Kemisk metall i motorn?
Kemisk metall i motorn?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena!
Höll på med montering idag och upptäckte till min fasa att det är ett litet hål i ena spolkanalen i blocket på min motor. Nu är frågan; håller det om jag lagar med kemisk metall?
Nu kommer lite information som kanske får vissa här på Raketsport att spotta och fräsa - märket på motorn. Jag hoppas dock att jag kan få någon hjälp iallafall!
Det är en Puch E50 motor och hålet sitter i motorns vänstra spolkanal, alltså den som vätter mot tändplatta och svänghjul - vilket således får mig att tro att det är lite mindre vanskligt än om det varit i andra kanalen, in mot koppling och driv.
Hålet är 5,0 mm långt och 3,5 mm brett och sitter nere i "böjjen" av kanalen, ca 10 mm från "inloppet" i kanalen.
Någon som har erfarenheter av kemisk metall i motorn? Löser bensinen upp det? Klarar den värmen från cylinderfoten (som slutar ca 10 mm därifrån?)
Tacksam för svar!
// J Stabler <!-- </EdIndex> --></div>
Höll på med montering idag och upptäckte till min fasa att det är ett litet hål i ena spolkanalen i blocket på min motor. Nu är frågan; håller det om jag lagar med kemisk metall?
Nu kommer lite information som kanske får vissa här på Raketsport att spotta och fräsa - märket på motorn. Jag hoppas dock att jag kan få någon hjälp iallafall!
Det är en Puch E50 motor och hålet sitter i motorns vänstra spolkanal, alltså den som vätter mot tändplatta och svänghjul - vilket således får mig att tro att det är lite mindre vanskligt än om det varit i andra kanalen, in mot koppling och driv.
Hålet är 5,0 mm långt och 3,5 mm brett och sitter nere i "böjjen" av kanalen, ca 10 mm från "inloppet" i kanalen.
Någon som har erfarenheter av kemisk metall i motorn? Löser bensinen upp det? Klarar den värmen från cylinderfoten (som slutar ca 10 mm därifrån?)
Tacksam för svar!
// J Stabler <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte erfarenhet av kemisk metall i just ett sånt här fall.
Men jag kan berätta att jag lagade växellådan till min åkgräsklippare med kemisk metall.
När jag fick maskinen hade en tidigare ägare lyckats knäcka växellådshuset just där utgående axel går ut. Jag armerade med små skruvar som jag gängade in i aluminiumhuset och byggde därefter upp den saknade delen på nytt med kemisk metall.
Det sitter ett stål-glidlager mellan axeln och huset, så förslitningen på reparationen är liten. Men viss påfrestning finns nog ändå.
Reparationsstället har nu i ett halvår varit utsatt för propelleraxelfett, vilket var det närmaste jag kunde komma originalsmörjmedlet för växellådan.
Än håller det. Min slutsats: kemisk metall är rätt fina grejor.
<!-- </EdIndex> --></div>
Men jag kan berätta att jag lagade växellådan till min åkgräsklippare med kemisk metall.
När jag fick maskinen hade en tidigare ägare lyckats knäcka växellådshuset just där utgående axel går ut. Jag armerade med små skruvar som jag gängade in i aluminiumhuset och byggde därefter upp den saknade delen på nytt med kemisk metall.
Det sitter ett stål-glidlager mellan axeln och huset, så förslitningen på reparationen är liten. Men viss påfrestning finns nog ändå.
Reparationsstället har nu i ett halvår varit utsatt för propelleraxelfett, vilket var det närmaste jag kunde komma originalsmörjmedlet för växellådan.
Än håller det. Min slutsats: kemisk metall är rätt fina grejor.

- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har heller inte någon erfarenhet att laga så avancerat, men på många andra ställen har jag använt kemisk metall , såsom i motorblock även lagat bromssköld med det, det har fungerat mycket bra, jag säger inte att du ska men , jag skulle prova, som flickan sa" man vet inte förän man provat" [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
<!-- </EdIndex> --></div>

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tillverka en nit i aluminium som passar i hålet och nita fast den, eller anpassa hålet för en lämplig nit.
Förr kunde det bli hål i aluminiumkasruller och det lagade man med en försänkt nit.
Vissa av mina Sachs motorer har jag jämnat ut vevhset med stålplast och det sitter bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Förr kunde det bli hål i aluminiumkasruller och det lagade man med en försänkt nit.

Vissa av mina Sachs motorer har jag jämnat ut vevhset med stålplast och det sitter bra. <!-- </EdIndex> --></div>