gick bra tills jag fyllde på med ny bensin, då blev det tvärstopp efter ett tag. Tankrengöring gjorde susen. Bensinen som var i tanken hade definitivt en annan lukt jämfört med dagens soppa, så jag tror att säljaren lämnade riktiga uppgifter och att bensinen var 20 år gammal. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

tommyå skrev:
Det är möjligt att starta fordon på mycket gammal bensin,Har gjort det många gånger då jag ägt ett 35tal mopeder,Men på dagens skit går det nog inte att göra det
Håller lite med 56:an där...men om om det skulle finns nån liten oktan kvar...så vara för inte... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köpte en k50 för typ 2 år sedan. den hade stått i typ 2 år. den startade inte på den bensinen. hälde ur bensinen som var snorgrön, såg ut som den lös av radioaktivitet. luckta även värre än ruttna ägg. hehe <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar